Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 8:17 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Tir Apr 02, 2013 12:15 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Usikker på hva du får i den sjangeren igrunn. er ikke så himla mye 6S motorer i den vekt klassen som jeg kommer på men har ikke mye erfaring med quads.

Men har god erfaring med rctimer motorene fra småfly i hvertfall, og dei koster relativt lite og balanserer fint. (og dei har motorer for 6S)

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Fre Apr 05, 2013 10:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg begynte å ribbe F550 i kveld, og jeg bestemte meg nå for å gjøre en litt annen løsning når jeg skal sette på ny elektronikk. Det er meningen at man skal lodde regulator rett i et sentralt strømfordelingsbrett, noe som eliminerer feil og gir et ryddig oppsett, men jeg det er noe forbanna dritt hvis noe skulle skje med en regulator, eller som i dette tilfellet hvis man skal prøve et annet oppsett. I tillegg tar man jo gjerne hotglue over loddepunktene for å beskytte litt, og det må jo også pirkes bort ved bytte. Så til tross for at plugger gir flere mulige feilkilder, så velger jeg å lodde på korte ledningstubber med XT60 plugg direkte på strømfordelingsbrettet, slik jeg enkelt kan koble regulatorer til eller fra. Om man lodder alt rett i kortet uten hurtigkoblinger, så er det en omstendig jobb som må gjøres hvis man skal endre noe i ettertid. Enkelhet blir et nøkkelord for meg iallefall. Det blir litt ekstra vekt i plugger og servo skjøtekabler, men det får så være.

Jeg har enda ikke bestemt meg for oppsett, men det blir iallefall noe som skal fungere med 6S.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Søn Apr 07, 2013 12:47 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har fått kikket litt etter motorer nå, og det er ikke så enkelt å finne noe som passer meg. Ser ut som at det blir noen motorer fra hobbyking. Med litt flaks treffer jeg rett på første forsøk og velger noe som fungerer. Det er litt drit å måtte bytte ut elektronikk flere ganger når det er snakk om hexacopter. Krysser fingrene for at det vil funke.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Søn Apr 07, 2013 11:33 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Ja, det er lett å ty til Hobbyking siden de har så godt utvalg. Selv om de er billige blir det litt peng og det er greit å velge rett oppsett første gang. Har du regnet på oppsettet du har sett deg ut?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Søn Apr 07, 2013 12:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har ikke fått regnet på det nei, men jeg har sett meg ut en 100 grams motor på 490kv som fungerer opptil 6S, tenker den vil duge. Men skal se litt mer på det.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Lør Jun 29, 2013 2:37 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har såvidt fått begynt å sette opp hexacopteret på nytt, og endte på fartsregulatorer og motorer fra hobbyking. Fant ikke så mange alternativer som passet med 6S og motorstørrelse som jeg ønsket, og der har jo HK utvalget som dekker de aller fleste formål. Blir spennende å se hvordan disse valgene fungerer i praksis. Det blir uansett en del endringer på dette hexacopteret, så jeg regner med mye tweaking for å få det til å fungere tilfredsstillende. Motorene passer selvfølgelig ikke på armene til DJI, så jeg må lage noen adaptere der. Ppitekk dukket opp med noen fine emner i aluminium som jeg skal tilpasse.

Gimballen jobbes også med, den beveget seg noe hakkete når jeg koblet til en servotester. Jeg skal putte på en støtdemper som skal forbedre bildekvaliteten ved å gi bedre demping. Må sannsynligvis teste ut med litt forskjellig olje også.

Karbonpropeller er bestilt, jeg må prøve meg litt frem der for å finne komboen som løfter det nødvendige, og samtidig bruker minst strøm. Vurderer også å bruke den nye DJI Naza V2, men mest sannsynlig blir det å bruke V1, den har jeg god erfaring med.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Sist endret av stressballen den Tir Sep 10, 2013 9:47 am, endret 2 ganger.

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Ons Jul 03, 2013 9:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har jeg fått på 4 av motorene, de 2 siste venter jeg litt med. Jeg har bestilt et par nye armer på F550 for å få fargene slik jeg ønsker. På mine modeller fra DJI så legger jeg opp til å ha hvite armer fremme, og røde bak. Og derfor vil jeg bytte ut to hvite armer med to røde på hexacopteret, slik at jeg får 2 hvite for å indikere fremover, og 4 røde armer for å indikere bakover. Komplisert? :mrgreen:

Jeg har også tatt steget ut i FPV, eller det vil si FPV via monitor. Jeg har bestilt en pakke som jeg tror vil passe til hexacopteret, og denne vil gi meg litt bedre kontroll på hva som filmes. Det er flere grunner til at jeg har bestilt monitor fremfor briller. En ting er at jeg vil fly med øya på modellen for sikkerhets skyld, og at det da blir enkelt å kaste blikk på skjermen for å se posisjon på kamera uten at det går på bekostning av oversikten rundt modellen. En annen grunn er at jeg da klarer å gjøre det meste selv. Blir iallefall moro å teste ut dette, og forhåpentligvis forbedrer det filminga også :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Tor Jul 11, 2013 12:53 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har jeg fått på plass de to siste armene, og motorene er også påmontert. Elektronikk ble den DJI Naza-M V1. Vekt så langt har såvidt bikket 2.5kg, så det begynner å bli litt. Den vekten inkluderer selve hexacopteret med motorer/esc, mottaker, gyro, 1 stk 6S 5200mah lipobatteri og noe telemetrigreier. Så fremdeles gjenstår propeller, understell, gimbal og kamera.

FPV setupen vil også veie litt, så jeg kan si det slik at det blir rimelig spennende å løfte hexacopteret av bakken for første gang. Jeg krysser fingrene for at det blir krefter i overflod, og at jeg kan få på et ekstra 6S batteri for å øke flytiden.

Nå er det innjustering av elektronikken som står for tur, forhåpentligvis vil det gå problemfritt for seg.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Sist endret av stressballen den Tir Sep 10, 2013 9:48 am, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Tor Jul 11, 2013 7:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vel, da har denne vært i lufta. Enda har jeg litt jobb igjen til jeg blir fornøyd. Når jeg nærmet meg ferdigstilling i går kveld, så oppdaget jeg et par ting, noe som selvfølgelig er helt naturlig når man skal tilpasse alt. Jeg la først merke til at 2 av de 6 fartsregulatorene hadde forskjellig tverrsnitt på signalkabel som går til mottaker. Da dukker det naturlige spørsmålet opp, er det andre ting på fartsregulatorene som er endret også? Jeg testet om det var forskjeller, men det viser seg å kun være tilfeldigheter. En annen litt skummel sak var at på to av regulatorene stakk det små korder ut av selve pluggen som går i mottaker, fra en av de tre lederene. Slike korder finner lett veien ned til de andre lederene i pluggen, noe som fører til umiddelbare problemer. Men alt er nå orden på, og jeg har ikke oppdaget forskjeller i praktisk bruk.

Det neste lille problemet kom med motorene. Akslingen til propellene er av type M6, men nederst er det et parti der det ikke er gjenger, slik at man kan bruke de små adapterene som pleier å komme med propeller. Problemet her er at diameteren på partiet uten gjenger varierte bittelitt fra adapter til adapter, noe som gjorde det vanskelig å få på adapterringene/propellene. Med litt jobbing så fikk jeg truet dem på. Er sikkert bare å gå over med en liten fil eller lignende, godt mulig at det er små grader som har skapt litt herking også.

Idag kalibrerte jeg ferdig software, og gikk ut for å teste, første gang med 8" karbonpropeller. Den lettet greit, men det var ikke så mye sprut at det gjorde noe, og mer vekt skal jo på. Jeg monterte deretter 10" propeller, og det fungerte mye bedre effektmessig. Jeg bikket 13 minutter før jeg landet den, så det blir spennende å se hvordan den vil oppføre seg med understell og kamera i tillegg. Hverken motorer eller regulatorer var varme på noen måte. Stabiliteten var derimot et problem, jeg syntes hexacopteret vinglet for mye. Men jeg tenker også at det vil bli mye turbulens når propellene står så tett som de gjør på denne. Jeg lar uansett dette punktet være så lenge, for det skal mer vekt hengende under, så jeg får se hvordan det oppfører seg da.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC