Dato/klokkeslett: Tor Apr 25, 2024 2:14 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Fre Des 18, 2009 4:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
det er bra du får deg henger. da kan du henge deg på når king hauler'n kjører i hallen.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Fre Des 18, 2009 7:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det må jeg få til ja. Forøvrig så må jeg få somlet meg til å fullføre lastebilen også, den er jo ikke helt ferdig enda... :oops:
Har lyst til å bygge om styrepatenten litt. Det er mye unødvendig slark der, så det må forbedres litt. Er ikke helt begeistrert for at styreservoen står der den står.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Lør Jan 02, 2010 6:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå bestilt meg et par gummihjul fra et annet fabrikat. Dette er kun for å se om gummiblandingen er annerledes enn de originale dekkene. Hvis de nye viser seg å være bedre, så blir det handlet inn komplett sett til hele bilen.

Edit: Gummiblandingen på de alternative dekkene var faktisk enda hardere enn de originale, så det blir ikke gjort noen endringer på de eksisterende dekkene.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Sist endret av stressballen den Søn Mar 28, 2010 9:08 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Søn Mar 28, 2010 9:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag åpnet jeg omsider eska til flatbed-hengeren for å kose meg med litt bygging. Det er et enkelt byggesett, så det er ingen problem å fullføre den på kort tid. Jeg har også lyssett, oljedempere og automatiske støttebein liggende som skal bygges, men jeg droppet dette i første omgang. Tenkte jeg skulle montere dette etterhvert, må tenke litt på om det skal gjøres noen modifikasjoner først.

Uansett, nå står iallefall hengeren ferdig i første omgang, og jeg har fått leket meg godt på stuegulvet sammen med ungene :mrgreen:
Tilhengeren har nå frakta alt fra en haug med bamser til sparegriser og andre radiostyrte morosaker, og det er utrolig rart hvordan en lastebil hever seg når den får en henger. Å manøvrere trekkvogna rundt omkring krever nå litt mer gjennomtenking, og det er svært moro. Jeg har nå lyst til å modifisere styringa litt, slik at jeg får mer sving. Det blir kanskje mer realistisk også.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Man Mar 29, 2010 12:32 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Grattis.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Lør Okt 23, 2010 6:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har såvidt fått begynt på diverse modifiseringer av denne doningen. Den er utstyrt med multifunksjonssett som tar forholdsvis stor plass inni kupeen, så jeg hadde lyst til å montere alt litt mer diskret. I kupeen står det også et kabinett til høyttaleren som tar stor plass, og alt dette gjør til at det ikke er mulig å ha noen form for innredning i bilen. Jeg kunne iallefall tenkt meg å montert de medfølgende setene og dashbordet.

Jeg har nå plukket bort både høyttaler og all elektronikken ellers, for alt må legges opp på nytt. En ny plan for montering av alt er noenlunde klar, men noen endringer vil nok dukke opp underveis. Møter sikkert på et problem eller femten, så det er ikke så uvanlig at de første utkastene må endres på.

Tidligere har jeg også lagt inn vekt i bakhjulene for å få mer grep, og siden jeg nå tar bort en del elektronikk, så kan jeg flytte den ekstra vekten en annen plass som nå er frigjort. Da får jeg fjernet vekten fra hjulene, noe som vil gi mindre belastning på akslinger og tannhjul.

Jeg skal også ha inn en del mer lyseffekter. Nå går vi jo tydeligvis vinteren i møte, så da blir det viktig med godt lys :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Tir Okt 26, 2010 4:41 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 669
Bosted: Florø
får ikke in noen av bildene, alle er x på :o


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Tir Okt 26, 2010 6:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kurt-Inge skrev:
får ikke in noen av bildene, alle er x på :o


Dette er bilder som er lagt inn for lenge siden, og på et eller annet tidspunkt gjorde mikrosokken noe som førte til at alt forsvant, så derfor er de eldre trådene alle uten bilder. Kommer nok ikke bilder før jeg får lagt ut noen på nytt.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Ons Okt 27, 2010 6:27 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
*kremt*.. jo..
Men ikke alle eldre tråder, det var nesten bare Stressballen sine.....

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Ons Okt 27, 2010 9:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehehe, sant nok, men de beste byggetrådene som forsvant var iallefall ikke mine :wink:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Søn Mai 08, 2011 2:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da ser det jo ut som at bildene er tilbake på plass (takk Vegard), og det er nå på tide å komme seg i mål med denne lastebilen. Den har vært 98% ferdig ganske lenge nå, jeg har liksom aldri satt med ned for å fullføre den. Nå har jeg blitt litt inspirert av gløden til Håvard for sin egen nye Scania R620, og i tillegg er King Hauler så og si ferdig med sin Globe Liner, og da får jeg også veeeeldig lyst til å kjøre lastebil igjen.

Uansett, min egen R470 har stått lenge på hylla nå, for jeg hadde påbegynt omplassering av elektriske komponenter. Jeg hadde lyst til å flytte litt rundt på elektronikken slik at jeg kunne få plass til interiøret, men nå har jeg begynt å tvile på om jeg skal gjøre dette, eller iallefall om jeg skal gjøre dette nå i starten av sommeren. Jeg har sittet litt ikveld og trukket på kabler, og planen ser ut til å fungere, men det blir irriterende å jobbe med når noe skal gjøres/legges til. For å ta bort en kabel må hele huset av, og jeg ser for meg mye irritasjon om noe må gjøres på bilen. Om jeg skal lakkere opp igjen noe, så blir det også en hel prosess å demontere modellen. Det ender nok opp med at jeg flytter alt tilbake til opprinnelig plassering, slik at bilen kan tas i bruk forholdsvist kjapt.

Jeg skal også fjerne den ekstra vekten jeg har i bakhjulene, og heller få plassert litt i ramma på bilen. Dette vil belaste drivverket mindre. Jeg har i tillegg veldig lyst til å lage tetninger til diffen, slik at jeg kan bruke en noenlunde tykk diffolje. Jeg har ikke lyst til å låse diffen helt, men heller begrense diffen litt. Har lyst til å unngå bruk av gummistrikk og lignende i diffen, jeg er ikke så begeistret for slikt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 12:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld bestemte jeg meg for å gjøre noen endringer på lastebilen. Jeg har tatt alt blyet ut av dekkene, demontert hele førerhuset og halve chassiset, og begynt å klargjøre for ny lakkering. Først tenkte jeg på å bare ta et nytt lag med klarlakk for å friske bilen opp littegrann, men jeg har nå hellet litt mot å lakkere hele greia på nytt. Det blir jo selvfølgelig en del jobb med pussing og slikt, men en gang må det gjøres allikevel. Greit å få fiksa opp i noen småriper også.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Lør Aug 20, 2011 2:21 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld fikk jeg jobbet litt med diffen på lastebilen. Det er veldig begrenset med justeringsmuligheter i disse diffene siden de ikke er tette på noen måter. Og når den er helt fri, så skal det ikke rare hindringen til før det blir problemer med fremkommeligheten, spesielt når det bare er en aksel. Så nå har jeg putta i et lite triks, og alt ser meget lovende ut.

Sliter litt med å bestemme meg angående lakkeringen. Spørsmålet er om jeg skal lakke opp igjen modellen akkurat som den er, eller om jeg skal gjøre endringer i fargevalg. Har litt lyst til å gjøre den sprekere enn sist, men vi får se. Må nok pusse ned littegrann først, så det kommer litt an på hvor mye jobb som skal legges i det.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Man Aug 22, 2011 12:28 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå er alle hoveddelene mattet litt ned og rengjort, iallefall sånn noenlunde. Har kommet frem til at det blir litt endringer på hva som skal lakkes i hovedfarge, så nå gjenstår det bare å bestemme om selve fargen skal endres. Satser på å få påbegynt grunning i morgen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Tir Aug 23, 2011 12:42 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå er ny hovedfarge lagt på bilen, og jeg tror dette blir helt greit. Jeg valgte rett og slett å gå for en litt mørkere blåfarge enn jeg hadde før. Dette gjorde at jeg ikke trengte å gjøre så mye grunnarbeid. Det gikk 3 bokser med spraymaling, og det var såvidt det gikk (hadde ikke flere bokser). På hele siste boksen måtte det planlegging til, og jeg brukte også en halv boks av den opprinnelige fargen i tillegg. Denne gikk med på noen deler som var grunnet, bare for å legge litt blått grunnlag, uten å bruke for mye av fargen jeg skulle ha på bilen til slutt. Så jeg vet til neste gang at det skal MINST 4 bokser til (hvis faren er på den mørke siden av skalaen) for å endre farge på denne bilen. Grunnen er nok at det er mange smådeler som skal lakkeres, og da går det alltid med mer lakk.

Neste steg nå er å maskere litt, for noen detaljer skal på plass i en annen farge før jeg legger på klarlakken.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC