Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

Nok en nydelig dag på Haukåa unnagjort
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=5&t=2590
Side 1 av 1

Forfatter:  vector 250 [ Søn Feb 13, 2011 5:36 pm ]
Innleggets emne:  Nok en nydelig dag på Haukåa unnagjort

Jeg og Yalla var på farten på Haukåa igjen i dag. Tango, Rainbow og Funjet var oppe og skapte liv i leiren. Artigst i dag var testing av Skyfun Funjet med ny diger inrunner, det fungerte knall og motoren så ikke ut til å bli varm engang. Vi fikk et par målinger på den men langt ifra optimal innflyging eller vinkel, rundt 160 km/t. Jeg vil tro at dersom vi hadde klart å måle den på det beste lagstrekket jeg gjorde i dag så ville det vært rett oppunder 200 km/t. Uheldigvis så løsnet propadapteren og forsvant sammen med propellen da jeg var begynnt å bli litt varm i trøya og ikke skalv i knærne lenger, så det ble ikke mer flyging og målinger på den i dag. Med litt eksperimentering med propeller nå og kanske 5 celler etterhvert så vil denne bli helt komplett sinnsyk, for det gikk bra unna allerede på første forsøk i dag 8)

Alt i alt nok en sjefolainen dag med masse flyging :P

Forfatter:  stressballen [ Søn Feb 13, 2011 5:39 pm ]
Innleggets emne:  Re: Nok en nydelig dag på Haukåa unnagjort

Tror kanskje dere har misforstått denne tråden litt. Det er jo litt lurt å legge ut litt info FØR dere samles :mrgreen:

Forfatter:  yallaair [ Søn Feb 13, 2011 6:13 pm ]
Innleggets emne:  Re: Nok en nydelig dag på Haukåa unnagjort

Vanskelig å planlegge i lang tid på forhånd med det været vi har på vestlandet :mrgreen: Matrix'n som skal klaffe er følgende og alt må ha "JA" som svar: Har jeg fri lenge nok? er kjerringa i godt humør? har jeg barnepass? virker flyene?, har vi flyplass i nærheten? er været ok fremmover? er det nok dagslys? +++ Når alt dette knaller til, så er det bare å måke driten inn i nærmeste bil å ta laust før et utav spørsmålene blir NEI, som regel blir været for dårlig eller utstyret svikter :lol: :lol:

Forfatter:  vector 250 [ Søn Feb 13, 2011 6:14 pm ]
Innleggets emne:  Re: Nok en nydelig dag på Haukåa unnagjort

Njaaa.. har prøvde det og, men det er ikke slik at det kommer en bøling likevel :lol: Virker som om mye av uteaktiviteten har dødd ut blant folk og det kun konses på innetreffene.
Håper vel bare at slike "etterpå rapporter" kan stimulere flere til å tørke støvet av utstyret sitt og hive seg rundt, artigere jo flere man er, til en viss grad selvsagt :D

Jeg personlig forsøker å nytte enhver anledning med fri fra jobb og unger til å fly året rundt hvis været tillater 8)

Forfatter:  stressballen [ Søn Feb 13, 2011 6:32 pm ]
Innleggets emne:  Re: Nok en nydelig dag på Haukåa unnagjort

hehe, jeg ser poengene Yalla, gode unnskyldninger for latskap når det gjelder å starte opp pc'n for å skrive en setning, og samtidig en stor bekreftelse på super tøffelheltstatus :mrgreen:

Nei, jeg regner aldri med at det kommer en bøling når jeg selv skriver, men en og annen stakkar får iallefall muligheten til å hive seg med. Er ikke vanskelig å forstå at samlede uteaktiviteter dør når folk ikke prøver å samles... :wink:
Etterpå-rapportene må jo uansett komme :D

Men samtidig så forstår jeg godt at dere ikke vil ha vitner til samlingene deres. Det er jo når dere er alene at ting går fortest, og da passer det seg kanskje ikke med noen som kan dokumentere med film, eller flere som kan måle hastighet med speedgun :lol:

Vector, dokumenter de raske prosjektene dine med bilder, så blir det mer interessant, og da når du kanskje ut til enda flere (hvis du håper på å stimulere flere) :wink:
PS, Skyfun Funjet, er det "hagemodellen" du kjøpte for en tid tilbake?

Forfatter:  vector 250 [ Søn Feb 13, 2011 7:05 pm ]
Innleggets emne:  Re: Nok en nydelig dag på Haukåa unnagjort

Nei, hagemodellen er akkurat samme flyet, men i mindre skala :D

Forfatter:  vector 250 [ Søn Feb 13, 2011 7:23 pm ]
Innleggets emne:  Re: Nok en nydelig dag på Haukåa unnagjort

Stressen, jeg blir forøvrig på Haukåa også i morra (ca i 13 tiden) dersom været er noenlunde. Har avspasering for å fly nå som det har vært noen pene dager. Yepp hardcore I know, Jobb er jobb, men når det er flyvær må den vike :lol:

Planen om å fly i dag blåste bort i den grisesure møkkavinden i dag :evil:

Forfatter:  stressballen [ Søn Feb 13, 2011 8:26 pm ]
Innleggets emne:  Re: Nok en nydelig dag på Haukåa unnagjort

vector 250 skrev:
Nei, hagemodellen er akkurat samme flyet, men i mindre skala :D


hehe, det var vel ikke så lenge det holdt med standard motorisering :mrgreen:
Hvor mye mindre er det? Hvis en ser i forhold til storebror, hvordan er ytelse/vekt forholdet?

Forfatter:  stressballen [ Søn Feb 13, 2011 8:28 pm ]
Innleggets emne:  Re: Nok en nydelig dag på Haukåa unnagjort

vector 250 skrev:
Stressen, jeg blir forøvrig på Haukåa også i morra (ca i 13 tiden) dersom været er noenlunde. Har avspasering for å fly nå som det har vært noen pene dager. Yepp hardcore I know, Jobb er jobb, men når det er flyvær må den vike :lol:


Forhåpentligvis får jeg litt mer mulighet til å hive meg med i helgene fremover, med tanke på at jeg har endret åpningstidene. Blir vanskelig i ukedager dessverre. Men jeg ser at jeg har lyst til å prøve Haukåa med slike forhold som bildene til Yalla viste.

Forfatter:  vector 250 [ Søn Feb 13, 2011 8:56 pm ]
Innleggets emne:  Re: Nok en nydelig dag på Haukåa unnagjort

Jeg fløy to turer med originaloppsett på den lille, og puttet så i et større som jeg fra før hadde pellet ut av en større motorglider. Den lille går fort nok til hjemmeflyging nå så er ikke sikker på om jeg går videre med den, den er en del mindre enn Zagi vingen jeg hadde, så den blir fort liten og man merker farten godt på den, vil tro den går omtrent like fort som Zagien gikk, ca 150-160, får se om vi klarer å få en god måling på den etterhvert. Effekten er ikke mer enn rett over 200 watt men den veier ikke mer enn...enn.....hmmm... må i boda og finne frem vekta :lol:

Tilbake igjen, den lille veier bare 192 gram pluss et 3 cell 1000 mah batteri på 89 gram=281 gram flyvekt, meget liten og rask satan med andre ord :) vingespenn 60 cm

Storebroren veier 652 gram pluss en 4 cell 1800 mah pakke på 226 gram=878 gram. vingespenn 87.5 cm
Denne ble aldri testet med originaloppsett, for jeg så med en gang at det ble for kleint :lol:
Jeg har brennt noen motorer i denne, men nå ser det ut som jeg er på rett vei, måtte drite litt i vekt og fleske til med en røsslig motor 8)

Jeg har ikke målt effekten på den store rett og slett fordi jeg synes det er ganske scary med så mongolid turtall på en propell nærme hånda mi, og som kun er såvidt festet i noe isopor, dersom dritten løsner mens jeg holder på kan det bli stygt.

Skal se om jeg kommer opp med en trygg måte å gjøre det på, jeg lurer litt på hvilken effekt den store har selv, jeg vil tippe det er rundt 1000 watt

Forfatter:  yallaair [ Søn Feb 13, 2011 10:50 pm ]
Innleggets emne:  Re: Nok en nydelig dag på Haukåa unnagjort

Sitat:
Jeg har ikke målt effekten på den store rett og slett fordi jeg synes det er ganske scary med så mongolid turtall på en propell nærme hånda mi, og som kun er såvidt festet i noe isopor, dersom dritten løsner mens jeg holder på kan det bli stygt.


Pingle. Jeg har målt en DLE 111 på 11hk. Hva er det du piper etter??

Forfatter:  vector 250 [ Søn Feb 13, 2011 11:06 pm ]
Innleggets emne:  Re: Nok en nydelig dag på Haukåa unnagjort

Jeg kan måle bilen min og, ikke noe skummelt med det selv om det er hele 75 gamper :wink:

Jeg tar deg på ordet her, i morra tester vi. Du holder godt tak i driten og leser av Wattmeteret mens jeg står på litt avstand og gasser på :P Du skal få låne øreklokker 8)

God ide eller? Ikke det nei, tenkte meg det :lol:

Forfatter:  stressballen [ Man Feb 14, 2011 12:29 am ]
Innleggets emne:  Re: Nok en nydelig dag på Haukåa unnagjort

vector 250 skrev:
Tilbake igjen, den lille veier bare 192 gram pluss et 3 cell 1000 mah batteri på 89 gram=281 gram flyvekt, meget liten og rask satan med andre ord :) vingespenn 60 cm

Storebroren veier 652 gram pluss en 4 cell 1800 mah pakke på 226 gram=878 gram. vingespenn 87.5 cm
Denne ble aldri testet med originaloppsett, for jeg så med en gang at det ble for kleint :lol:
Jeg har brennt noen motorer i denne, men nå ser det ut som jeg er på rett vei, måtte drite litt i vekt og fleske til med en røsslig motor 8)

Jeg har ikke målt effekten på den store rett og slett fordi jeg synes det er ganske scary med så mongolid turtall på en propell nærme hånda mi, og som kun er såvidt festet i noe isopor, dersom dritten løsner mens jeg holder på kan det bli stygt.

Skal se om jeg kommer opp med en trygg måte å gjøre det på, jeg lurer litt på hvilken effekt den store har selv, jeg vil tippe det er rundt 1000 watt



Den vekta høres jo veldig bra ut ja, kan tenke meg at den er hissig... :shock:
Nesten så jeg blir litt redd selv når du sier at effekten er rundt 1000watt, og du gjør nok veldig lurt i å finne på noe der. En pleksiglassplate mellom deg og flyet, og kanskje asbesthansker hadde vært noe? Blir jo dritnysgjerrig på å vite effekten på den...

Forfatter:  vector 250 [ Man Feb 14, 2011 9:01 am ]
Innleggets emne:  Re: Nok en nydelig dag på Haukåa unnagjort

Yepp enig med deg der, den aller sinteste funjet`n (Multiplex`n) tør jeg ganske enkelt ikke gi full pinne på mens den står på stedet hvil, er redd for at den blir revet i filler mellom hendene mine. Det oppsettet har andre målt til 1600 watt og jeg har selvsagt tatt det litt lenger 8)

Forfatter:  vector 250 [ Man Feb 14, 2011 12:31 pm ]
Innleggets emne:  Re: Nok en nydelig dag på Haukåa unnagjort

Fikk målt effekten nettopp. Tok på tykke skinnhansker, stor jakke, vernebriller, øreklokker, og koblet ut all sunn fornuft :lol:
På 4 cell var det ikke helt så mye power som jeg trodde, 570 watt ved 45 amp, dette ligger godt innenfor esc`n som er på 70 amp, så da var det frem med 5 cell pakke. Da skjøt effekten opp til 970 watt og trakk 63 amp (ca akkurat der jeg tippet, men bommet med en celle :) ) Det ser derfor ut til at jeg kommer til å gå for 5 cell siden esc`n tåler det, må bare få fatt i noen mindre 5 cellpakker enn de jeg bruker i Multiplex`n. Det kommer til å gå unna noe helt sinnsykt dersom jeg ikke brenner opp denne motoren også :lol: Målet var å finne en motor som tålte 4 cell og 6x4 propell og nå akkurat som det er i boks er jeg i full gang å brenne den med 5 celler :roll: :lol: :lol: Jeg klarer ikke å la være å presse max ut av ting, men motorer finnes det massevis av, så det er ingen fare med det 8)

Denne tråden utviklet seg litt mye off-topic og kunne kanskje passe bedre under fly forumet, flytt den gjerne dere som kan gjøre slikt :wink:

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/