Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 11:10 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: GAUI 500X + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Ons Mar 13, 2013 7:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Siden jeg har ribbet min Gaui 500X og flyttet elektronikken over på F450, så har jeg bestilt inn noen originale oppgraderinger til 500X. Jeg har tidligere flydd med et enkelt understell med en 2-akse gimbal, men bytter ut understellet med originale option landingsføtter. Dette er kort fortalt stenger som enkelt monteres på hver arm. Til dette quadrocopteret får man også et eget LED-lyssett som integreres i motorfestene, noe som gir et ryddig utseende. Rammen til dette quadrocopteret er veldig lett, så her har jeg mulighet til å sette sammen en quad med god flytid, selv med kamera montert. Man kan også fly litt mer aggressivt med en quad som har et godt vekt/effekt forhold.

Etterhvert skal jeg bestille en Crane II gimbal som passer direkte med 500X, og vil nok anskaffe en Gopro til det også. Har litt lyst på black edition, Tipper at gyro/GPS vil bli fra DJI til denne også, men vi får se når jeg kommer så langt. Hvis jeg bestemmer meg for å kjøre uten GPS på denne, så blir kanskje valg av gyro noe annet.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Sist endret av stressballen den Tir Mar 26, 2013 2:26 am, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: GAUI 500X + ?
InnleggSkrevet: Tir Mar 26, 2013 2:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg fikk ikke så gode resultater med førsteutkastet av DJI F450 og tilhørende gimbal, så nå vil jeg nå flytte elektronikken over til gaui 500X igjen, og heller jobbe med DJI F450 på siden. Jeg har fått ny gimbal i hus til sistnevnte, og denne virker meget mye bedre enn den jeg tidligere har brukt, så dette blir spennende å prøve. Den nye gimbalen ble levert med 2 stk futaba S3156, og disse virker meget presise. Jeg har ikke vært borti disse servoene i det hele tatt tidligere, men har lyst til å anskaffe meg et par til som skal brukes i en annen gimbal.

Quaden har kommet på bordet i stua nå, og jeg monterte først originale lys. Disse monteres slik at de integreres med rammen til 500X. De er meget godt synlige, og henter strøm fra mottaker. Jeg fikk videre et lite problem når jeg skulle montere legger på quaden, disse blir noen centimeter for korte med den nye gimbalen, så der må jeg finne på et eller annet for å forlenge dem littegrann. Jeg har en tanke der jeg skal prøve ut imorgen.

Alt tyder på at 500X blir en del lettere, og på denne vil jeg bruke DX18 med en 8 eller 9 kanals mottaker.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: GAUI 500X + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Ons Mar 27, 2013 2:31 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ingen ny oppdatering her dessverre, det ble litt for mye å gjøre med andre ting. Jeg reiser i steindalen imorgen, og tanken var å ta med 500X dit og knipse noen bilder med den nye gimbalen, men jeg rekker ikke å bli ferdig, og lar derfor F450 være som den er noen dager til.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: GAUI 500X + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Søn Apr 07, 2013 12:22 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
500X er nå påbegynt, og jeg har kommet så langt at jeg har fått midlertidig festet komponenter der jeg vil ha dem, og lagt opp litt ledninger her og der. Det er selve planleggingen som tar tid, og så fort det er gjort og komponentene er klare, så er det bare plug and play. Jeg har ingen god løsning på festing av batteri, men vet iallefall at det blir værende på undersiden mellom gimbal og quad. Jeg lager det også til slik at jeg nå får brukt beskyttelsescoveret over quaden. Jeg vil prøve å feste gps-modulen rett i coveret, og får et veldig ryddig utseende om jeg får dette til.

500X vil mest sannsynlig kjøres på 3S 5000mah pakker, noe som jeg tror gir en god brukstid, men det gjenstår å se. Jeg bruker en 8-kanals spektrum mottaker, og kjører telemetri med batterivarsling og høydemåler på denne. Jeg har også montert en stor kondensator, denne kan forebygge brownouts på mottaker. Jeg hadde liggende noen, og må få brukt dem en eller annen gang :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: GAUI 500X + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Søn Apr 07, 2013 11:29 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Er ikke kondensator unødevendig døvekt? du har vel ikke noe som trekker mye strøm i mottakernettet?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: GAUI 500X + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Søn Apr 07, 2013 12:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har digitale servoer på gimbal, og ikke all verden BEC i esc. Skader ikke å ha en påmontert, og vekta er minimal. Men det hadde nok gått greit uten også :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC