Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 4:59 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Skywalker X-5
InnleggSkrevet: Fre Apr 05, 2013 7:01 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Blei ganske imponert då eg så bilde av yallaair sin Skywalker X-8 på hobbyrommet hans for ei tid tilbake (og endå meir imponert då eg så filmopptaka fra påska i Rognaldsvåg). No kan eg ikkje si at eg på nåkke som helst vis har de samme flyferdighetene som den karen, men hadde lyst å prøve meg på ei flyvende vinge, endte då opp med Skywalker X-5 som er lillebroren til X-8. Denne vinga er temmelig lite lekker å se på, men med standardoppsettet så er det en kraftig sak, det kraftigste av modeller eg nåkkensinne har hatt fingrane i. Videoen fra påsketider viser testing av modellen og overoppheting av en 30A ESC som tok kvelden langt ute over fjorden! Heldigvis virka BEC'en slik at det gikk an å glidefly inn på fastlandet. ESC'en er no skifta ut med en kraftigere. Her er det mykje å lære, både elektronikk og mekanikk blir satt på ekstreme prøvelser. Vinga har allerede fått en del juling, takeoff er egentlig den vanskeligste biten. Mykje moro så langt.



Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skywalker X-5
InnleggSkrevet: Fre Apr 05, 2013 7:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Tips. Bruk alltid wattmeter for å sjekke statisk strømtrekk på bakken før maiden.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skywalker X-5
InnleggSkrevet: Fre Apr 05, 2013 7:31 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Ja, det er jo det som er fornuftige... no visste eg på forhånd at eg måtte ha en ESC som tålte minst 40A, men hadde bare en på 30A for hånden. Det gikk jo fint å komme seg i lufta, men etter ei stund med cruising så tok følesene over og fristelsen til å pushe throttlestikka stadig litt lenger blei rett og slett for stor...


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skywalker X-5
InnleggSkrevet: Fre Apr 05, 2013 7:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Du kan fint trekke 40A igjennom 30A regulator om du bare modifiserer litt. Jeg skjærer ofte igjennom krympestrømpa, fjerner aluplata som sitter på FETene og fester på en kjøleribbe. Det er også viktig at den får tilstrekkelig luftstrømming. Skywalker har et stort lukket rom som det er lett å gjemme vekk ting i :roll:

Neste gang fristelsen nærmerer seg kan du stille ned throttle travel adjust på senderen :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skywalker X-5
InnleggSkrevet: Fre Apr 05, 2013 8:01 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Ja, har forstått at enkelte modifiserer ESC'ene sine slik du beskriver. Men X-5 har faktisk god luftgjennomstrømming, ESC'en er festa på utsida, under buken på flyet, ganske nær motoren. Det som eg tror skjedde her var at eg ga alt for mykje gass for fort slik at varmen rett og slett ikkje nådde ut til overflata av fartskontrolleren før det var for seint... svimerker i isoporen blei det til og med. Her er den nye 40A regulatoren på plass:

http://r429724.website.cvfbrtr16.service.one/rc/X-5M.JPG


Sist endret av rotor den Tir Jun 07, 2022 9:46 am, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skywalker X-5
InnleggSkrevet: Fre Apr 05, 2013 8:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har sett litt på denne X-5 jeg også, litt mer hendig størrelse hvis man ikke er på jakt etter den store plassen X8 har tilgjengelig på innsiden. Godt mulig jeg anskaffer meg en slik selv etterhvert, får se hva fremtiden vil bringe :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skywalker X-5
InnleggSkrevet: Fre Apr 05, 2013 8:52 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
X-5 går akkurat inn i bagasjerommet på stasjonsvogna, diagonalt, vingespenn på 1,18 m. X-8 har nesten dobbelt så stort vingespenn, men den kan jo deles opp før frakt. Dessuten er den særdeles flott å se på. Men altså, her har fornuften fått overtaket og X-5 er vinga for meg. Har tenkt å montere inn meir elektronikk etterhvert og gjøre den om til en UAV, det er god plass inne i denne modellen også.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skywalker X-5
InnleggSkrevet: Fre Apr 05, 2013 11:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jeg er ikke helt sikker på hvor mange fordeler det er med X8 over X5. Jeg kan komme på 3 fordeler:

1. Du kan fly lengre vekk uten FPV
2. Klarer å fly en stor vinge mer stabil enn en liten. Dette gir bedre film.
3. Mulighet for lengre rekkevidde og flytid pga høyere payload.

Ellers er det jo mange bakdeler med store fly.

Du får si fra mår du er sugen på en tur på noen av øyene utenfor, så kan vi arrangere en tur. Jeg har div greier klart :mrgreen:

I løpet av kommende uke tar jeg X8 med på jobb-turer i fylket og filmer litt fjell ++.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Skywalker X-5
InnleggSkrevet: Søn Apr 07, 2013 5:58 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Har lappa sammen Dynamic-S'en etter forrige forrykende dag med hotliner/glidefly ved Harefjellvarden. Isopor-flykroppen blei jo nærmest pulverisert, propellen knakk og ESC'en tok kvelden etter at nesa blei planta i myra for tredje og siste gang (har montert regulator og propell i ny kropp). Venter på at du poster planleggingen av en ny tur ut i øyane. Sønnavind på 10-15 m/s var jo ganske ideelt, men bakdelen med å fly på sørsida av det fjellet er at sola kommer rett i fleisen. Eg blir med så sant at eg er i byen når det blir aktuelt, alt anna blir nedprioritert, gleder meg allerede.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC