Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 2:39 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 101 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Thomas sin Bruder Liebherr 574
InnleggSkrevet: Ons Jun 20, 2012 8:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Nå skal det etter hvert bli hjullaster på meg. Fikk en Bruder Liebherr 574 i posten i dag, bestilt fra Ringo sin nettbutikk. Planen er å gjøre denne radiostyrt etter hvert. Driver å kikker på diverse løsninger nå, og det kan faktisk se ut til at jeg gjør den hydraulisk med en gang.

Her er bilde av den slik den er nå:

Bilde

Og her er to videoer med hydraulikksystemet jeg snuser på:




_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Bruder Liebherr 574
InnleggSkrevet: Ons Jun 20, 2012 8:57 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 443
Bosted: breim
Tøft prosjekt...skal følge med her..:) nåke ca anslag ka som vil gå med i deler for å få til et sånt prosjekt?

_________________
hpi baja ss, losi lst2, savage xss,associated tc6.1, durango dex410r, axial wraith, corally f1, slash, kyosho st-rr , scx-10 , tamiya cr-01 savage flux, axial xr-10 pluss en liten haug til..:)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Bruder Liebherr 574
InnleggSkrevet: Ons Jun 20, 2012 9:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Nei jeg trodde jeg viste det, men etter at jeg fant en tråd med den billige hydraulikken som er brukt i videoene tror jeg at det kan bli litt mindre. Regner nok med å runde 5000, men er fortsatt veldig usikker. Blir litt undersøkelse og prosjektering de neste par ukene, så jeg skal holde det oppdatert her.

Også mulig at jeg kommer til å lage noen av delene i metall. Stor sannsynlighet for litt lakkering også, plast finishen er litt kjip.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Bruder Liebherr 574
InnleggSkrevet: Ons Jun 20, 2012 9:53 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 443
Bosted: breim
ikkje so ille med 5...skal en kjøpe en som er laga som rc med hydraulikk osv kan en vel legge på en go del lappa til..

_________________
hpi baja ss, losi lst2, savage xss,associated tc6.1, durango dex410r, axial wraith, corally f1, slash, kyosho st-rr , scx-10 , tamiya cr-01 savage flux, axial xr-10 pluss en liten haug til..:)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Thomas sin Bruder Liebherr 574
InnleggSkrevet: Ons Jun 20, 2012 10:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Det her blir bra :) 5lapper er jo absoultt ikkje så ille heller.. Kanskje eg må prøve meg på samme opplegget med ei gravemaskin en gang :p

Har bedt stressballen bestille ein tipphenger fra carson til meg no, så då har vi nok eit par timer moro med flytting av sand fram og tilbake :D

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Bruder Liebherr 574
InnleggSkrevet: Ons Jun 20, 2012 10:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Stort sett alle andre hydraulikkmerker koster en del mer. Skal man kjøpe de skikkelige byggesettene er man over 10k for byggesettet alene stort sett. Finnes noen alternativer, men Stressballen har mer oversikt over det. De dyre graverene er jo mellom 25k og 50k stort sett, men da er det støpt aluminium med hydraulikk, etc.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Bruder Liebherr 574
InnleggSkrevet: Ons Jun 20, 2012 10:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Håvard skrev:
Det her blir bra :) 5lapper er jo absoultt ikkje så ille heller.. Kanskje eg må prøve meg på samme opplegget med ei gravemaskin en gang :p

Har bedt stressballen bestille ein tipphenger fra carson til meg no, så då har vi nok eit par timer moro med flytting av sand fram og tilbake :D


Det blir uten tipp mekanismen det då, og så eventuelt bruke den vi har sett på tidligere?

Kan kanskje være verdt å se på denne mekanismen:



Samme hydraulikkprodusent som jeg tenker på til lasteren.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Thomas sin Bruder Liebherr 574
InnleggSkrevet: Ons Jun 20, 2012 10:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Eg trur eg bare går for det originale fra carson, så veit eg alt passa og funka :p men har leikt med tanken om at min neste lastebil skal vare en tippbil eller kva det heiter, så då kan eg heller putte den vi såg på inn der.. Såg jo ut på videoane som han hadde fått det ganske greit til ;)

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Bruder Liebherr 574
InnleggSkrevet: Tor Jun 21, 2012 12:01 am 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 27
blir morro og følge med på denne, det er vel den type hydrolig, er jo ikkje so gale pris på ferdige modeler med hydrolik http://hobbyocasion.xopie.com/es/list/c ... ficaciones


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Bruder Liebherr 574
InnleggSkrevet: Tor Jun 21, 2012 12:05 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Nei det var ikke så ille pris på ferdig heller.

Sendte dem en mail og spurte om de kunne lage en pakkepris på bare hydraulikken ut i fra hvordan de laget den til på sin versjon. Håper å få svar snarlig, så får vi se hva den totale kostnaden blir.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Bruder Liebherr 574
InnleggSkrevet: Tor Jun 21, 2012 12:47 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Demontert det meste. Overaskende god plass inni, men mest sannsynlig ikke nok til både hydraulikk og lyd. Får satse på funksjonalitet først og fremst på denne. Må se litt på hvordan andre har løst utfordringen med framdrift. Tror det er gjort både med en motor i hver aksling eller en sentral motor med det som trengs av drev. Finner jeg fire små motorer som passer direkte inn i akselhusene vil det spare dyrebar plass inne i selve huset. Tror jeg skal kikke litt på robotikk sider.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Bruder Liebherr 574
InnleggSkrevet: Lør Jun 23, 2012 1:49 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fikk svar fra spanske hydraulikk butikken på hva de bruker på sin ombygging:

- 3 Botellas 3x 35€ = .......................... 105 €
- 1 Válvula 2 vías = ............................. 70 €
- 1 Bomba = ...................................... 40 €
- 2 Unión en Y = ................................ 4 €
- 3 Tubería = ...................................... 3 €
- 1 Depósito = .................................... 10 €

Rundt regnet 1800 kr + frakt og eventuell toll. I tilleg trengs det 2 modifiserte servoer, venter på svar angående hvilke modifikasjon, regner med det er kontinuerlig gange, 1 vanlig servo, regulator, batteri, etc. Om de kjører servoene som motorer kommer jeg til å gå for en annen løsning. Får se hva de sier.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Thomas sin Bruder Liebherr 574
InnleggSkrevet: Lør Jun 23, 2012 2:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Det eg reagerte på med videoane av dei spanske maskinene var all støyen når dei løfta og gravde.. Kan det være pga det du seier om å bruke servo som motor? At det er servoane som bråker? Har ein video fra Måløy eg kan legge ut.. Hjullasteren der laga vertfall ikkje så mykje lyd når den bruker løftemekanismen.. Men så koster den 4-5 ganger så mykje også :D

http://www.youtube.com/watch?v=uI-y_KDcUrk&feature=youtube_gdata_player

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Bruder Liebherr 574
InnleggSkrevet: Lør Jun 23, 2012 8:09 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Tror kanskje det er hydraulikkpumpa som er synderen. Men det høres jo og ut som en servolyd. Enig at lyden er høy, men den er ikke verre enn på andre rimelige spindeldrive prosjekt jeg har sett, og den ser funksjonsmessig bedre ut enn spindel. 4-5 ganger pris er også en faktor selvsagt :P

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Bruder Liebherr 574
InnleggSkrevet: Søn Jun 24, 2012 4:55 am 
Bygger selv!
Bygger selv!
Brukerens avatar
Innlegg: 35
Bosted: Måløy
Artig prosjekt dette her.
No får ikkje eg sett filmane, men det er nok mest trulg pumpa som lager støyen ja. Servoane står no bare og styrer ventilblokka for vilken sylinder du skal kjøre, så normalt sett skal no ikkje dei bråke meir enn en vanlig servo gjer.
Ville nok absolutt gått for hydraulikk ja isteden for servo. Det er verdt bråket uansett da du vil få en sterkere og meir skala riktig modell...

_________________
Sindre Kløvning


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 101 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC