Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

Karbonpropell, er dette vanlig?
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=5&t=2607
Side 1 av 1

Forfatter:  yallaair [ Tir Mar 08, 2011 11:05 pm ]
Innleggets emne:  Karbonpropell, er dette vanlig?

Jeg har borret opp 2 stk karbonpropeller til DLE 111. Den ene (28x10) er fylt med en porøs kjerne mens den andre (27x10) er massiv. Er det vanlig at karbonpropeller et fylt opp med divinycell eller lignende? Jeg blir bekymret for styrken når jeg ser en hul propell og den i tillegg har et felt på midten som ser ut som en annen type kullfiberduk enn selve bladene... Noen som har sett dette før??

Vedlegg:
IMG_5323.JPG
IMG_5323.JPG [ 89.45 KiB | Vist 10125 ganger ]
IMG_5324.JPG
IMG_5324.JPG [ 80.15 KiB | Vist 10125 ganger ]
IMG_5325.JPG
IMG_5325.JPG [ 129.01 KiB | Vist 10125 ganger ]

Forfatter:  hiTmanhiT [ Tir Mar 08, 2011 11:19 pm ]
Innleggets emne:  Re: Karbonpropell, er dette vanlig?

Har ikkje sett det med samme fyll som din propell tydligvis har, men det er ganske vanlig "juksepraksis" hos kinaprodusenter å selge propeller som helkarbon, med en kjerne av bla tre, da selvsagt for å spare penger.
Har sett bilder av propeller som har knekt, og først da ser man at propellen kun er dekt med et tynt lag karbonfiber med en kjerne av treverk.

Forfatter:  stressballen [ Ons Mar 09, 2011 2:09 am ]
Innleggets emne:  Re: Karbonpropell, er dette vanlig?

Høres ut som billig kinaopplegg ja. Typisk å gjøre slikt. Hvordan ligger den prismessig sett opp mot den massive?

Forfatter:  yallaair [ Ons Mar 09, 2011 6:16 pm ]
Innleggets emne:  Re: Karbonpropell, er dette vanlig?

Begge propellene koster ca det samme. Men er dette vanlig med en hul kjerne? Ser at det er en fordel når det kommer til vekt. Vet ikke hvordan dette blir styrkemessig. Der er egentlig min bekymring. Senter av propellen har ikke samme struktur som bladene. Vet ikke om det er nødvendig å ha samme vev gjennom hub.

Forfatter:  yallaair [ Ons Mar 09, 2011 6:17 pm ]
Innleggets emne:  Re: Karbonpropell, er dette vanlig?

Til sammenligning så er jo heliblader også hule i selve bladet, men ikke i hub...

Forfatter:  vector 250 [ Ons Mar 09, 2011 7:05 pm ]
Innleggets emne:  Re: Karbonpropell, er dette vanlig?

Bladene i turbinmotorer er også hule :shock: Jeg hadde ikke vært så bekymret for dette, det kan være gunstig også siden det er mindre masse som forsøker å rive av bladet pga sentrifugalkraften når det snurrer fort rundt. Men klart må det være struktur nok i hubben slik at man ikke komprimerer den ved tiltrekking. Karbon utenpå en trepropell er sikkert også en genial måte å produsere på. Trepropeller av god design er noe av det beste man kan bruke og ett karbonbelegg vil kunne gjøre de mer slitesterke mot ytre påvirking slik som lettere bakkekontakt ol.

Forfatter:  BGH [ Tor Mar 10, 2011 1:38 am ]
Innleggets emne:  Re: Karbonpropell, er dette vanlig?

Dette ser slett ikke bra ut, jeg hadde vært meget skeptisk til denne hule propellen. Drar du til boltene for mye så knuser du sannsynligvis hele huben.
Jeg ville tatt kontakt med de som har solgt deg den propellen og spurt hva dette er for noe.
Jeg har erfaring med 3 propellmerker i karbon. Biela, PT-Models og Mejzlik. Biela bruker hard trekjerne i hubben med karbon utapå. De to andre er nokså like tror jeg med karonfiber/epoxy gjennom hele hubben, altså massive.
Alle de 3 nevnte produsentene har hule blader mener jeg. Jeg har noen ødelagte propeller liggende og skal komme med litt mer info i morgen.

Jeg er enig med Vector i at en propell laget av godt egnet tremateriale er veldig bra, det finnes flere produsenter som lager veldig gode propeller i tre.
Det som er den store fordelen med en god karbon prop er styrken og stivheten, den er mer effektiv pga mindre flex i bladene og gir også mindre støy.
Å dekke en vanlig trepropell med karbonfiber er vel i og for seg greitt nok men det er ikke slik de beste produsentene gjør det.

Et par tips til slutt, søk litt på nettet etter JXF propeller, disse er produsert i Kina av samme fabrikken som lager Xoar som er anerkjente og velprøvde propeller.
Ellers ville jeg ha fleska til med en 25x12 europeisk treblader i karbon, da vet du hva du får og blir meget happy med, den koster noen kroner men er verdt det.

Forfatter:  yallaair [ Tor Mar 10, 2011 5:50 pm ]
Innleggets emne:  Re: Karbonpropell, er dette vanlig?

Sitat:
JXF propeller, disse er produsert i Kina av samme fabrikken som lager Xoar

Jeg har prøvd disse og de fungerer helt utmerket :) Jeg har hatt begge typer, side om side i samme size, ikke mulig å se forskjell på de.

Hell eller uhell, så hadde jeg borret opp med feil bolteavstand på denne propellen. Dermed ble den heller limt permanent opp på døra i hobbyrommet mitt i stede. Jeg hadde planer om å spenne den opp i motor'n og trekke til for å se hva den tålte.for enkelhet skyld er det vel bare å bestille seg en JXF eller noe..

PS hvor får en tak i 25x12x3? Jeg må vel rane en bank for å få råd til noe slikt?

Forfatter:  BGH [ Tor Mar 10, 2011 7:34 pm ]
Innleggets emne:  Re: Karbonpropell, er dette vanlig?

Synd med propellen, du er ikke den første som borrer feil. Dersom det er drill jig du har så teip over eller putt nedi depron eller noe i de ytterste hullene i jigen slik at du unngår dette flere ganger.
Ble litt usikker angående treblad propell, de eksospipene du skal bruke, gir de mye effektøkning.? i tilfelle så kan hende du skulle gått for en 26x12.

Forfatter:  yallaair [ Tor Mar 10, 2011 10:36 pm ]
Innleggets emne:  Re: Karbonpropell, er dette vanlig?

Sitat:
Dersom det er drill jig du har så teip over eller putt nedi depron eller noe i de ytterste hullene i jigen slik at du unngår dette flere ganger.

Dette er allerede gjort :)

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/