Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 11:34 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Rasmus lager vinge i Styrofoam
InnleggSkrevet: Tor Apr 28, 2011 9:13 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Heisann,

Har brukt litt av kvelden til å lage meg en vinge av en styrofoam plate som var 5cm tykk, har pussa meg en profil og tapet hele saken med pakketape.

Men så til spørsmålet. Er det noen mening med å ha finner på sidene eller kan jeg bare droppe dette ?

Men blir morro å prøve å fly, har litt abstinenser siden alt jeg har er ødelagt for tiden...

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus lager vinge i Styrofoam
InnleggSkrevet: Fre Apr 29, 2011 12:24 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg vil klart anbefale finner på sidene. Jeg prøvde en gang å fly uten, det gikk, men vingen var klart mer ustabil. Men det er ikke så mye som skal til. Jeg brukte forskjellige "hjulkåper" av depron som ofte kommer med innefly, dem bruker jeg sjelden på inneflyene, og de er kjempefine som finner til vinger. Der var det også forskjellige størrelser å velge mellom, og jeg fikk derfor merket at det var forholdsvis store forskjeller ute å gikk. På vingen min gjorde en liten finne stor forskjell iallefall.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus lager vinge i Styrofoam
InnleggSkrevet: Fre Apr 29, 2011 8:51 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Min er litt større enn at hjulkåpe vil kunne sees i det hele tatt tror jeg, men har nå depron så lager meg ett par og tester :)

Håper på å få testa den i dag, morro å ha noe nytt å kunne ødelegge. (og håper motor mount patenten min vil funke, skal bruke en 3500kv heli motor på den mest trolig, el evnt en 2350kv motor jeg har liggende)

Slengte med ett par bilder også, er ca. 92cm i vingespenn og vingene er rundt 20-25cm breie, motor mount av en malings rørepinne :p


Vedlegg:
IMG_20110428_215823.jpg
IMG_20110428_215823.jpg [ 95.47 KiB | Vist 14601 ganger ]
IMG_20110428_215833.jpg
IMG_20110428_215833.jpg [ 79.79 KiB | Vist 14601 ganger ]
IMG_20110428_215848.jpg
IMG_20110428_215848.jpg [ 109.2 KiB | Vist 14601 ganger ]

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus lager vinge i Styrofoam
InnleggSkrevet: Fre Apr 29, 2011 10:33 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Kult DIY prosjekt :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus lager vinge i Styrofoam
InnleggSkrevet: Fre Apr 29, 2011 11:04 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Vertikale stabilisatorer hindrer at flyet vrikker på ræva og flikker. Det vil og føre til at luften blir flyttet bakover på rorene istedet for at den sklir ut på siden.

Jeg er redd for at flyet ditt kommer til å bli baktungt, hvis du ikke har et tungt batteri i fronten. Vingene går veldig langt bak og det blir ikke bedre når rorene kommer på plass.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus lager vinge i Styrofoam
InnleggSkrevet: Fre Apr 29, 2011 11:34 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Arealmessig så er det ca. 50/50 før og etter propell, og hele greia veier 300gram pr nå (uten elektronikk) så i teorien min med 200gram batteripakke i fronten så burde det gå.

Skal også sies at profilen på vingene gjør at mesteparten av vekten er i front av arealet til vingene.

Men det du nevnte med plassering av cg rundt 25% fra front blir helt fra front til bak på flaps en regner sant ?

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus lager vinge i Styrofoam
InnleggSkrevet: Fre Apr 29, 2011 12:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Du merker fort om det er for baktungt :)

25%-regelen er nok fra midten bak til midten fremme.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus lager vinge i Styrofoam
InnleggSkrevet: Fre Apr 29, 2011 1:35 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Jepps, håper det blir mer enn 10 sec med flyging :)

Fant kalkulator for å regne det ut og om jeg tenker rett burde ikke det være pes å få til
http://www.rcfoamcrafters.com/fwcalc.ht ... ac_lines=0

Siden cg nå ligger rundt prop festet (uten elektronikk montert og alt det skal jo forran)

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus lager vinge i Styrofoam
InnleggSkrevet: Fre Apr 29, 2011 8:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hjulkåpene var bare et eksempel på hva jeg gjorde, du må jo selvfølgelig konstruere noen som passer bra til din vinge. Blir spennende å se hvordan dette funker iallefall. Den gangen jeg testet uten finner var hovedsaklig grunnet at finnene ble ødelagt, og da hadde jeg den urolige ræva som Vegard nevner. Men synes profilen på vingene var litt rar, nesten bredere (på tvers) ytterst på vingen enn mot senter? Uansett, et tøft prosjekt. Vinger er kult :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus lager vinge i Styrofoam
InnleggSkrevet: Fre Apr 29, 2011 8:22 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Vingene er like brede hele veien, men får se nå bare få dytta på batteriet så er det ut og teste :)

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus lager vinge i Styrofoam
InnleggSkrevet: Lør Apr 30, 2011 7:12 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Fikk med ett par min flyting i går før jeg brant regulator + motor (litt optimistisk propell valg)

Men fløy kjempebra og glei bra i lufta uten motor også :)

Så får se om jeg får tid å bytte motor til en med litt lavere kv i dag samt montere ny esc. Får heller bruke wattmeteret litt mer aktivt enn i går da jeg målte opp til 43A men da bråka den så mye at jeg ikke orka å teste høyere :p (og da med regulator på 45A + vanlig motor fra en 450 så er en jo dømt til å brenne ting igrunn)

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus lager vinge i Styrofoam
InnleggSkrevet: Lør Apr 30, 2011 8:56 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Har kjørt 4 pakker med denne I dag med ny 2350kv motor og 6x4 prop. Funker bra og trekker ca. 37amp men merker at jeg kjører med make fart hele tiden så skal ta en tur med 4s når jeg får en ny regulator :-)

Men god fornøyd men merker det er litt ustyrlig med lav fart (les landing) ellers helt knall!

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus lager vinge i Styrofoam
InnleggSkrevet: Lør Apr 30, 2011 11:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Kan hende du har for små ror eller at flyet er for fremtungt om du har problemer å styre uten motorkraft. Har du noen nye bilder?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus lager vinge i Styrofoam
InnleggSkrevet: Lør Apr 30, 2011 11:49 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Mulig ja, kan regulere det litt siden jeg har montert noen gram med vekt i fronten for å flytte cg 1-1.5 cm fram.

Får ta meg ett par turer i morra og teste :)

Bilder ligger her:
http://server.harddisken.org/Vinge/IMG_ ... 233524.jpg
http://server.harddisken.org/Vinge/IMG_ ... 233534.jpg

(og ja motoren står litt skeift, men merker lite av det i lufta, ruller fint begge veier uansett fart og går stort sett rett fram den veien jeg vil, ang utslag så loopern nesten vel fort så lenge jeg har fart på den)

Regulatoren tørr jeg ikke stresse så mye da det er skikkelig billig greier, men har funka greit å slangt med 5 min flights med kontinuerlig rundt 35A trekk.

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rasmus lager vinge i Styrofoam
InnleggSkrevet: Søn Mai 01, 2011 12:28 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Dæven. Halve vingen er jo bak motor :D Skal bli artig å se i lufta. Har du 3mm ror som er avstivet med karbon?

Et tips til den regulatoren kan være å snu siden med kjøleribba opp og skjære vekk krympestrøma sånn at luften treffer ribbene. Da blir regulatoren plutslig 10A kraftigere.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC