Dato/klokkeslett: Lør Apr 20, 2024 11:19 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Ons Apr 08, 2009 9:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Bilen står forsåvidt ferdigbygget, og endelig har jeg fått kasta meg rundt og begynt på karosseriet. Jeg hadde påbegynt lakkeringa tidligere, men ombestemte meg på farge for lenge siden. Dekselet har bare blitt liggende, men nå er jeg altså godt på vei.

Karosseriet er grunnet på nytt, og har idag fått første strøk med lakk. Vi får håpe at renningen uteblir, for da blir det mer pussing. Dette karosseriet tar litt tid å ferdigstille, da det består av flere deler som skal lakkes. Det gjelder å få alt likt, og det blir også litt blanding av farger, så det tar litt ekstra tid.

Jeg har også et multifunksjons-sett som skal i denne, og det medfører enda mer byggetid siden det er et omfattende sett. Bilder kommer...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Ons Apr 08, 2009 10:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da har jeg tatt lakkstrøk nr 2 på enkeltdelene, og når dette har tørket skal alt inspiseres nøye. Foreløpig ser det ut som at jeg blir straffa på grunnarbeidet mitt. Litt for grovt pussepapir gir synlige riper, og det ser ut til å skje her. Men jeg tar ikke det så nøye. Erfaring viser at den første lakkeringen på plast-deksel alltid får gjennomgå. Det skjer fordi en da ikke kjenner bilen, og velt eller andre uhell kan skje. Logisk sett må en legge det nøyaktige arbeidet i andre gangs lakkering, for da kjenner en grensene til bilen, og kan holde den skadefri lenger. Jeg velger den tankegangen, for da slipper jeg å begynne å pusse på nytt nå :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Tor Apr 09, 2009 12:27 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hehe, hvordan skal du velte en lastebil? Skal du kjøre børsteløst? :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Tor Apr 09, 2009 12:38 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Hehe, hvordan skal du velte en lastebil? Skal du kjøre børsteløst? :P


Det går faktisk fint an å velte en lastebil, rett og slett grunnet det høye tyngdepunktet. King Hauler'n du ser på videoen fra sist treff har allerede vært på siden. Men han var heldig, og hadde noe som tok imot slik at karosseriet ikke ble skadd. R470 har nok enda høyere tyngdepunkt enn den også. Nå skal jeg ha ballast i bilen også, så det vil jo hjelpe. Men jeg regner med å få noen riper etter hvert.

Dine første rundkast med toyota'n var vel ikke helt beregnet vel? Jeg synes iallefall det virker slik med de fleste biler jeg har hatt iallefall, at lakkering nr 2 er den som blir best gjort og holder lengst. Jeg pleier å ha mer pågangsmot ved lakkering nr 2, for da vil jeg rette opp i feil fra første lakkering. Men tålmodigheten er slutt hvis jeg må lakkere gang nr 3 :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Tor Apr 09, 2009 1:33 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kan avlegge en liten rapport så langt, før jeg hopper til køys. Jeg har sett nærmere på delene jeg har lakkert, og det ser greit ut til tross for dårlig grunnarbeid. Fargen jeg har valgt dekker godt, så jeg kommer ikke til å montere karosseriet sammen for et samlet strøk. Jeg skal ta et strøk til på enkeltdelene, og så et par strøk med klarlakk. Jeg tar kanskje et samlet strøk med klarlakk tilslutt, men kun hvis enkeltdelene ikke blir bra nok lakkert for seg selv.

Ser også at multifunksjonssettet kommer til å gjøre et stort innhogg i interiøret, med mindre jeg finner på noe der. Får se på det etterhvert. Hvis jeg skal ha et bra interiør, så må noe gjøres med lydopplegget.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Tor Apr 09, 2009 2:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hehe. Ser ikke for meg at det er skalakjøring på gang når den velter i alle fall :P
Når jeg veltet med hiluxen så var det når jeg kjørte på skrått i en svær sandhaug. Ellers har jeg rullet mange ganger i gress og mose, litt med vilje for å se hvor mye som må til før den velter ;) Men ja, holdt jo på å velte skikkelig på asfalten med orginalmotoren når den var nylakka :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Tor Apr 09, 2009 4:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Hehe. Ser ikke for meg at det er skalakjøring på gang når den velter i alle fall :P
Når jeg veltet med hiluxen så var det når jeg kjørte på skrått i en svær sandhaug. Ellers har jeg rullet mange ganger i gress og mose, litt med vilje for å se hvor mye som må til før den velter ;) Men ja, holdt jo på å velte skikkelig på asfalten med orginalmotoren når den var nylakka :P


Han med King Hauler'n veltet grunnet støyforstyrrelse. Bilen slo full sving av seg selv under fart. Det problemet har han nå eliminert ved å bytte ut esc'n, siden det var den som forårsaket støyen. (gammel esc)
Han kjørte ikke rally akkurat :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Tor Apr 09, 2009 10:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå begynner jeg virkelig å nærme meg her. Jeg har slutta å telle hvor mange tomme lakkbokser jeg har kasta i søpla :)

Neste steg blir å maskere littegrann, og jeg må derfor vente til lakken har herda skikkelig, så det stopper meg for øyeblikket. Regner med å få tatt de siste lakkstrøkene i morgen. Det er noen detaljer som skal på plass, og så tar jeg klarlakken på karosseriet til slutt. Jeg har fått lagt klarlakk på noen enkeltdeler, så det er ikke så mye igjen. Kjenner at jeg begynner å glede meg til å sette bilen sammen. Det skal bli deilig å bli ferdig med all lakkeringen (for denne gangen), slik at jeg kan få montert lys og lydsettet underveis i byggingen. Selve bilen er jo ferdig, så det er bare dette det står på.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Fre Apr 10, 2009 3:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag satt jeg sikkert i halvannen time og maskerte, og har nå lakket greiene. Skal ha ett strøk til før jeg fjerner maskeringen, og da er det de avsluttende lagene med klarlakk som skal på. Var forøvrig litt uheldig med noen av de løse delene som jeg har hatt klarlakk på. Jeg hadde visst lagt en duk over litt for tidlig, og den har festet seg litt og dermed laget noen små merker. Jeg vurderer å prøve forsiktig med det fineste pussepapiret jeg har, og legge et nytt lag med klarlakk på. Kan være en mulighet for at det fungerer hvis det ikke har blitt merker i selve grunnfargen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Fre Apr 10, 2009 8:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har nå tatt av maskeringen, og det ble et forholdsvis greit resultat, men med såpass mye maskering så er det vanskelig å forhindre en blødning eller tre. Dessverre var det nok til at jeg velger å gi huset et lett strøk til.... :evil:
Forhåpentligvis vil det ordne opp i alt. Det som er dumt med dette er at jeg må maskere en god del igjen...

En annen ulempe med å lakkere hver del for seg er at det kan oppstå fargeforskjeller. I mitt tilfelle har selve huset blitt litt lysere enn resten av detaljene, men det er kun de delene som ikke har blitt behandlet med klarlakk som er lysere. Så jeg håper huset vil mørkne littegrann når jeg får på klarlakken. Men først og fremst skal det få et lett strøk med farge igjen, så det vil jo hjelpe litt også.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Lør Apr 11, 2009 12:03 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her er bilder av noen av delene. Når det er mange deler involvert, så gjør det hele lakkeringsprosessen mer komplisert. Enda er ikke alle delene avbildet her, så det kan bli litt mye å holde styr på etterhvert.

Vedlegg:
1 (600 x 400).jpg
1 (600 x 400).jpg [ 76.73 KiB | Vist 13202 ganger ]
Vedlegg:
2 (600 x 400).jpg
2 (600 x 400).jpg [ 76.73 KiB | Vist 13202 ganger ]
Vedlegg:
3 (600 x 400).jpg
3 (600 x 400).jpg [ 68.34 KiB | Vist 13202 ganger ]
Vedlegg:
4 (600 x 400).jpg
4 (600 x 400).jpg [ 81.56 KiB | Vist 13202 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Lør Apr 11, 2009 12:06 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Steike, får mye gjort i påsken altså??

Begynner å få fart på endel prosjekter etterhvert..... Blir morsomt å se hva du blir ferdig med etterhvert :D

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Lør Apr 11, 2009 12:17 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, jeg har fått kasta meg rundt litt. Dette er prosjekt som har blitt liggende, så det er på tide å få det ferdig. Har ikke fått ordna lakkboda skikkelig til enda, men det hjelper veldig mye å bare ha en fast plass å lakke på. Da går det unna. Jeg har delene liggende på rekke og rad, lakker dem, lar de tørke en halvtimes tid før jeg tar dem inn. Og da er lakkboda klar til bruk igjen :D

Imorgen (lørdag) etter jobb skal jeg maskere lastebilen for siste gang og ordne opp i feilene. Skal også ut en tur imorgen kveld, så jeg får ikke lakket karosseriet ferdig før på søndag. Da skal de siste lagene med klarlakk på. Selve monteringen tar jeg på mandag tenker jeg. Hvis jeg blir ferdig så tar jeg bilen med på jobben på tirsdag.

Regner også med å få tatt første strøk med lakk på F-350 i morgen også. Får se hvor mye tid jeg får...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Man Apr 13, 2009 10:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
En får visst aldri så mye tid som en skulle hatt....

Jeg fikk ikke gjort noe på bilen verken lørdag eller søndag grunnet en tur ut. Så jeg utsatte det meste til idag. Jeg fant også ut at jeg bare skulle ta en enkel utvei på feilene som skulle rettes, så jeg har bare gjort små flikkejobber på karosseriet. Har nå fått lagt klarlakk på selve huset og alle delene, og hvis det ser noenlunde greit ut når det har tørket, så lar jeg det være og sier meg ferdig med jobben for denne gang. Nå skal lakken få herde ferdig før jeg gjør noe mer.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Tir Apr 14, 2009 12:27 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da er jeg endelig ferdig med lakkeringen. Jeg var litt uheldig med grillen, men det er en del som er lett å ta senere, og som ikke har noen fargesammenheng med grunnfargen på bilen.

Her er noen bilder:

Vedlegg:
1R470 (600 x 450).jpg
1R470 (600 x 450).jpg [ 50.24 KiB | Vist 13157 ganger ]
Vedlegg:
2R470 (600 x 450).jpg
2R470 (600 x 450).jpg [ 56.66 KiB | Vist 13158 ganger ]
Vedlegg:
3R470 (600 x 450).jpg
3R470 (600 x 450).jpg [ 48.58 KiB | Vist 13156 ganger ]
Vedlegg:
4R470 (600 x 450).jpg
4R470 (600 x 450).jpg [ 49.6 KiB | Vist 13157 ganger ]
Vedlegg:
5R470 (600 x 450).jpg
5R470 (600 x 450).jpg [ 55.98 KiB | Vist 13157 ganger ]
Vedlegg:
6R470 (600 x 450).jpg
6R470 (600 x 450).jpg [ 50.56 KiB | Vist 13157 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC