Dato/klokkeslett: Tir Apr 16, 2024 11:47 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: F-15
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 5:28 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
Nettop kjøppt meg eit F-15 fly(isopor) med viftemotor.
men eg kunne tenkt meg å få det litt meire solid og krafftigere.

finnest det muligheter for å få ordna det?


Vedlegg:
Filkommentar: F-15
P5140146.JPG
P5140146.JPG [ 110.81 KiB | Vist 12692 ganger ]

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: F-15
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 6:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Du kan jo forsterke litt med karbonrør eller lignende, det pleier å gjøre susen. Bullet-tape hjelper også på å holde greiene sammen, men du må også passe på å ikke få for mye tilført vekt :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: F-15
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 7:55 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
Ja er nettop vekkta eg tenker på, så tenkte eg skulle fått det i luffta først og se kossen det er før eg byner å mekke på det. har skifta ut motoren allerede til motoren som satt i squall flyet.spennt på kossen utfall det får.

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: F-15
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 8:28 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Skal også sies at solid får du aldri ett isopor flo ;)

Vingen min har jeg tapet fra topp til tå og det er eneste grunnen til at den henger sammen (vanlig pakke tape), funker supert men plager naboer og andre så litt begrenset hvor mye jeg bruker det ;)

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: F-15
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 8:44 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
får heller bruke det til litt treningsflyging da kansje...
men går det an å bruke ein fly motor og lage til med vifte på det?
eller får ein tak i glow motorer til jet fly?

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: F-15
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 10:23 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
Stressballen?

vill EDF-75 vifte med Børsteløs 4000KV motor fungere på flyet eg kjøppte av deg trur du?

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: F-15
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 11:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jet-Alex skrev:
får heller bruke det til litt treningsflyging da kansje...
men går det an å bruke ein fly motor og lage til med vifte på det?
eller får ein tak i glow motorer til jet fly?


Glowmotor med vifte kalles ducted fan hvis jeg ikke tar helt feil. Dette har jeg aldri testet selv, men det har nok vært mye brukt opp gjennom tidene. Er nok sikkert flere her på forumet som har testa dette.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: F-15
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 11:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jet-Alex skrev:
Stressballen?

vill EDF-75 vifte med Børsteløs 4000KV motor fungere på flyet eg kjøppte av deg trur du?


hmmmmm....litt usikker jeg. Er viften i flyet så stor da? Jeg husker ikke hvor mange kv motoren på original vifte har, men kanskje det står noe på motoren om du tar den ut av viften? Først og fremst må du være sikker på at viften får plass, og etter det er det nok bare å mate på med power :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: F-15
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 11:21 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
er ikkje heilt sikker på kor stor viffta somsto i squall flyet men motoren er iallefal på 3800kv.
kor masse har 200kv å seie da?

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: F-15
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 11:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kv'n går sikkert greit, men størrelsen på vifta kan være problematisk. Men det er jo bare å måle diameteren. En EDF75 har 75mm diameter på viften hvis jeg ikke tar helt feil.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: F-15
InnleggSkrevet: Søn Mai 15, 2011 10:28 am 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
det skal eg gjøre.
det går vell kansje an å bruke vifta til squall flyet og heller kjøpe ein kraftigere motor?

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: F-15
InnleggSkrevet: Søn Mai 15, 2011 12:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Tror du bør fly det litt til å begynne med før du legger ned for store planer om ombygging. Min erfaring med EDF-fly er at de ikke er de enkleste å fly, spesiellt take-off kan være tricky og det flyet tåler ikke veldig mange uhell før du ikke har fly lenger. Hvis du ikke har fly-erfaring fra før så sørg for å få hjelp de første gangene, da har du en fair sjanse til å komme igang med noe sånnt som første fly.
Hvilke data (kv, vekt, diameter, max volt) var det på motoren du byttet ut, og hvilke data er det på den Squall motoren du puttet inn?
Det er meget viktig å holde vekten lav samtidig som man har nok power til å komme seg trygt opp i luften (ikke alltid dette går hånd i hånd)
Det er også fort gjort å brenne komponenter dersom man bytter ut saker og ting, Amperen skyter ofte fort i været og ting tar rett og slett fyr. Ampermeter for å måle strømtrekket er absolutt å anbefale dersom dette er veien du vil gå

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: F-15
InnleggSkrevet: Søn Mai 15, 2011 12:56 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
kossen data det er på motoren eg tok ut er eg ikkje sikker på. men den er svakere en motoren til squall flyet.
motoren til squall flyet har 3800kv (11.1v)

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: F-15
InnleggSkrevet: Søn Mai 15, 2011 1:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Anbefaler deg til å bruke vifta som følger med flyet siden den har rett diameter. Skal du ha mer fart må du øke turtallet på vifta. Enten med flere celler på batteri eller høyere KV på motor. Uansett hva du gjør så må du sjekke at strømtrekket ikke blir for høyt som vector sier, før du kaster det i lufta.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: F-15
InnleggSkrevet: Søn Mai 15, 2011 2:44 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 107
Bosted: Naustdal
okai.

regulatoren og er skiffta ut til ein med meire amper, veit ikkje om det har nåke å seie.
eg kjøppte flyet brukkt og da var regulatoren gåen så måtte ha ny.

_________________
DX6i - squall phase 3 HP - F-15 edf - Blade - Belt cp v1 alu - Belt cp v2 - Cessna 182 1.6m


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC