Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 3:07 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Tir Aug 23, 2011 10:58 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 200
Bosted: Florø / Sandane
Har du fått samme kule blåfarge som er på kinghauleren no? Blir det blåfarge på deksela mellom akslingane og no, slik som på R620?

_________________
Smooth on the surface - paddle like a devil underneath...


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Ons Aug 24, 2011 1:06 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, "samme kule blåfarge som king hauler", godt sagt :mrgreen:
Det er forøvrig godt mulig, jeg endte på TS-51 racing blue. Meget fin farge er det iallefall :D

Jeg har lakka skjørtene mellom akslingene, men de blir ikke ensfarget. Skal ha på litt sort. Er også litt usikker på hvordan det blir med fremre hjulbue, men kan si at det blir endringer der. Må studere litt på dette til imorgen. Greit å prøve noe nytt når jeg først gjør dette, og det fine er at de er enkle å endre på i ettertid om jeg skulle ombestemme meg :D

Ikveld fikk jeg maskert HELE førerhuset og topplokket, skal jaggu si at det er mye maskering for så lite lakkering, men det må gjøres. Veldig pirk med svingete partier som må maskeres. Selve førerhuset med toppen er nå ferdig med fargene, men klarlakk gjenstår. Sideskjørtene og forskjermene skal ha et strøk med farge, og så blir det klarlakk på dem også. Alt nærmer seg slutten, og det skal bli kjekt å kunne montere doningen sammen igjen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Ons Aug 24, 2011 3:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Litt klikkings på gang her, for når jeg tok bort maskeringstapen på førerhuset, så valgte en lakkbit å følge med. Et lite flak på ca 1 cm i diameter slapp taket, helt inn til bar plast. Så det har nok vært noe mystisk med grunnarbeidet fra første stund. Ikke noe å gjøre med dette, jeg gidder iallefall ikke å lakke den opp igjen. Og uansett vil det da være lett å se skaden, for de gamle lagene med lakk forsvant også, noe som fører til en liten høydeforskjell. Om jeg synes det blir irriterende nok, så får vi se om jeg gjør noe på det i ettertid, men det får tiden vise. Jeg vil heller prøve å finne et klistermerke som kan brukes der, eller lage en "skade" på bilen.

Nå er iallefall alt på førerhuset og sidedeksel ferdig lakkert blått og sort, og klarlakk gjenstår.

EDIT: ved fjerning av maskeringstape på toppdekselet (lokket oppå førerhuset), så viser det seg at tapen har laget merke i lakken. Om dette ikke går an å tørke/vaske bort, så må jeg dessverre lakkere den opp igjen. Ingen stor katastrofe, bare irriterende.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Tor Aug 25, 2011 12:30 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har alle delene fått på klarlakk, og selv om jeg ikke fikk bort merkene fra maskeringstapen på toppen av førerhuset, så valgte jeg å legge på klarlakk for å se hvordan det ble. Og heldigvis for meg ble det suksess, så jeg slipper å ta opp igjen denne. Men jeg har derimot problemet med plassen på førerhuset der lakken gikk av. Regner med at det blir jukset littegrann der.

Nå skal delene få ligge natten over, så prøver jeg å montere litt sammen imorgen. Oppi alt dette så skal lys og lyd-enhetene på plass også, og det gjør til at alt tar mer tid. Har bestemt meg for at hvis jeg blir sugen på å bytte farge flere ganger, så kjøper jeg meg heller en ny lastebil :mrgreen:

Her er noen bilder:


Vedlegg:
CIMG1395.jpg
CIMG1395.jpg [ 93.6 KiB | Vist 10622 ganger ]
CIMG1394.jpg
CIMG1394.jpg [ 81 KiB | Vist 10622 ganger ]
CIMG1393.jpg
CIMG1393.jpg [ 69.63 KiB | Vist 10622 ganger ]
CIMG1392.jpg
CIMG1392.jpg [ 80.31 KiB | Vist 10622 ganger ]
CIMG1391.jpg
CIMG1391.jpg [ 96.95 KiB | Vist 10622 ganger ]
CIMG1390.jpg
CIMG1390.jpg [ 92.41 KiB | Vist 10622 ganger ]
CIMG1389.jpg
CIMG1389.jpg [ 94.45 KiB | Vist 10622 ganger ]
CIMG1388.jpg
CIMG1388.jpg [ 84.44 KiB | Vist 10622 ganger ]
CIMG1387.jpg
CIMG1387.jpg [ 104.16 KiB | Vist 10622 ganger ]
CIMG1384.jpg
CIMG1384.jpg [ 89.96 KiB | Vist 10622 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Tor Aug 25, 2011 3:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå er førerhuset sammenskrudd, med høyttaler i toppen, og dette ble egentlig helt greit. Den ser litt mer spenstig ut nå enn før, og til tross for skaden som oppsto på førerhuset så er jeg fornøyd alt i alt. Skal se om jeg får tatt med meg lastebilen på jobb ikveld, slik at jeg kan få montert mesteparten sammen. Legger ut bilde av førerhuset senere idag.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Tor Aug 25, 2011 10:54 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 200
Bosted: Florø / Sandane
Dette ser jo vakkert ut! Fin farge. :D Et par dagar med montering so er den klar, eller?

_________________
Smooth on the surface - paddle like a devil underneath...


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Tor Aug 25, 2011 11:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jau, fargen er fin. Når jeg ser bak på hauleren din, så ser det ut som samme farge. Veldig dyp og fin blåfarge. Får jeg noen timer på meg, så er den sammensatt, men jeg vet ikke om jeg får tid til lørdag. Kanskje, kanskje ikke :)

Prata meg mye bort på kveldsåpent idag dessverre, så det ble ikke gjort så mye. Jævla dumt av meg siden jeg har fullt opp med ting som skal på plass til lørdag. Men en kan jo ikke gå i hundre hele tiden. Jeg fant iallefall frem ryggelyset til lastebilen, som består av 1 stk 3mm LED. Jeg loddet denne av, og loddet inn 2 stk 5mm LED istedenfor, da passer de bedre inn i lysbøttene bak. Jeg skal nå legge kablene inn i strømpe langs rammen før jeg gir meg for kvelden.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Lør Aug 27, 2011 1:22 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk tid til å sette sammen lastebilen sånn noenlunde, slik at den iallefall kan stilles ut med henger. Fremdeles mangler en del detaljer, og kabelrotet må ordnes opp i, men det venter jeg litt med. Jeg vil gjerne ha inn interiøret, og er absolutt ikke fornøyd med foreslått plassering av elektronikken i huset, synes det er upraktisk og ulogisk. Hvis jeg flytter litt rundt på tingene så får jeg kanskje plass til interiøret også. Begynner nok på dette etter helgen tenker jeg. Sliter forøvrig litt med vibrasjonsenheten i bilen nå, det er veldig irriterende siden den tidligere har fungert bra. Nå er det for mye resonans/støy i selve enheten. Har bare koblet den ut foreløpig, men skal fikse dette også.

Jeg har også gjort som resten av lastebilgjengen, og montert inn en 55T elektromotor. Har også begynt å danne meg noen tanker om belysning som skal på plass. Legger ved et bilde som viser hvordan bilen er nå, men det er litt mørkt. Skal få tatt noen bedre imorgen under gode lysforhold.


Vedlegg:
CIMG1421 (800 x 600).jpg
CIMG1421 (800 x 600).jpg [ 76.25 KiB | Vist 10574 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Lør Okt 08, 2011 10:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har sittet og koset meg litt med denne ikveld, men mesteparten av tiden har gått til å spekulere i hvor jeg skal plassere saker og ting. Som tidligere sagt så er jeg ikke happy med hvordan elektronikken er plassert, spesielt vibrasjonsenheten. Har en tanke om en mulig plassering for denne nå, men det krever at jeg må lage noe småtteri for å få den på plass. Har også bestemt meg for å montere medfølgende interiør, og det krever enda mer omplassering av elektronikk. Nå er også 100T motor på plass, og da blir nok hastigheten på lastebilen mer passende for bruk på innebanen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Man Apr 23, 2012 11:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har omsider fått børsta støv av dette prosjektet nå, det trakk dessverre litt ut fordi at jeg forsøker å få både i pose og sekk :roll:
Har tenkt en del på hvor jeg skal gjøre av MFU'n siden jeg også har lyst å få på plass interiøret. Nå har jeg omsider bestemt meg, og slipper også å modifisere interiøret. Slik jeg lager det til nå så går alt egentlig rett på plass uten for mye arbeid. Om jeg skal gjøre endringer i ettertid, så blir det forhåpentligvis ikke for vanskelig å gjøre. Nå må jeg bare få lakkert noen smådetaljer til interiøret før jeg kan montere resten.

Et annet problem jeg har sett på er motorvibrasjonen. Likte ikke plasseringen av denne tidligere, da den forårsaket mye resonans. Om jeg ikke får den bort, så fjerner jeg motoren. Har litt finpuss før jeg kan få plassert og skjult motoren, så vi får se hvordan det blir. For meg så gjelder det nå å finne en gylden middelvei med tanke på hvor mye tid jeg bruker på småting. Skal få litt mer fokus på å få prosjekter ferdigstilt. Kommer bilder når jeg er ferdig.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Ons Mai 02, 2012 12:07 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Interiør er nå på plass, og ledninger er tilkoblet MFU. Det begynner å ligne noe nå, og jeg satser på å få tatt første test i kveld, bare for å se at alt fungerer. Motorvibrasjon blir ettermontert, jeg må først få laget ferdig en brakett til denne. Hvis alt nå fungerer som det skal, så gjenstår det bare å route kablene litt bedre.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Fre Mai 04, 2012 9:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå fått kjørt lastebilen i et par dager, og må si at det var moro å manøvrere den igjen. Nå skal jeg være forsiktig med å ikke sette den ut av spill for lenge igjen, da med tanke på at jeg skal ha inn noen flere lys også. Å begynne på noe avansert vil nok erfaringsmessig sette lastebilen ut av spill over lenger tid. Og nå har jeg lyst til å begynne å bruke den. Vil nok forsøke å holde det litt enkelt. Har borra 3mm hull i sidepanelene, og monterer inn oransje lys der. Men til jeg har fått klargjort lysene helt ferdig, så vil sidepanelene stå påmontert med hull.

Over frontruta står det også et panel som jeg kunne tenkt meg å hatt noen lys i, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Tror kanskje det blir litt enkle løsninger der også, med 3mm LED på siden, og 5mm LED i lyskasterene. Kan jo selvfølgelig bestille en ferdiglaget, men vil forsøke å bruke det jeg har liggende først.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Man Mai 07, 2012 12:17 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har fått kjørt denne bilen litt utendørs nå, og kan konstatere at antennepisken skal monteres på igjen. Har bare lagt antenneledningen innvendig i førerhuset, helt i toppen, og det gir bare noen få meter rekkevidde. Tipper vi snakker om maks 10 meter, og det er for lite.

Jeg har også fått laget en ny henger, av type skaphenger. Denne passer meget godt til denne bilen utseendemessig. Jeg har også montert lyssett på hengeren, men bruker den originale manuelle tilkoblingen. Tror ikke jeg kommer til å lage noe mer avansert enn det med det første. Jeg har en annen lastebil stående som er et prosjekt sammen med en annen henger, og der blir det nok satt alle kluter til for å lage litt annerledes, så jeg får heller vente med å slå meg løs til jeg begynner på den. R470 vil nok bare få noen enkle løsninger for lys, uten at jeg vet om det vil fungere noe særlig engang. Jeg har forsøkt å bestille noen ekstra reservekabler til det originale MFU-settet, da disse vil bare enkelt plugges rett inn, og passe fargemessig. MFU-settet har noe som heter "speed indicator" eller noe i den dur, og dette er 3 ledninger med 1 LED på hver. Disse brukes normalt sett ikke på Scania R470, og da kan jeg heller montere i 3 ledninger som har 2 LED på hver, da får jeg totalt 6 LED som kan gjøre funksjon som markeringslys på siden. Jeg har borret hull til 3 stk på hver side, 1 foran framhjulet, og 2 på panelet mellom førerhus og bakhjul. Dette blir enkelt og greit. Lyslista over frontruta legger jeg nok bare inn på en egen kanal på mottaker, tror det vil funke greit.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Tir Mai 15, 2012 1:09 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk tatt en liten økt på de resterende plastdelene ikveld. Har aldri fått somla meg til å lakke speil, viskere og skilt, men nå er det gjort. Lakkerte også den ene tanken, av en eller annen grunn så har jeg grunnet denne tidligere, husker ikke hvorfor. Skal få montert alt dette en eller annen kveld, og etter det er det stort sett bare lista over vinduet som gjenstår. Den må jeg forøvrig tenke litt på, for jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre angående lys i den.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd for Tamiya Scania R470
InnleggSkrevet: Fre Jun 22, 2012 9:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Etter litt kjøring i svelgen på amcartreffet der, så har tydeligvis noe skjedd på frakten hjem igjen, for der virket den fint. Jeg skulle kjøre litt i stua her hjemme sammen med ungene, men lastebilen ville verken frem eller bak. Det virket som at girkassa sto i sju steiner, for motor gikk ikke rundt til å begynne med, og jeg klarte heller ikke å tvinge rundt akslingene. Etterhvert kom motorlyden, men uten at noe synlig gikk rundt. Da tenkte jeg at en settskrue hadde ramlet ut og kilt seg, men etter å ha åpna girkassa så var det bare pinion på motor som hadde flyttet på seg. Settskruen sto fremdeles på plass, men pinion hadde flytta på seg nok til at settskruen kom i banen til tannhjula, og der hadde den kilt seg. Når jeg skulle feste den på nytt, så viste det seg også at gjengene var ødelagt, så da måtte jeg finne en erstatning. Motordrevet som var montert er på 10T, og det jeg fant er 13T, så farten går nok litt opp. Jeg synes den var fin slik den var, så jeg kommer nok til å montere et originalt igjen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC