Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 8:52 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Endelig fuelmotor i kyosho jet-arrowen min!
InnleggSkrevet: Tir Jul 24, 2007 4:32 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 26
Bosted: Voss/Bergen
Som tidligere nevnt på det forrige forumet, var planen i sommer å montere fuelmotor i kyosho-båten min.
Tipper christian avfeide det som tull, akkurat som han gjer med det meste anna eg seier, men denne gangen ler eg sist, og best!
Har nemlig satt i kyosho gs12-motoren som sto i mantis`en min. Det som er fint med den motoren, er at viss den synker, er det i grunn ein velsignelse!

Slenger ut noen bilder (viss eg får det til).

Bilde


Som ein ser på bildene mangler det altså arm fra forgasser til gass-servo, og overføring fra motor til propell-akslingen.. Ei mini-mini reim hadde vert å foretrekke, men ender nok opp med ein god strikk.. Så får erfaringen vise korleis det går! Faktisk er eg veldig positivt overraska over meg sjølv, sidan eg fikk motoren til å sitte så godt i original-festene til elektromotoren. Ein av dei betre heimepatenta eg har trykt ut av hodet mitt.

Uansett, skulle jo prøve om det funka da, med strikk og sånt.. Men det blei ikkje noe av, sidan den jækla drittmotoren nekta plent å starte! Noe som var skikkelig ergelig, for når eg har hatt den på bilen har det alltid vert den motoren som har vert mest lettstarta i den lille samlingen min.

Menmen, videre forskning på området følger, og kanskje eg tilogmed får se båten ri einsom inn i solnedgangen innen sommeren er slutt!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jul 24, 2007 4:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hehehe, genialt at det faktisk skjer ting! Men jeg har fortsatt tvilen tilgode, lillesøstra mi hadde greid å legge motoren og alle de andre delene oppi et båtskrog også.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jul 24, 2007 4:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Forresten, sikkert dårlig plugg du har der!

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jul 24, 2007 5:13 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 26
Bosted: Voss/Bergen
pluggen funker fett, gratis var den òg!

Morsomt at du nevner at søstera di kunne lagt deler oppi et skrog ho òg.. For det er faktisk berre motoren som er _skikkelig_ festa, og servoane er vel festa godt nok, med lim. Tanken derimot, og mottaker og batteripakke, ligger løst oppi der! får se om eg orker å få til ein skikkelig ordning på det etterkvart, pri 1 er iallefall å få motoren til å gå, og kjøre noen minutter med strikkdrifta for å se om det er noe stabilt opplegg.
Og sånn ellers, på generell basis, er det ganske useriøst å ikkje vere på msn, samtidig som du tydeligvis har tilgang på nett, sidan du svarer på forumet her!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jul 24, 2007 6:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Det verste er at du har to ting som sikkert funka greit, som no ikkje funka i det heile :D

Men eg lika gode ideer!


Elektromotor i puggen next no då! Har du ikkje ei gammal symaskin med heftig motor i? ;)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jul 24, 2007 6:40 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 26
Bosted: Voss/Bergen
heilt off topic, men ganske fett at du har fått signaturen din til å virke som om du kun har 4 biler i garasjen, mens det reelle tallet ligg rundt 1000, tilogmed statistisk sentralbyrå har gitt opp å holde telling på bilane dine..

Tilbake til saken. Mantis`en har kanskje funka, men det var jo begrensa kor morsomt det var å frese rundt i 16 km/t med framhjulstrekk..

No har eg dessuten fått start på motoren, fiksa gass-servo til forgasser-problemet, og alt er klart til sjøsetting, kun litt testing gjenstår.
Skal faktisk se om tingen fungerer over vann før eg sett den nedi, så eg slepp svømme ut etter 20 meter for å hente dritten igjen.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jul 24, 2007 7:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
1: Jeg kunne sikkert listet opp et par flere ja, men det er ikke så mye annet som er i drift. Det at du ikke har noen biler eller båter i signaturen din har vel mer med at du har ødelagt det som virka, og at buggyen er for flaut å i det heletatt nevne!

2: Med litt oppstramma "dempere" og litt bedre dekk så har du jo en skikkelig gateracer! Skulle hatt deg en sånn fin RS4 motor i den tenker jeg!

3: Korleis går det med strikken då? :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jul 24, 2007 9:51 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 26
Bosted: Voss/Bergen
1: Nandaen er den einaste bilen eg er noenlunde fornøyd med! og muligens rush`en, men har liksom aldri fått kjørt den skikkelig, blitt stort sett 50 meter og bom stopp. Så du skal ikkje komme her og komme her. Har berre ikkje skikkelig flytta inn på nye forumet, fått ordna med avatar og sånt.

2: Med litt oppstramma dempere og litt bedre dekk hadde mantissen vert ein møkkbil med litt oppstramma dempere og litt bedre dekk, kåntra å kun vert ein møkkbil. Så der har du den.

3: Strikken går det heller dårlig med, den hoppa alltid av pga ingen spor å gå i. Men det er under utbedring nå, limer på sånne lego-deler som blir brukt til strikkdrift.


Dessuten viste det seg at festet til slangen fra eksosen til fueltanken var løsna, men motoren gikk heilt fint allikevel. Gode greier. Tenkte faktisk på å montere tanken oppå båten, altså oppå "topplokket". Det kjem nok til å se mongo ut, og kanskje det blir for høgt tyngdepunkt med full tank, men er på ein måte den einaste plassen eg får til å feste den skikkelig. Fleir bilder av bygget er undervegs, blir nok ein update etter jobb i morgo, kanskje eg tilogmed tar den på ein ny prøvetur då.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Jul 25, 2007 12:31 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Forstår jeg deg rett når du sier at du skal bruke en "god strikk" som overføring mellom motor og propellaksel? Personlig så tror jeg det går til helvete så fort du får litt turtall på motoren og/eller belastning på propellen.

Hvis det funker så vil jeg gjerne vite hvilken strikk du har brukt, og hvor du har kjøpt den :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Jul 25, 2007 12:57 am 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 155
Bosted: Florø
Tror også strikk metoden ikke vil holde mål. Men artig å se noen som lager litt hjemmesnekrings prosjekt av det man har liggende. Tank på taket høres også litt ugunstig ut. Det er vel bare å lime noen fester/vegger/kroker i skroget og f.eks bruke den gode strikken din og fester tanken din i.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Jul 25, 2007 8:32 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hehe, jeg likte best den delen med LEGO :D Nå får han i tillegg til udugelig bil og båt, ein mangelfull legosak som skulle hatt strikkdrift.

Men dere som bekymrer dere for at strikk ikke kommer til å holde, det er ikke såååå mye guff i den motoren :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Jul 25, 2007 4:28 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 26
Bosted: Voss/Bergen
word, djupevik.

Største faren for at strikken ryker, er viss den kjeder seg i hjel pga lame motor.
Tenker eg skal prøve patentet litt seinare, etter at eg har fått gjort unna dei daglige pliktene mine. No har eg for ein gangs skuld latt limen få tørke skikkelig før eg begynner å herje på, vanligvis smeller eg på aralditt som ikkje er herda før etter ein time, og klarer å holde meg 10 minutter max før eg skal nett dra litt i den limte tingen for å sjekke om kanskje limen har tørka fortare enn antatt.. Noe den aldri gjer..


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Jul 26, 2007 10:57 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 406
Bosted: Florø
Frode skrev:
Største faren for at strikken ryker, er viss den kjeder seg i hjel pga lame motor.


:lol: :lol: :lol:

_________________
Reinhardt Dankertsen 75-mod

In the 60's, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Jul 26, 2007 4:43 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 26
Bosted: Voss/Bergen
update på båtfronten!

No har eg fått til det som kan se ut som et noenlunde holdbart resultat med strikkdrifta.
Tenkte lenge på å rett og slett borre nye hull til akslingen til propellen, men no ser det såpass stabilt ut med strikken at eg trur eg lar det være. Ellers er vel alt tipp topp stand, kun tanken som gjenstår å feste. Noen som veit om kor dei selger sånne borrelås-ting? Med borrelås-ting meiner eg då ein borrelås, sånne striper med det. Var det som var brukt før til å feste mottaker og sånt, og det er rett og slett genialt! lett å fjerne, og henger godt.

Iallefall, video av siste funksjonstest:

http://www.youtube.com/v/G3_4Jbg60GM

_________________
[bil] nanda swift II, hpi rush evo II, kyosho mantis
(båt) kyosho jetarrow m/ kyosho gs12
{fly} Dynam cessna 182


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Jul 26, 2007 4:47 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 155
Bosted: Florø
Slik borrelås-ting får du kjøpt ved de fleste husflids butikker. Var på biltema idag og der hadde de også.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC