Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

F-15
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=5&t=2696
Side 1 av 2

Forfatter:  Jet-Alex [ Lør Mai 14, 2011 5:28 pm ]
Innleggets emne:  F-15

Nettop kjøppt meg eit F-15 fly(isopor) med viftemotor.
men eg kunne tenkt meg å få det litt meire solid og krafftigere.

finnest det muligheter for å få ordna det?

Vedlegg:
Filkommentar: F-15
P5140146.JPG
P5140146.JPG [ 110.81 KiB | Vist 12782 ganger ]

Forfatter:  stressballen [ Lør Mai 14, 2011 6:37 pm ]
Innleggets emne:  Re: F-15

Du kan jo forsterke litt med karbonrør eller lignende, det pleier å gjøre susen. Bullet-tape hjelper også på å holde greiene sammen, men du må også passe på å ikke få for mye tilført vekt :)

Forfatter:  Jet-Alex [ Lør Mai 14, 2011 7:55 pm ]
Innleggets emne:  Re: F-15

Ja er nettop vekkta eg tenker på, så tenkte eg skulle fått det i luffta først og se kossen det er før eg byner å mekke på det. har skifta ut motoren allerede til motoren som satt i squall flyet.spennt på kossen utfall det får.

Forfatter:  rfauske [ Lør Mai 14, 2011 8:28 pm ]
Innleggets emne:  Re: F-15

Skal også sies at solid får du aldri ett isopor flo ;)

Vingen min har jeg tapet fra topp til tå og det er eneste grunnen til at den henger sammen (vanlig pakke tape), funker supert men plager naboer og andre så litt begrenset hvor mye jeg bruker det ;)

Forfatter:  Jet-Alex [ Lør Mai 14, 2011 8:44 pm ]
Innleggets emne:  Re: F-15

får heller bruke det til litt treningsflyging da kansje...
men går det an å bruke ein fly motor og lage til med vifte på det?
eller får ein tak i glow motorer til jet fly?

Forfatter:  Jet-Alex [ Lør Mai 14, 2011 10:23 pm ]
Innleggets emne:  Re: F-15

Stressballen?

vill EDF-75 vifte med Børsteløs 4000KV motor fungere på flyet eg kjøppte av deg trur du?

Forfatter:  stressballen [ Lør Mai 14, 2011 11:09 pm ]
Innleggets emne:  Re: F-15

Jet-Alex skrev:
får heller bruke det til litt treningsflyging da kansje...
men går det an å bruke ein fly motor og lage til med vifte på det?
eller får ein tak i glow motorer til jet fly?


Glowmotor med vifte kalles ducted fan hvis jeg ikke tar helt feil. Dette har jeg aldri testet selv, men det har nok vært mye brukt opp gjennom tidene. Er nok sikkert flere her på forumet som har testa dette.

Forfatter:  stressballen [ Lør Mai 14, 2011 11:12 pm ]
Innleggets emne:  Re: F-15

Jet-Alex skrev:
Stressballen?

vill EDF-75 vifte med Børsteløs 4000KV motor fungere på flyet eg kjøppte av deg trur du?


hmmmmm....litt usikker jeg. Er viften i flyet så stor da? Jeg husker ikke hvor mange kv motoren på original vifte har, men kanskje det står noe på motoren om du tar den ut av viften? Først og fremst må du være sikker på at viften får plass, og etter det er det nok bare å mate på med power :mrgreen:

Forfatter:  Jet-Alex [ Lør Mai 14, 2011 11:21 pm ]
Innleggets emne:  Re: F-15

er ikkje heilt sikker på kor stor viffta somsto i squall flyet men motoren er iallefal på 3800kv.
kor masse har 200kv å seie da?

Forfatter:  stressballen [ Lør Mai 14, 2011 11:50 pm ]
Innleggets emne:  Re: F-15

Kv'n går sikkert greit, men størrelsen på vifta kan være problematisk. Men det er jo bare å måle diameteren. En EDF75 har 75mm diameter på viften hvis jeg ikke tar helt feil.

Forfatter:  Jet-Alex [ Søn Mai 15, 2011 10:28 am ]
Innleggets emne:  Re: F-15

det skal eg gjøre.
det går vell kansje an å bruke vifta til squall flyet og heller kjøpe ein kraftigere motor?

Forfatter:  vector 250 [ Søn Mai 15, 2011 12:44 pm ]
Innleggets emne:  Re: F-15

Tror du bør fly det litt til å begynne med før du legger ned for store planer om ombygging. Min erfaring med EDF-fly er at de ikke er de enkleste å fly, spesiellt take-off kan være tricky og det flyet tåler ikke veldig mange uhell før du ikke har fly lenger. Hvis du ikke har fly-erfaring fra før så sørg for å få hjelp de første gangene, da har du en fair sjanse til å komme igang med noe sånnt som første fly.
Hvilke data (kv, vekt, diameter, max volt) var det på motoren du byttet ut, og hvilke data er det på den Squall motoren du puttet inn?
Det er meget viktig å holde vekten lav samtidig som man har nok power til å komme seg trygt opp i luften (ikke alltid dette går hånd i hånd)
Det er også fort gjort å brenne komponenter dersom man bytter ut saker og ting, Amperen skyter ofte fort i været og ting tar rett og slett fyr. Ampermeter for å måle strømtrekket er absolutt å anbefale dersom dette er veien du vil gå

Forfatter:  Jet-Alex [ Søn Mai 15, 2011 12:56 pm ]
Innleggets emne:  Re: F-15

kossen data det er på motoren eg tok ut er eg ikkje sikker på. men den er svakere en motoren til squall flyet.
motoren til squall flyet har 3800kv (11.1v)

Forfatter:  Vegard [ Søn Mai 15, 2011 1:32 pm ]
Innleggets emne:  Re: F-15

Anbefaler deg til å bruke vifta som følger med flyet siden den har rett diameter. Skal du ha mer fart må du øke turtallet på vifta. Enten med flere celler på batteri eller høyere KV på motor. Uansett hva du gjør så må du sjekke at strømtrekket ikke blir for høyt som vector sier, før du kaster det i lufta.

Forfatter:  Jet-Alex [ Søn Mai 15, 2011 2:44 pm ]
Innleggets emne:  Re: F-15

okai.

regulatoren og er skiffta ut til ein med meire amper, veit ikkje om det har nåke å seie.
eg kjøppte flyet brukkt og da var regulatoren gåen så måtte ha ny.

Side 1 av 2 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/