Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 2:31 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Karbonpropell, er dette vanlig?
InnleggSkrevet: Tir Mar 08, 2011 11:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jeg har borret opp 2 stk karbonpropeller til DLE 111. Den ene (28x10) er fylt med en porøs kjerne mens den andre (27x10) er massiv. Er det vanlig at karbonpropeller et fylt opp med divinycell eller lignende? Jeg blir bekymret for styrken når jeg ser en hul propell og den i tillegg har et felt på midten som ser ut som en annen type kullfiberduk enn selve bladene... Noen som har sett dette før??


Vedlegg:
IMG_5323.JPG
IMG_5323.JPG [ 89.45 KiB | Vist 10029 ganger ]
IMG_5324.JPG
IMG_5324.JPG [ 80.15 KiB | Vist 10029 ganger ]
IMG_5325.JPG
IMG_5325.JPG [ 129.01 KiB | Vist 10029 ganger ]

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Karbonpropell, er dette vanlig?
InnleggSkrevet: Tir Mar 08, 2011 11:19 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Har ikkje sett det med samme fyll som din propell tydligvis har, men det er ganske vanlig "juksepraksis" hos kinaprodusenter å selge propeller som helkarbon, med en kjerne av bla tre, da selvsagt for å spare penger.
Har sett bilder av propeller som har knekt, og først da ser man at propellen kun er dekt med et tynt lag karbonfiber med en kjerne av treverk.

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Karbonpropell, er dette vanlig?
InnleggSkrevet: Ons Mar 09, 2011 2:09 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Høres ut som billig kinaopplegg ja. Typisk å gjøre slikt. Hvordan ligger den prismessig sett opp mot den massive?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Karbonpropell, er dette vanlig?
InnleggSkrevet: Ons Mar 09, 2011 6:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Begge propellene koster ca det samme. Men er dette vanlig med en hul kjerne? Ser at det er en fordel når det kommer til vekt. Vet ikke hvordan dette blir styrkemessig. Der er egentlig min bekymring. Senter av propellen har ikke samme struktur som bladene. Vet ikke om det er nødvendig å ha samme vev gjennom hub.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Karbonpropell, er dette vanlig?
InnleggSkrevet: Ons Mar 09, 2011 6:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Til sammenligning så er jo heliblader også hule i selve bladet, men ikke i hub...

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Karbonpropell, er dette vanlig?
InnleggSkrevet: Ons Mar 09, 2011 7:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Bladene i turbinmotorer er også hule :shock: Jeg hadde ikke vært så bekymret for dette, det kan være gunstig også siden det er mindre masse som forsøker å rive av bladet pga sentrifugalkraften når det snurrer fort rundt. Men klart må det være struktur nok i hubben slik at man ikke komprimerer den ved tiltrekking. Karbon utenpå en trepropell er sikkert også en genial måte å produsere på. Trepropeller av god design er noe av det beste man kan bruke og ett karbonbelegg vil kunne gjøre de mer slitesterke mot ytre påvirking slik som lettere bakkekontakt ol.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Karbonpropell, er dette vanlig?
InnleggSkrevet: Tor Mar 10, 2011 1:38 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Dette ser slett ikke bra ut, jeg hadde vært meget skeptisk til denne hule propellen. Drar du til boltene for mye så knuser du sannsynligvis hele huben.
Jeg ville tatt kontakt med de som har solgt deg den propellen og spurt hva dette er for noe.
Jeg har erfaring med 3 propellmerker i karbon. Biela, PT-Models og Mejzlik. Biela bruker hard trekjerne i hubben med karbon utapå. De to andre er nokså like tror jeg med karonfiber/epoxy gjennom hele hubben, altså massive.
Alle de 3 nevnte produsentene har hule blader mener jeg. Jeg har noen ødelagte propeller liggende og skal komme med litt mer info i morgen.

Jeg er enig med Vector i at en propell laget av godt egnet tremateriale er veldig bra, det finnes flere produsenter som lager veldig gode propeller i tre.
Det som er den store fordelen med en god karbon prop er styrken og stivheten, den er mer effektiv pga mindre flex i bladene og gir også mindre støy.
Å dekke en vanlig trepropell med karbonfiber er vel i og for seg greitt nok men det er ikke slik de beste produsentene gjør det.

Et par tips til slutt, søk litt på nettet etter JXF propeller, disse er produsert i Kina av samme fabrikken som lager Xoar som er anerkjente og velprøvde propeller.
Ellers ville jeg ha fleska til med en 25x12 europeisk treblader i karbon, da vet du hva du får og blir meget happy med, den koster noen kroner men er verdt det.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Karbonpropell, er dette vanlig?
InnleggSkrevet: Tor Mar 10, 2011 5:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
JXF propeller, disse er produsert i Kina av samme fabrikken som lager Xoar

Jeg har prøvd disse og de fungerer helt utmerket :) Jeg har hatt begge typer, side om side i samme size, ikke mulig å se forskjell på de.

Hell eller uhell, så hadde jeg borret opp med feil bolteavstand på denne propellen. Dermed ble den heller limt permanent opp på døra i hobbyrommet mitt i stede. Jeg hadde planer om å spenne den opp i motor'n og trekke til for å se hva den tålte.for enkelhet skyld er det vel bare å bestille seg en JXF eller noe..

PS hvor får en tak i 25x12x3? Jeg må vel rane en bank for å få råd til noe slikt?

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Karbonpropell, er dette vanlig?
InnleggSkrevet: Tor Mar 10, 2011 7:34 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Synd med propellen, du er ikke den første som borrer feil. Dersom det er drill jig du har så teip over eller putt nedi depron eller noe i de ytterste hullene i jigen slik at du unngår dette flere ganger.
Ble litt usikker angående treblad propell, de eksospipene du skal bruke, gir de mye effektøkning.? i tilfelle så kan hende du skulle gått for en 26x12.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Karbonpropell, er dette vanlig?
InnleggSkrevet: Tor Mar 10, 2011 10:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Dersom det er drill jig du har så teip over eller putt nedi depron eller noe i de ytterste hullene i jigen slik at du unngår dette flere ganger.

Dette er allerede gjort :)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC