Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

Fauskes F22 Raptor (EPP)
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=5&t=2594
Side 1 av 1

Forfatter:  rfauske [ Man Feb 14, 2011 9:33 am ]
Innleggets emne:  Fauskes F22 Raptor (EPP)

Hei,

Bygget meg en F22 Raptor i helgen fra 9mm EPP plater ut fra denne guiden http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=740049

Pr nå så bruker jeg en Turnigy C2230 m/7x5 apc prop men denne drar ca. 100W alt med 2/3 throttle på 3S så jeg lurer på om det er noen som har forslag til andre motorvalg der jeg kan få mer speed og som tåler rundt 200w el.l.? Går forøvrig passelig fort alt med 2S men alltid morro med mer :)

Fløy den litt med 2S i helga for å teste (850mAh pakke) og flyr greit men rart og ikke ha rudder, er det meningen at det skal være litt tricky å svinge på normalt vis (var litt vind så det kan ha noe med saken å gjøre)

--
Rasmus F

Vedlegg:
IMG_20110214_230800.jpg
IMG_20110214_230800.jpg [ 106.37 KiB | Vist 11415 ganger ]
IMG_20110214_230819.jpg
IMG_20110214_230819.jpg [ 94.48 KiB | Vist 11415 ganger ]

Forfatter:  rfauske [ Tir Feb 15, 2011 8:11 pm ]
Innleggets emne:  Re: Fauskes F22 Raptor (EPP)

Var ute og testa dette flyet litt i dag men sliter litt med at nesa har veldig lyst nedover så bruker veldig mye elevator bare for å få den til å gå rett fram.

Har dette ha noe med at motoren er montert litt over midten, dvs i overkant av plata (dette som var enkles så det er grunnen til at jeg gjorde det). Har nå prøvd å vinkle det litt slik at den i teorien skal dytte bakenden litt nedover og tenker å prøve dette litt i morgen.

Noen som har erfaring med å fly slike ting som har noen erfaringer ? :)

Forfatter:  stressballen [ Tir Feb 15, 2011 8:19 pm ]
Innleggets emne:  Re: Fauskes F22 Raptor (EPP)

Flyet så jo veldig bra ut det :D
Høres ut som at balansepunktet er feil da, hvordan ligger du an der?

Forfatter:  rfauske [ Tir Feb 15, 2011 8:33 pm ]
Innleggets emne:  Re: Fauskes F22 Raptor (EPP)

Mulig det er en smule framtungt ja (kjører med 3S 850mAh pakke), får ta og teste litt i morra også på å få det lenger bak men sleit litt med tiden i dag :)

Men du har ikke noe erfaring med å vinkle motoren bitte litt og for å motvirke slikt ? eller blir det da bare teit om en flyr inverted ?

Forfatter:  stressballen [ Tir Feb 15, 2011 8:39 pm ]
Innleggets emne:  Re: Fauskes F22 Raptor (EPP)

Vanligvis er jo motorene vinklet litt i front for å motvirke slikt, men jeg aner ikke hva det utgjør på modeller som denne. Regner kanskje med at det blir en annen effekt siden motor og propell er mer midtstilt, og ikke sitter i fronten på flyet? Jeg hadde nok først og fremst prøvd å fått tyngdepunktet noenlunde rett. Vinga sitter omtrent midt på akselen til motoren, og om du endrer selve vinkelen nedover så tror jeg dette ville påvirket roller, inverted osv på en negativ måte. Uten at jeg vet det sikkert, for jeg har ikke flydd noe slikt enda (tror jeg da) :mrgreen:

Forfatter:  rfauske [ Tir Feb 15, 2011 8:55 pm ]
Innleggets emne:  Re: Fauskes F22 Raptor (EPP)

Får ta og teste det litt i morgen da :) (om vinden tillater det, den er bare ca. 220-250g så glad i vinden er den ikke)

Anbefaler annen sak jeg laget også forresten om du har tenkt å lage deg noe nytt å leke med http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=964237 Laget meg en slik selv i 9 mm EPP og den er så stabil og fin at det er morro å fly både ute og inne :)

Forfatter:  Vegard [ Tir Feb 15, 2011 8:57 pm ]
Innleggets emne:  Re: Fauskes F22 Raptor (EPP)

Jeg har flydd og bygd en lignende, men tror ikke jeg hadde problemet som du beskriver. Prøvd å ha mer fart? husker at det hjalp med god fart når jeg fløy med tyngre batteri.

Hvis nesa stuper for mye er den for fremtung. Det kan du og merke hvis du må gi mye ror for at den skal lye.

Når har du skal du fly? jeg tenkte å fly på Øyrane i morgen. Jeg tror jeg fløy mitt sånt fly i 7-9m/s, gikk greit.

Forfatter:  rfauske [ Tir Feb 15, 2011 9:46 pm ]
Innleggets emne:  Re: Fauskes F22 Raptor (EPP)

Blir etter jobb i så tilfelle, så litt over 16 for min del. Skal på ski også før jeg skal ut i nausdal og teste Yaken min :)

Men for min del blir det bare ett par batteri ellerno.

Forfatter:  BGH [ Ons Feb 16, 2011 12:07 am ]
Innleggets emne:  Re: Fauskes F22 Raptor (EPP)

Har du vitale mål på vinga så er det en kurant sak å regne ut hvor CG skal ligge (det tar wulong seg av hvis ikke du finner ut av det selv). Det er ikke normalt å bruke mye høyderor for å holde flyet i level selv med lav fart så lenge det er over stallgrensen.
Etter vinga er utstallet så vil jo nesa droppe og du må korrigere med høyderor, men dette skal jo unngås.

Typiske kjennetegn på for fremtunge fly er som du nevner at du må bruke mye høyderor, og at det i hele tatt reagerer dårlig på høyderoret.
Det vi også stupe mye i inverted siden du må bruke like mye negativ høyderor for å holde nesa oppe.
Baktunge fly er veeldig sensitive på høydrors bruk og blir veldig ustabile på grunn av det.

Nå er jo dette en delta ving som ikke jeg har kjennskap eller erfaring med, men regner med at disse egenskapene er nogenlunde like i forhold til en "normal" vinge.

Forfatter:  rfauske [ Ons Feb 16, 2011 6:02 pm ]
Innleggets emne:  Re: Fauskes F22 Raptor (EPP)

Ute og testet det litt id ag med batteriet noe lenger bak og det ble vesentlig bedre men enda litt igjen så får prøve å justere enda neste gang.

Må bare få meg en ny motor, den jeg har nå tåler ikke strømmen jeg bruker ..

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/