Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

Thomas: Graupner Wilga 2000
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=5&t=2985
Side 1 av 1

Forfatter:  Thomas [ Ons Apr 11, 2012 11:52 pm ]
Innleggets emne:  Thomas: Graupner Wilga 2000

Som noen har fått med seg fikk jeg meg et fly for en stund siden til bursdagen min i februar. Fikk det av fadern, og han hadde vist hatt det stående en stund ett eller annet sted jeg ikke hadde fått med meg.

Flyet er et Graupner Wilga 2000 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=918975), og det følger med både hjul og flotører. Det finnes vist et par forskjellige versjoner av dette, og det er stort sett motoriseringen som er forskjellig. Denne er levert med en giret børstemotor og 3S ESC, så det er vist ikke den aller eldste versjonen i følge Stressballen. De nyere versjonene har selvsagt børsteløs motor. Siden jeg ikke har flydd noe siden jeg fløy trainere på flyplassen på nitti-tallet tenker jeg å prøve den med original motoren først. Om jeg får sansen for flyging tar jeg heller skrittet og oppgraderer motoren til en mer moderne pakke.

Siden jeg ikke har radio som er egnet til fly, og interessen ikke ligger der, bestilte jeg meg bare en billig 4-kanals HobbyKing radio til å teste med. Til 25 dollar er det ikke mye å skryte av, men til å fly rundt hodet på meg selv satser jeg på at det fungerer greit. Får heller skaffe noe bedre om jeg fortsetter å fly.

Bilde

Bilde

Forfatter:  stressballen [ Tor Apr 12, 2012 12:02 am ]
Innleggets emne:  Re: Graupner Wilga 2000

Batteriet har kommet, ligger i butikken, og skal få lagt det inn imorgen :wink:

Forfatter:  Thomas [ Tor Apr 12, 2012 12:07 am ]
Innleggets emne:  Re: Graupner Wilga 2000

Og i morgen får jeg lønn, så det passer jo bra! Sett et par videoer av flyet nå. Ser ut til å oppføre seg veldig fint på flotørene. Fant en liten mod for flotørfestene som jeg tror jeg skal gjøre. Var bare litt wire for å stive opp litt slik at de ikke beveget seg fram og tilbake eller til sidene ved landing. 10 min arbeid for å få det mer stabilt er nok verdt det.

Forfatter:  Lugerity [ Tor Apr 12, 2012 1:04 am ]
Innleggets emne:  Re: Graupner Wilga 2000

Gratulere med fly!

Forfatter:  Thomas [ Tor Apr 12, 2012 6:24 pm ]
Innleggets emne:  Re: Graupner Wilga 2000

Fikk batteriet i dag og starta opp elektronikken. Servoene er små og umerket, og det var klart at de originale styreflatene gav alt for stor motstand. Sideroret greide faktisk ikke å komme seg over på ene siden. Så jeg kuttet dem av og monterte noen hengsler i steden. Batteriet var akkurat like stort som rommet det skal ligge i, men ledningene kom ut i ene hjørnet og ville ikke inn. Så jeg måtte kutte et nytt spor i isoporen for å føre dem opp i radiorommet. Satser på at ting er ok nå, så får vi se om jeg får det i lufta en dag vinden er litt roligere.

Forfatter:  vector 250 [ Tor Apr 12, 2012 9:55 pm ]
Innleggets emne:  Re: Graupner Wilga 2000

Jeg har flydd en del Wilga og de flyr bra og er veldig snille og enkle å ha med å gjøre (som bl utgave vel å merke, nok power til trygge take offs), så det er et supert fly å begynne med igjen. Den radioen du har bestillt har jeg også flydd en del med når jeg har hjulpet en kjenning å ta opp fly, den fungerer helt greit når man ikke trenger masse programmeringer og dilldall, null glitch eller tull med den så langt iallefall :)

Dersom børstemotoren har lite power kan det bli vanskelig å komme seg velberget opp i luften :shock:

Forfatter:  Thomas [ Tor Apr 12, 2012 10:08 pm ]
Innleggets emne:  Re: Graupner Wilga 2000

Kikket på videoer med børstemotoren, og det så ikke ut til å være noe problem. En som fløy den på 2S til og med. Den er giret, og det trakk greit i armen når jeg prøvde motoren på altanen tidligere i dag. Satser på at det går greit :)

Forfatter:  Thomas [ Tir Mai 29, 2012 12:08 am ]
Innleggets emne:  Re: Thomas: Graupner Wilga 2000

I går hadde jeg Wilgaen i lufta for første gang. Forøvrig første gang jeg har hatt fly i lufta siden vi holdt på på flyplassen på 90-tallet!

Stedet var Bugta i Bremanger, og det hele endte i knekt vingefeste, knekt feste på ene flottøren, og knekt hale. Årsak? Noe dårlig erfaring, men jeg mener det i hovedsak var uflaks rett før landing. Vi fløy så sent som mulig på kvelden når vinden holdt på å løye. På sjøen var det nesten helt vindstille, så det var ikke noe problem å taxe ut og ta av, men med en gang jeg kom over 10-15 meters høyde skiftet vinden karakteristikk og ble ustabil og sterkere. Fløy et par runder men merket at jeg hadde mindre utslag på balanseror mot venstre enn til høyre. Sideroret hjalp godt når jeg fløy mot vinden, og flyet reagerte bedre på dette enn balanseroret. Etter å ha tatt et par runder tenkte jeg å ta det ned siden det ble litt i meste laget for et så lett fly, så jeg vendte det rundt og fløy med vinden for å komme inn mot vinden og lande forran meg. Ca halveis i svingen tilbake mot vinden kom et gufs og vrengte flyet tilbake i medvind og sendte det rett inn i noen små trær og bakken i ei steinrøys ca 5 meter fra vannet. Jeg synes jeg hørte knekkelyder allerede før flyet traff bakken, så det er mulig vingefestet fikk seg en liten knekk av vinden.

Uansett var det en grei tur, og flyet lar seg reparere. Rene brudd som skal limes og forsterkes med litt tape. Neste gang blir det med Spektrum radioen, men jeg manglet mottaker denne gangen. Selv med børstemotoren var det plenty krefter i flyet.

Hadde tenkt å fly Falcon vinga også, men i Bugta er det ikke egnet sted, og Grotlesanden som kanskje er ett av de fineste stedene å holde på er også veldig utsatt for vind, så det ble ikke aktuelt.

Forfatter:  stressballen [ Tir Mai 29, 2012 12:12 am ]
Innleggets emne:  Re: Thomas: Graupner Wilga 2000

Grattis med nesten vellykka jomfrutur. Tenker det var moro :D

Forfatter:  Thomas [ Tir Mai 29, 2012 12:26 am ]
Innleggets emne:  Re: Thomas: Graupner Wilga 2000

stressballen skrev:
Grattis med nesten vellykka jomfrutur. Tenker det var moro :D


Vel det så slik ut, helt til jeg kom opp i høyden og vinden. Derfra ble det mer intens konsentrasjon med å prøve å kontrollere et fly som ikke ville svinge slik jeg ønsket, og der høyde var rimelig relativt til tider etter som vindgufs kom og gikk :P Skal kikke litt mer på balansepunktet også, men det var ikke noe kritisk i forhold til hvordan turen endte. Må hvertfall få litt mer utslag på balanserorene til neste gang. Veldig små styreflater der i forhold til side og høyderor, de var responsive som bare pokker.

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/