Dato/klokkeslett: Lør Apr 20, 2024 12:21 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Klubbflyet har hatt sin første elev
InnleggSkrevet: Lør Jan 26, 2013 7:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag hadde vi bursdagsselskap for min førstefødte, og dette selskapet holdt vi i barnehagen ved storevannet. Når ungene var ferdig forsynt og gikk over i lek, så tok jeg turen ned forbi barnehagen, og gikk ut på storevannet for å fly modellfly. Jeg har tidligere snakket med Terje Solheim om det å prøve å fly modellfly, og skal man benytte anledningen isen på storevannet gir, så må man gjøre det nå før isen er borte, så Terje kom med godt pågangsmot for å være første elev på klubbflyet :D

Dette ble litt ekstra spennende siden jeg også må anse meg selv som elev, med tanke på det å ta kontroll i enkelte situasjoner. En ny opplevelse var det. Dagen endte med en god smell, der etterpåklokskapen forteller meg et par ting. Jeg var klar over at det er en liten delay når man skifter over fra lærer til elev og tilbake, så den måtte beregnes med. En annen ting som må innarbeides, det er faste rutiner på når man skal ta over, og når man skal la elev få prøve selv. Jeg ser at jeg kanskje valgte å la elev prøve en situasjon selv, der jeg egentlig burde tatt over på et tidligere tidspunkt, som igjen hadde unngått skaden. Flyet var i stup, og jeg fikk ikke nok høyderor tidsnok for å klare å rette det opp igjen, så det gikk med nesa ned først. Den kanskje største feilen jeg gjorde var at jeg tillot elev å forsøke litt for mye på alt for lang avstand, og at jeg skulle tatt kontroll tidligere. Dette er nok en øvelsessak, for man skal jo tross alt la elevene få prøve, og man må egentlig finne ut hvor grensene går for hva en elev skal få lov til å prøve å håndtere selv.

Når det er sagt, så er dagens jomfrutur på lærer/elev opplegg en suksess. Jeg vil tro at vi holdt på i gode 30-40 minutter, der Terje stort sett lettet selv hver gang, og så tok jeg over ved vanskeligheter og landet flyet. Så startet Terje igjen selv, og slik holdt vi på. Noen ganger gikk det bra, noen ganger måtte jeg gripe inn, men vi var veldig enige om at sammenkobling av radioer var løsningen. Jeg hadde glemt nakkestroppene, så det må på plass neste gang.

Nå skal jeg reparere flyet, litt spjelking må til, og motoraksel og propell byttes. Motorfestet må også nytt. Men dette blir bra så lenge jeg får inn rutinene på hvordan vi skal gjennomføre det. Blir ikke lenge til vi fortsetter Terje :D

Jeg har et par stk på lista som har lyst til å lære å fly, så dette fortsetter vi med på passende anledninger så lenge det ikke er noen innvendinger på det.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Klubbflyet har hatt sin første elev
InnleggSkrevet: Lør Jan 26, 2013 11:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har fått sett over flyet litt nå, og det er ikke så ille skader egentlig. Elaporen er revnet her og der i nesa, men det går fint å fikse det. Jeg skal legge litt jobb i det, slik at flyet fremdeles ser bra ut. Jeg skal selvfølgelig også reparere det på en slik måte at den eventuelle(!) neste kræsjen er med i tankene også. Her skal modellen holdes liv i lengst mulig på best mulig måte.

Motorakselen er bøyd, så den bestiller jeg noen av. Til denne motoren koster akselen ikke så mye, det sjekka jeg på forhånd. Tror ny aksel kostet under 20 kroner, og det er ikke så verst. Propellen er tatt i tuppene, men den skal jeg balansere og se om det er mer bruk i. Motorfestet vurderer jeg å lage selv, men jeg liker at det er i plast, det er greit å ha noen brytesoner. Skal se på om delen er tilgjengelig hos leverandør.

Vingen og resten av flyet er iallefall uberørt, det er kun snuten og motoren som har fått smellen. Kan også legge til at jeg skal få på en spinner når jeg setter alt sammen igjen, jeg liker ikke den akseltappen som er blottet når man ikke har spinner. Er ikke helt ufarlig akkurat.

EDIT: glemte å skrive at vi punkterte lipobatteriet også, men det er helt ok, det var mitt eget :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Sist endret av stressballen den Søn Jan 27, 2013 12:34 am, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Klubbflyet har hatt sin første elev
InnleggSkrevet: Søn Jan 27, 2013 12:17 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Øvelse gjør mester.

Ikke lurt å fly langt unna, fly heller høyere.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Klubbflyet har hatt sin første elev
InnleggSkrevet: Søn Jan 27, 2013 12:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, det stemmer det ja :D
Vi hadde fin høyde stort sett hele tiden, men så er det disse unntakene da... :mrgreen:

Terje, får du slengt ut et bilde av åstedet? Eller fikk du ikke noe dugende festa på linsa?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Klubbflyet har hatt sin første elev
InnleggSkrevet: Man Jan 28, 2013 2:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå påbegynt liminga av flyet, og det skal nok bli bra igjen. Motorplaten er i plast, men der tror jeg bare at jeg lager opp et lite lager av motorfester av finerplate. Det gamle motorfestet var bra nok til at jeg kan lage en mal, og et motorfeste i tre kan bli et fint brytepunkt så lenge jeg ikke lager det for sterkt. 2mm finerplate er sikkert en ok størrelse der, eller kanskje 2.5mm.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC