Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

Motorvalg til 40 size 3D-fly
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=5&t=608
Side 1 av 1

Forfatter:  stressballen [ Ons Jan 09, 2008 12:13 am ]
Innleggets emne:  Motorvalg til 40 size 3D-fly

Når et fly er anbefalt med 2-takter i størrelse .36 til .46, hva skal en se på når en vurderer motor da? Jeg regner med at den minste er nok til generell flyvning, og den største må til for 3D?

Jeg har en ASP .40, vil den kunne duge noe særlig? Ingen store krav til 3D enda, men det er viktig at det er nok power. Flyet er et Thunder Tiger Giles G-202 40-size

Forfatter:  yallaair [ Ons Jan 09, 2008 12:12 pm ]
Innleggets emne: 

Det kommer an på vekta på flyet. En SVÆRT sprek 52 2T holder til et fly på maks 2,4-2,6 kg flyklar vekt. En sprek 120 2T kan ta et fly på maks 4,5-5kg.

Tipper at en standard 40 2T holder til et fly på 1,5-1,7kg m fuel.

Forfatter:  stressballen [ Ons Jan 09, 2008 2:32 pm ]
Innleggets emne: 

Det står at flyet skal veie 2,2 - 2,3 kg. Valgene mine står egentlig mellom å bruke den ASP .40'n som jeg allerede har, eller å kjøpe en motor. En .54 4-takt er også mulig ifølge manual. Det er vel kanskje det beste valget til dette flyet?

Forfatter:  yallaair [ Ons Jan 09, 2008 2:49 pm ]
Innleggets emne: 

Skal du fly flyet some en trainer er dette valget greit nok. Dersom du har ambisjoner å fly sammenhengende øvelser som roll og loop, er motorvalget i minste laget.

3D-flyving på et fly som blir oppgitt til 2,3 kg med 40 size motor er utelukket. Flyet kommer av erfaring opp i 2,7 kg med oppgitt vekt 2,3 kg. Absolutt minimum blir da en ekstremt sprek 50 size 2T, eller standard 90 size 4T. For 3D er det å holde vekten nede meget, meget viktig.... mest effekt pr vektenhet er det som gjelder. ASP 52 kommer bra ut. YS 63 er også et godt valg. Saito 82 også bra.

Forfatter:  stressballen [ Ons Jan 09, 2008 3:32 pm ]
Innleggets emne: 

Da kommer jeg nok til å utelukke ASP .40. Jeg har en SC91 4-takter liggende, mener du altså at denne kan brukes? Blir ikke den vel stor og tung i forhold til anbefalt?

Jeg har også en Thunder Tiger PRO-61, kan den være noe?

Forfatter:  yallaair [ Ons Jan 09, 2008 3:54 pm ]
Innleggets emne: 

En SC 91 ligger på 645 gram. ASP 52 på 490 gam. Ytelse er omtrent det samme, muligens er en trimmet ASP 52 noe kraftigere. Om den er for tung eller ikke, det kommer an på hvordan flyet er balansert. Noen fly krever tung motor for å balansere riktig, slik som Showtime 50. Katana 40 balanserer bra med ASP 52 på 490 gram.

Forfatter:  vector 250 [ Ons Jan 09, 2008 7:04 pm ]
Innleggets emne: 

Bare å glemme 40 totakt eller 52 firetakt hvis du vil kunne hovre. Jeg har hatt 91 firetakt i flere 40 size fly, både 3-D og normale fly. Det har vært suksess hver gang. Til de fleste fly anbefales for små motorer, jeg har hatt en Razzle 3-D og der anbefales 40-46 totakt, jeg fløy med 91 firetakt og det var såvidt nok til å komme ut av hover. Jeg heiv da i 91 totakt og det ble akkurat passe, så det så. Man får aldri for stor motor i et 3-D fly, kun for stor vekt. Jeg tenker ikke size, men kun vekt/power når jeg motoriserer et fly. Hadde jeg kunnet få en 20 kubikker på 500 gram så hadde det nok sittet en slik i snuten på min 40 size katana :lol: Generellt bør du kunne hovre med gasstikka på midtstille for å ha plenty power å spa på med for å komme raskt ut av hover og opp når man føler at man er i ferd med å ramle ut av hover (ganske viktig hvis du er i ferd med å drite deg ut kun 1-2 meter over bakken). Å ha stort kraftoverskudd blir faktisk mindre og mindre viktig etterhvert som man blir tryggere og har mer kontroll, da flyr man rolig og greit ut av hover og trenger ikke å kunne "punche ut"
Hvis du har en 91 firetakt ville jeg prøvd den og hvis du da må blye ned halen veldig mye for å oppnå anbefalt tyngdepunkt så kan man skaffe seg en ASP XLS 52 (sinnsykt sprek når man kjenner til noen små triks :wink: )som drar omtrent like mye som 91 firetakt og får da lettet snuten med 150 gram.
Dette er den økonomiske måten å gjøre det på, hvis penger ikke spiller noen rolle så er som nevnt saito 82 eller YS 63 tingen, men de må ha 30% fuel for å yte det de lover.

Forfatter:  vector 250 [ Ons Jan 09, 2008 7:21 pm ]
Innleggets emne: 

Jeg sjekket akkurat ut dette flyet og det er definitivt ikke noe 3-D fly. Dette er nok en standard flikke maskin. Yallaair har hatt et par Giles og kan nok bekrefte at de ikke er så veldig lettflydde.
hvis du skal ha dette flyet ville jeg faktisk fulgt anbefalingene til motor. Blir dette flyet bare litt for tungt blir det meget vanskelig å fly og må landes i en helsikes hastighet for ikke å flikke. Det er uansett ikke egnet til noe 3-D så da trengs heller ikke sinnsykt kraftig motor. Det er faktisk godt mulig at den 40 motoren du allerede har er akkurat passe til å fly rundt omkring slik dette flyet skal gjøre. For mer behagelig lyd hadde en ASP/Magnum 61 firetakt vært fin siden den veier det samme som en 52 firetakter men har litt mer pulver

Forfatter:  yallaair [ Ons Jan 09, 2008 7:36 pm ]
Innleggets emne: 

Dersom det er snakk om samme flyet som jeg såg på en tysk oversikt over Thunder Tiger fly, så ligner dette på et fly som er egnet til sammenhengende øvelser i stor fart. Blir vingebelastningen stor i forhold til farten, så slutter plutselig ene vingen å fly før du vet ordet av det....! DA bør du ha noen meter å gå på!

Jeg hadde en Giles 202 120 size m 20cc Enya 4T. Dette var en børse rett frem, men hadde noen stygge tendenser til å slutte å fly på ene vingen. Virket som kroppen og vekten var for stor i forhold til vingen. Ble for mye belastning.

Forfatter:  yallaair [ Ons Jan 09, 2008 7:40 pm ]
Innleggets emne: 

Skal en ha et godt 3D-fly, så må en ligge på the "cutting edge of technology" med lette batteripakker, lett og kraftig motor og et riktig balansert fly. Giles som skalamodell har ikke dette med god balanse, heller ikke store ror.

Forfatter:  stressballen [ Ons Jan 09, 2008 10:49 pm ]
Innleggets emne: 

Ok. Jeg kjøper nok ikke en bestemt motor til dette flyet, og da må valget falle på en av de motorene jeg allerede har. Alternativene er som følger: ASP .40, Thunder Tiger PRO-61 og SC91 4-takt. Er ikke noe av dette brukende? Er litt skeptisk til ASP .40, blir ikke denne litt liten?

Forfatter:  vector 250 [ Ons Jan 09, 2008 11:38 pm ]
Innleggets emne: 

Jeg er litt redd for at de to største motorene kan bli for tunge, ta og vei den pro 61 motoren og se hvor mye den veier. Jeg blir ikke overrasket om den er tyngre enn 91 firetaktern, så da blir valget 91 Fs eller 40 totakt. Det er egentlig bare å montere flyet og så putter du bare 91 motoren fremi motorbukken og ser hvordan balansepunktet bli. Er den ikke for mye fremtung så er det bare å kjøre på, men forsøk å unngå å måtte bruke bly i halen. Jeg putter ofte batteriet langt bak i kroppen for å få riktig balanse uten å tilføre død vekt.
Jeg tipper at den 40 motoren flyr flyet greit hvis du bare får det opp fra bakken, kan bli tøfft fra grasstripe men på asfalt skal det gå greit. Det er godt mulig dette flyet må ha ganske høy fart på bakken FØR man tar det av for å ikke droppe ene vingen ned og gå i bakken med en gang (kalles å flikke)

Har sjekket litt og den pro 61 motoren veier 740 gram og er nok helt sikkert altfor tung, da er 91 firetaktern ca 100 gram lettere og er denne også litt vel tung i snuten så står du igjen med 40 motoren.

Forfatter:  vector 250 [ Ons Jan 09, 2008 11:40 pm ]
Innleggets emne: 

Ang den 40 motoren, vi kan jo alltids trimme den litt :wink:
Jeg verker etter å få fatt i den :lol:

Forfatter:  stressballen [ Tor Jan 10, 2008 12:51 am ]
Innleggets emne: 

Hehe, kanskje du skal få ta den på "service" :lol:

Det var den motoren jeg brukte i traineren som jeg knuste. Det var et fly med vingespenn på over 1.70, så kanskje den går i dette flyet. Jeg skal rengjøre motoren for mold :oops: , og se om den er ok.

Forfatter:  vector 250 [ Tor Jan 10, 2008 7:35 pm ]
Innleggets emne: 

Har du flydd den under bakkenivå altså :lol:
Får håpe at det ikke har ligget mye fukt og vann inni den da, det er ikke bra :shock:

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/