Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

Børsteløst i girkasse til fly?
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=5&t=404
Side 1 av 1

Forfatter:  stressballen [ Ons Okt 10, 2007 12:54 pm ]
Innleggets emne:  Børsteløst i girkasse til fly?

Jeg har en outrunner som jeg har putta i en girkasse til fly. Opprinnelig sto det en 400-size børstemotor der hvis jeg ikke husker feil. Det jeg lurer på er om jeg kan bruke en outrunner i en girkasse på den måten, eller skal de alltid drive propellene direkte?

Forfatter:  yallaair [ Ons Okt 10, 2007 8:13 pm ]
Innleggets emne: 

Tvilsomt at du får nok turtall med outrunner og gearbox. Innrunnere passer også rett i gerabox'n, mens en outrunner vil du trulig på problemer med å feste.

Forfatter:  stressballen [ Tor Okt 11, 2007 12:14 am ]
Innleggets emne: 

Motoren er festet og alt er klart sånt sett, mangler bare å koble til fartsregulator. Ingen problemer med tilpassingen.

Det skal også sies at flyet det er snakk om er et saktegående Cessna, og ikke noe syke Vector/Yallaair-greier :wink:

Forfatter:  yallaair [ Tor Okt 11, 2007 1:29 pm ]
Innleggets emne: 

Bare pass på at du får nok "pitch-speed". en 1100Kv motor ligger gjerne på 5-8000 RPM ved 11 volt, avhengi av belastning. Girer en ned turtallet ytterligere, vær obs på at effekten minker drastisk med redusert turtall. Muligens du må opp med diameter i tillegg til pitch for å få nok effekt ? tenk på bakke-klaring....

Forfatter:  stressballen [ Tor Okt 11, 2007 2:00 pm ]
Innleggets emne: 

Takker for tips. Da vet jeg at det går an å bruke, men at jeg må passe på turtall og propell.

Testing next :D

Forfatter:  vector 250 [ Fre Okt 12, 2007 10:11 pm ]
Innleggets emne: 

Dette blir litt som å gå over bekken etter vann. Outrunnere er konstruert for å drive direkte uten å gå om en gearkasse. De har masse moment og lite turtall. Inrunnere er motsatt, masse turtall og lite moment og har derfor stor nytte av gearkasse hvis de skal drive en litt større propell. Jeg sier ikke at dette ikke går, men du kan risikere å måtte bruke en "hestepropell" fordi du bruker en momentmotor med lavt turtall og så girer den ytterligere ned. Tror det hadde vært bedre å ditche gearboksen og bare slenge motoren i flyet og så begynne å teste propeller

Forfatter:  stressballen [ Fre Okt 12, 2007 11:12 pm ]
Innleggets emne: 

Det jeg tenkte på er at jeg synes motoren virker for liten til å ta flyet direkte, og at den passet så fint i gearboksen. Har liksom ikke noe å bruke den til, og hvis den er for liten for flyet uten å bruke gearkasse, så tenkte jeg kanskje at det ville gå med gearkasse? KV=3200, og med 11.1v vil vel det overstige den originale motoren ganske greit? Eller tenker jeg helt på trynet nå?

Hvis det ikke har noe for seg, så må jeg selvfølgelig fjerne den og sette i en større outrunner.

Forfatter:  vector 250 [ Fre Okt 12, 2007 11:37 pm ]
Innleggets emne: 

3200 ganger 11.1=35520 rpm, d er ganske mye for å være outrunner så hvis ikke gear reduksjonen er på veldig mye mer enn 3-1 så havner du på rundt 10000 rpm ubelastet og da kan det bli bra hvis den klarer å dra en 9-10" propell med passe stigning

Forfatter:  stressballen [ Fre Okt 12, 2007 11:48 pm ]
Innleggets emne: 

Virker nesten som at jeg egentlig bare bør teste faenskapet.... :lol:

PS! har du fått pm'en min? Flyet ditt er ankommet :)

Forfatter:  vector 250 [ Fre Okt 12, 2007 11:57 pm ]
Innleggets emne: 

hiihaa!! jeg skal se om jeg rekker innom i morgen, jeg er egentlig på jobb ser du :wink:

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/