Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

Djupevik's Hilux
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=51&t=557
Side 16 av 16

Forfatter:  Lugerity [ Tor Des 17, 2009 10:23 pm ]
Innleggets emne:  Re: Djupevik's Hilux

Stakkars stakkars elv sier nå bare eg.

Forfatter:  djupevik [ Lør Des 26, 2009 4:42 pm ]
Innleggets emne:  Re: Djupevik's Hilux

Som sagt i en annen tråd ble det en kort tur for Hiluxen sist jeg brukte den. Det kom røyk når den kjørte, og det luktet svidd elektronikk. Når jeg sjekket nermere viste det seg at det var motoren røyken kom fra. Tykk røyk og svidd lukt. Dermed tok jeg til å demontere motoren. Børstene er nesten helt oppbrukt på denne motoren selv om jeg har brukt den veldig lite. Dette tyder jo på at noe er galt, det er jo tross alt snakk om en crawlermotor med lite omdreininger.

Når motoren var åpnet fikk jeg renset litt møkk fra noen riller i rotoren, og nå er alt i orden igjen ;)

Forfatter:  stressballen [ Lør Des 26, 2009 5:49 pm ]
Innleggets emne:  Re: Djupevik's Hilux

djupevik skrev:
Børstene er nesten helt oppbrukt på denne motoren selv om jeg har brukt den veldig lite. Dette tyder jo på at noe er galt, det er jo tross alt snakk om en crawlermotor med lite omdreininger


Har opplevd det samme selv på lignende motorer. Er jo mye torque i dem. F.eks så ser jeg på highlift at det ligger mye støv rundt baklokket som helt sikkert kommer fra børstene. Er jo en del "hold-power" ute å går, der belastningen er høy med lite rotering. Kan tenke meg å sammenligne med bruk av viskelær. Hurtig visking med lett trykk gjør at viskelæret oppløses i mindre biter, og sakte visking med hardt trykk gjør at viskelæret oppløses med større biter. Aner ikke om det er mer slitasje på børstene til crawlermotorer, men det hadde vært kjekt å finne ut av.

Forfatter:  djupevik [ Lør Des 26, 2009 5:59 pm ]
Innleggets emne:  Re: Djupevik's Hilux

Ja du sier noe der. Jeg tror det kommer fra skit utenfra. Jeg hadde problemer med at den stoppet opp av og til før, og da er det vel noe som har lagt seg mellom børste og anker. Det var også et par spor i børstene. Om jeg sammenligner med Novak 55 som jeg har brukt myyye mer, så var børstene der mye mer igjen av.

Forfatter:  stressballen [ Søn Des 27, 2009 12:27 am ]
Innleggets emne:  Re: Djupevik's Hilux

Ja, det er vel mer mulighet for at drit plasserer seg slik når det er motorer som går med lavt turtall. Forøvrig var det en Novak 55T jeg tenkte på også, men støvet jeg snakker om ser ut til å komme fra børstene. Det hadde lignende konsistens som støv fra karbon (det støvet som kommer når jeg sliper i karbon), men virket også metallisk. Samme støvet som jeg finner igjen inni motoren. Men dette varierer nok fra bruker til bruker tenker jeg. Kjørestil og slikt.

Side 16 av 16 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/