Dato/klokkeslett: Tor Apr 18, 2024 5:33 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: I år skal poden i lufta
InnleggSkrevet: Tir Mar 27, 2012 3:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå bestilt et fly som jeg skal bygge til guttungen for å trene han opp på å fly. På et eller annet tidspunkt må en vekk fra simulatoren og ut i marka for å komme seg videre, og i sommer skal det skje for guttungen iallefall. Det er en rimelig sak som jeg har bestilt uten noe elektronikk, og den har et vingespenn på 130cm og balanseror. Har litt sansen for fly med motorpod til nybegynnere, så denne har en slik. Tanken er å bygge den så lett som mulig, bruke fornuftig elektronikk som tåler litt bruk, og forsterke modellen litt på de rette plassene samtidig som jeg holder vekta nede. Modellen aksepterer 3S lipo fra ca 1500mah til 2500mah, men jeg har valgt å legge meg på 3S 1600mah i starten. Grunnen til det er at det er neppe flytiden det vil stå på i begynnelsen, men hvor mye flyet vil tåle i kræsjene, og da blir vektredusering viktig :mrgreen:

Jeg tenker også at poden skal få seg en spektrum DX6i som han da kan bruke til litt flere modeller. Dette har også litt grunnlag i at det kommer så mange mikromodeller fra E-flite, Hobbyzone/Parkzone fremover som vil egne seg til lokalt bruk.

Jeg ser frem til noen morsomme seanser med guttungen, og ei medfølgende verktøykasse som består av teip, lim, kicker og propeller :mrgreen:

Her er et bilde av en modell som ligner ganske mye:


Vedlegg:
ezhawk-3.jpg
ezhawk-3.jpg [ 22.93 KiB | Vist 14258 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I år skal poden i lufta
InnleggSkrevet: Tir Mar 27, 2012 6:21 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Tøfft, hvor gammel er guten, har du lært han opp på simulator kanskje.?

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I år skal poden i lufta
InnleggSkrevet: Tir Mar 27, 2012 7:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Han fyller 4 år i sommer, og har sittet litt på simulator. Har ikke pushet på i det hele tatt, virker som at interessen har kommet helt av seg selv, men det er ikke så rart. Han kjører fint de samme biler som meg idag, men er mer restriktert på throttle, noe som jeg synes bare er en fordel. Han har et par egne biler fra Tamiya (pluss mine :mrgreen: ), og et kontraroterende mikrohelikopter fra E-flite. Ofte så er problematikken med barn det at de gir full spiker på alt, men det gjør ikke denne karen. Han hovrer helikopteret sitt i brysthøyde på meg, uten at de jager opp og ned hele tiden. Synes det andre blir lettere å lære bort når han klarer å holde styr på throttle selv. "Ta gassen av" er en ordre fra meg som er ganske viktig å kunne motta, og den har han dreisen på :D

Tenker å fokusere litt ekstra på simulator et par måneder fremover, og lage dette flyet slik at det veier minst mulig og tåler mest mulig, slik at vi kommer oss igang med flyvningen umiddelbart etter kræsj. Etterhvert kan vi gå over til mer kapasitet på batteriene for lenger flytid. Satser også på trainerkabel, så jeg tror nok dette skal gå bra etterhvert. Vil nok bare stå på min tålmodighet og hvor mye vi får flydd. Satser på å skaffe ham et par mikromodeller også etterhvert, f.eks et E-flite Quadrocopter og en eller annen mikromodell av et fly. Her gjelder det bare å legge til rette, og la poden få fly og kræsje kontinuerlig. For meg blir det nok bare å lime og fikse for å holde tingene i stand.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I år skal poden i lufta
InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 4:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå sendt et par forespørsler etter nye radioer, og det kan se ut som at det ikke blir DX6i på poden. Vi klemmer til, og lar han like gjerne få min Spektrum DX8, så kan heller pappa kjøpe seg ny radio.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I år skal poden i lufta
InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 6:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Skikkelig snille pappa du da ja.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I år skal poden i lufta
InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 6:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Så då blir det vel en DX18 på pappa då? :P

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I år skal poden i lufta
InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 9:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nei, i utgangspunktet ikke. Jeg har tenkt på den også, men er litt usikker på hva pris vil havne på i norge enda. Uansett så er den mye lik med DX8, og jeg har lyst til å prøve meg på en radio fra JR.

Har hatt lyst på denne siden den kom på markedet, og heller foreløpig mot den nå iallefall:


Vedlegg:
JR 11X ZERO.jpg
JR 11X ZERO.jpg [ 88.08 KiB | Vist 14194 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I år skal poden i lufta
InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 9:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Nei, i utgangspunktet ikke. Jeg har tenkt på den også, men er litt usikker på hva pris vil havne på i norge enda. Uansett så er den mye lik med DX8, og jeg har lyst til å prøve meg på en radio fra JR.

Har hatt lyst på denne siden den kom på markedet, og heller foreløpig mot den nå iallefall:


Den så ut som en Zylon fra Battlestar Galactica, bare at den har blått øye i steden for rødt!

Men blir det ikke fryktelig dyrt å skifte mottakere ved merkeskifte?

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I år skal poden i lufta
InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 9:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg kjøper en versjon som kan bytte modul. Det vil si at kan få både JR sitt DMSS system, og spektrum sitt DSM2/DSMX system. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg holdt meg innenfor spektrum, for som du sier så hadde det blitt bytte av for mange mottakere. Men misforstå meg rett, jeg er godt fornøyd med DX8, men har bare litt ekstra lyst på en 11X :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I år skal poden i lufta
InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 9:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Jeg snakket med en i fjor på Fagernes som hadde den der. Da hadde han nettopp kjøpt den fra Japan, men med et annet system. Tror kanskje han kalte det for DSMJ. Han var hvertfall storfornøyd. Noe han burde være etter å betalt såpass.

Jeg fikk holde senderen og den var ergonomisk god med masse knapper her og der. Lurer på om den faktisk hadde knapper på baksiden. Sikkert en super sender.

DX8 har alle kanalene og funksjonene jeg trenger til halve(?) prisen. 11X har vel ikke telemetri heller. Skal inrømme at jeg hadde veldig lyst på den når den kom ut, men er glad for at jeg landet på DX8.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I år skal poden i lufta
InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 10:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
DX8'n er en knall radio, det synes jeg også. Jeg venter egentlig på en spesiell versjon av JR'n som jeg mener har støtte for telemetri også, men det er selvfølgelig ikke sikkert at jeg kjøper denne, kan godt hende jeg ender på å bruke DX8 selv, og kjøper DX6i til guttungen. Men foreløpig heller jeg mot JR'n til meg selv. Tror den ligger på rundt 6 lapper, noe som selvfølgelig er litt penger, men jeg tror kanskje at den er verdt det. Jeg liker det store displayet til JR veeeeldig godt :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I år skal poden i lufta
InnleggSkrevet: Lør Mar 31, 2012 9:18 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Skal vel nevnes at alle dmss senderene har telemetri, i hvertfall min XG8 med alle RX'ene helt ned til 4 kanals park. Skal ikke ha deg XG11 da ? Det er vel i teorien en nyere radio enn 11x zero saken

DSMJ og DMSS har ikke noe med kvarandre å gjøre, og så vidt jeg veit er DSMJ egentlig bare til bruk i japan.

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I år skal poden i lufta
InnleggSkrevet: Lør Mar 31, 2012 9:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
rfauske skrev:
DSMJ og DMSS har ikke noe med kvarandre å gjøre, og så vidt jeg veit er DSMJ egentlig bare til bruk i japan.
Det stemmer. Han sa at vi andre ikke kunne bruke den pga. det.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I år skal poden i lufta
InnleggSkrevet: Lør Mar 31, 2012 1:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
rfauske skrev:
Skal ikke ha deg XG11 da ? Det er vel i teorien en nyere radio enn 11x zero saken


Beklager, er jeg som har blanda radioer. Den jeg venter på er en bestemt versjon av XG11, ikke 11X som jeg tidligere la ut bilde av. Radioen jeg opprinnelig så på var en JR DSX11 grunnet DSM2 systemet, og har egentlig bare rotet med navn og bilder på radioene. DSX11 hadde vel ikke telemetri heller?

XG11 kommer til elefun om kort tid, men jeg ønsker en annen versjon en den. Får se på det, om en måned er kanskje meningen en helt annen igjen :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I år skal poden i lufta
InnleggSkrevet: Lør Mar 31, 2012 6:11 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Veit du når xg6 kommer og til hvilken pris? Tenkte til jenta mi så vi kan bruke trainer.

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC