Dato/klokkeslett: Tir Apr 23, 2024 8:59 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Rekkeviddeproblem med Spectrum DX2 og bilmottaker
InnleggSkrevet: Tor Okt 08, 2009 2:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Skulle prøve båten i dag men jeg ble offer for et problem som jeg trudde bare alle andre hadde. Det var bare ikke mulig å kjøre rask båt med Spectrum DX 2 og vanlig bilmottaker. Rekkevidden ble bare for kort. Heldigvis klarte jeg å stoppe motor'n i tide før båten for på andre sida av vannet :oops:

Jeg har lest at dette er er utbredt problem på Spectrum DX3 men ikke hørt om problemet tidligere med DX2. Bare ta dette som en oppfordring om å ikke bruke denne kombinasjonen i båt da det kan føre til en "runaway-båt". Jeg var heldig denne gangen.

Båten blir nå "oppgradert" med en gammel AM-radio :lol: Den har i alle fall lang rekkevidde hehehe

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rekkeviddeproblem med Spectrum DX2 og bilmottaker
InnleggSkrevet: Tor Okt 08, 2009 3:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Spektrum er ikke beregnet for bruk i båt i det hele tatt, bortsett fra mottakeren de har laget for nettopp dette sammen med DX3S. Igjen sier jeg at det er bare å spørre :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rekkeviddeproblem med Spectrum DX2 og bilmottaker
InnleggSkrevet: Tor Okt 08, 2009 5:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Skal bli morro å teste min Tactic 2.4 radio, den kostet hele 900 spenn :lol: det er samme radio som kommer standard med brushless UL-1 Superior båten så jeg regner med at det funker greit.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rekkeviddeproblem med Spectrum DX2 og bilmottaker
InnleggSkrevet: Tor Okt 08, 2009 7:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Spektrum er ikke beregnet for bruk i båt i det hele tatt, bortsett fra mottakeren de har laget for nettopp dette sammen med DX3S

Dette er ikke riktig. Se i instuksjonsmanualen side 10 her er en link on du ikke har den:
http://www.spektrumrc.com/Content/PDF/d ... nglish.pdf

I manualen som følger med komplett radiosett Spectrum DX 2 og DX3 står det:
4. When running an R/C boat, keep it away from any swimmers, full-size boats, or wildlife.
Also, watch carefully for fishing lines that can get tangled in the propeller.

Der står det faktisk at mottaker er for "surface use". Dette inkluderer båt.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rekkeviddeproblem med Spectrum DX2 og bilmottaker
InnleggSkrevet: Tor Okt 08, 2009 8:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Sitat:
Spektrum er ikke beregnet for bruk i båt i det hele tatt, bortsett fra mottakeren de har laget for nettopp dette sammen med DX3S

Dette er ikke riktig. Se i instuksjonsmanualen side 10 her er en link on du ikke har den:
http://www.spektrumrc.com/Content/PDF/d ... nglish.pdf

I manualen som følger med komplett radiosett Spectrum DX 2 og DX3 står det:
4. When running an R/C boat, keep it away from any swimmers, full-size boats, or wildlife.
Also, watch carefully for fishing lines that can get tangled in the propeller.

Der står det faktisk at mottaker er for "surface use". Dette inkluderer båt.


Dette er det som opprinnelig var tenkt før alle "bugsene" med spektrum sitt 2.4-system kom frem. Ingen var helt klar over problemstillingen i starten. Derfor er marinemottakeren kommet nå. I manualene til bilige og dyre futabaservoer står det "nicd use only". Gammel info henger ofte igjen i manualer. Men vi vet bedre, ikke sant? :wink:

Strengt tatt "fungerer" det, men med liten rekkevidde. Noen tilfeller funker det bedre hvis du står høyt, men i høyde med vannet tar det iallefall ikke lang tid før problemene dukker opp. Personlig ser jeg på "surface use" som bruk til bil, og "marine use" til båt. Si fra om du lurer på noe mer.

Har jeg forresten sagt at Spektrum fungerer dårlig i båt? (bortsett fra DX3S sammen med marinemottakeren) :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rekkeviddeproblem med Spectrum DX2 og bilmottaker
InnleggSkrevet: Tor Okt 08, 2009 9:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jeg sjekka litt mer rundt dette problemet, og det viser seg at svært mange har rekkevidde-problem også i bil med DX2 og DX3. Jeg vet ikke om det er noen dårlige serier ute å går, men mange har raportert om tilsvarende problemer som jeg har hatt.

Jeg mistet faktisk kontakten med båten på bare 50-75 meter. Det blir i det minste laget selv for bil når jeg skal pryle forbi vector på langstrekka :lol: For å være på den sikre siden bør jeg åpne mottaker'n for å se om antenna ligger på feil måte:
Bilde

Dersom dette ikke funker, får jeg vel ta slegga på dette radiosettet :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rekkeviddeproblem med Spectrum DX2 og bilmottaker
InnleggSkrevet: Tor Okt 08, 2009 9:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det stemmer at folk ofte har slike problem, og veldig ofte skyldes det feilmonteringer, men også at antenna ligger feil som du viser til. En annen ting er at noen har problemer i elektrobiler grunnet høyt strømtrekk. Da blir receiver starvet på strøm, og rekkevidden blir kortet ned. Noen løser det med separat batteripakke til elektronikken, og noen løser det med en kondensator som plugges i mottakeren (jeg mener spektrum leverer dette originalt)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rekkeviddeproblem med Spectrum DX2 og bilmottaker
InnleggSkrevet: Tor Okt 08, 2009 9:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ganske utrolig at en dritsimpel AM radio fungerer mye bedre enn disse spektrumgreiene da :shock:
Siste gangen jeg kjørte på storevannet var der to karer med Blackjack 26 og DX3 og begge ble liggende side om side urørlige ca 70-80 meter utpå vannet, utenfor rekkevidde.
Jeg duret i vei forbi dem og så langt avsted at det ble meget vanskelig å se båten etterhvert, null problem :lol:

Jeg tror ikke det egentlig var nødvendig for meg å kjøpe 2.4 til denne båten, men jeg liker å teste ut forskjellig og prisen var hyggelig, så da så :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rekkeviddeproblem med Spectrum DX2 og bilmottaker
InnleggSkrevet: Tor Okt 08, 2009 10:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nei, det er sant. Vann har vært et problem frem til nå for Spektrum. Selv bruker jeg en Hitec Agressor SRX på min BJ26, samme som Håvard bruker på sin BJ55. Den funker knall der. Har kanskje litt med å gjøre at antennene rett og slett er større, jeg aner ikke.

Her er spektrumsaken som skal fungere til dette (marine receiver)
http://www.spektrumrc.com/Products/Defa ... =SPMMR3000

Håper bare det kommer løsninger som fungerer opp mot de andre spektrumradioene også.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rekkeviddeproblem med Spectrum DX2 og bilmottaker
InnleggSkrevet: Tor Okt 08, 2009 10:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Tror ikke dette er bare et problem på vann. Her er noen karer som har samme problem på land:
http://www.rcuniverse.com/forum/m_74337 ... ey_/tm.htm

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rekkeviddeproblem med Spectrum DX2 og bilmottaker
InnleggSkrevet: Tor Okt 08, 2009 11:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Tror ikke dette er bare et problem på vann. Her er noen karer som har samme problem på land:
http://www.rcuniverse.com/forum/m_74337 ... ey_/tm.htm


Hva??? er det virkelig noen på rcuniverse som har problemer med noe?? Uff da....hva skal vi gjøre :P

Neida, bare tuller. Uansett hva det gjelder, så finnes det ALLTID noen som har problemer med et eller annet på rcuniverse. Leste litt i tråden, og det er ganske få som eksempelvis snakker om kondensatoren der. En mente også at volt-dropp ikke skulle være problem med tanke på rekkevidde, men det tror jeg at det er. Blir det dårlig batteri, så går iallefall det utover rekkevidden min. Har ikke den plagen lenger så lenge mottaker får nok strøm. Jeg har selv kjørt mye rart av kontroller, og har ikke hatt noe særlig problem med noen av dem, men har vært mye plaget med forstyrrelser på 27 og 40mhz. Jeg husker i begynnelsen i storhallen, har ikke tall på hvor mye kødd det var med glitch og anna drit. Det problemet eksisterer ikke for meg lenger iallefall. Jeg har hatt bedre rekkevidde på tidligere sendere, men kan ikke si at jeg har hatt noe problem med spektrum som ikke hadde en årsak eller enkel løsning. Det er jo en som skriver der at han begynte å kræsje helikopterene etter han bytta til DX6i......? For en dårlig fjernkontroll det må være... :mrgreen:

Etter at jeg bytta til Spektrum på heli, så har jeg ikke hatt en eneste styrt der jeg kan skylde på radiosystemet. Det eneste jeg kan tenke meg er at det er lurt å se over oppsettet sitt og sørge for at ting er rett, og er det ikke det så må vel noe være feil da :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rekkeviddeproblem med Spectrum DX2 og bilmottaker
InnleggSkrevet: Tor Okt 08, 2009 11:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
En annen ting jeg glemte å nevne er at en bør åpne radioen sin og sjekke antenneledningen der også. Tror ikke den er loddet på noen av kontrollene, men festet på en kontakt slik som bildet av mottakeren viser. Har vært borti et tilfelle der den kontakten hadde løsnet og låg løs.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC