Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 1:49 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 50 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Thomas: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Man Jul 11, 2011 12:28 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Etter å ha ryddet litt i kjelleren har jeg funnet fram noen gamle båter og et byggesett som så vidt er påbegynt.

Cabincruiser i tre:

Laget av min far, brukt og missbrukt av meg i mine yngre år. Skal nå pusses litt på og monteres ny elektronikk i. Regner med å ha denne kjøreklar til treffet.

Bilde

Bilde


Hegi Jaguar:

Et byggesett vi fikk av en slektning for mange mange år siden. Hegi er siden gått konkurs, og settet er ikke komplett. Mangler også tegninger. Har funnet et par bilder av komplette båter, så jeg kommer til å gjøre den ferdig med min egen vri. De største delene som skrog og overbygg er på plass. Motorer fulgte med, men resten av elektronikken kommer jeg til å oppgradere til nyere varianter. Denne båten blir et litt mer langtidsprosjekt og blir nok ikke ferdig før til høsten eller i løpet av vinteren.

Bilde

Bilde


Dumas speedbåt:

Usikker på hva denne heter. Et gammelt Dumas skrog vi kjøpte for mange år siden. Skroget er bare 44,5 cm langt. Tenkte å gjøre den ferdig som en liten speedbåt. Kanskje en liten børsteløs. Pga en del forsterking som ble gjort må denne få en tur med dremmelen og pusse vekk en del unødvendig lim og epoxy.

Bilde

Bilde


Smaragd:

Pappa sin seilbåt som han kjøpte av Håvard sist uke. Er kommet litt lenger nå enn det som vises på bildet. Luken over bakre del er så og si helt ferdig. Det er også montert en liten 6V motor i tilfelle det skulle bli vindstille. Vinsjen til straming av seil er også på plass.

Bilde


Helgas byggerom i Bremanger:

Og her var det vi holdt på nå i helga. Altanstua ble gjort om til hobbyrom!

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Man Jul 11, 2011 4:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Skikkelig moro å se bilder av gamle båter som får støvet blåst av seg på nytt, det blir artig å se dem på vannet igjen :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Man Jul 11, 2011 6:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Her var det mye flott ja :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Man Jul 11, 2011 10:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Skulle ønske jeg hadde en kjeller som jeg kunne grave frem RC-gull fra :(


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Man Jul 11, 2011 11:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
vegham skrev:
Skulle ønske jeg hadde en kjeller som jeg kunne grave frem RC-gull fra :(


Skulle vert her når vi ryddet loftet over lokalet der vi hadde gamle Flora Modellklubb tidligere i år. Vet ikke om det var så mye gull, men gamle RC ting var det nok av. Et par ekstra båter som ikke var nevnt her, samt en god del fly i forskjellige tilstander. Det meste er i Bremanger nå, enten lagt til lagring eller hengt opp som pynt.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Tir Jul 12, 2011 12:27 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hadde vært moro med litt bilder av slike gamle skatter. Mye nostalgi og barndomsminner fra modeller som eksisterte i våre yngre dager.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Tir Jul 19, 2011 6:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Mye er gjort på trebåten nå. Den har fått seg noen turer på vannet i Bremanger. Sølvkanne type motor på ca 11000 rpm med 2S Lipo montert, ørlite granne i drøyeste laget for skala fart, men båten takler det greit. Har et par andre propeller i bestilling for å teste, ble litt skeiv ved høye hastigheter pga drag fra propellen som står på nå. Skal teste med noen trebladere. Siden dette er en gammel trebåt er ubehandlet treverk noe tørt. Dette gjelder spesielt overbygget. Driver å forsterker og fikser litt på dette. Blir nok ikke ferdig malt til Storevannet, men kjørbar er den hvertfall. Pga den noe runde formen på skroget har det alltid vert problem med mye vannsprut opp etter sidene. Har laget til sprutlister rundt fronten nå for å bekjempe problemet.

Dumas båten har jeg begynt å strippe gammel drit fra. Mye jobbing med dremmelen der ja. Har også bestilt ny hardware til den fra Offshore Electrics. Blir ny alu offset strut, et par trimflaps, turn fins, 380 børsteløs motor fra Feigo som er 6T, rundt 3900 KV. Litt spesiell motor da denne er ekstra lang for å få mer effekt. Skal yte noenlunde det samme som en 540 motor, men tar adskillig mindre plass i bredden. Blir spennende å se om denne er totalt overkill for båten. Diverse Octura propeller er også bestilt for testing i lag med noen andre småting som må til for å koble det sammen, blant annet motorfeste som er justerbart i diverse retninger. Ikke sett på ESC ennå da den jeg ville ha ikke var på lager. Får ta denne i lag med vannkjølings jakken til motoren senere når det kommer på lager. Har stort sett alt jeg trenger for å få gjort all tilpassing når denne pakken kommer. Planen er også å prøve å lage til kammer for selvoppretting på denne båten. Har en følelse av at den kommer til å få gjennomgå.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Tir Jul 19, 2011 7:24 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 224
Bosted: Florø
vegham skrev:
Skulle ønske jeg hadde en kjeller som jeg kunne grave frem RC-gull fra :(

Du er ikkje den einaste som skulle ønske det...
Hadde vært artig å sett det som blei plukka fram etter den gamle klubben sia eg var ein del av den i si tid :8 Husk den første båten som du har lagt ut...

_________________
Torstein Hamrebø
Tamyia TB-02, Lotus Elise (el-bil)
Tamiya DF-02, Rising Storm (el-bil)
Tamyia Scania R620 (trailer)
HPI Savage 3.5 (fuel bil)
Skyartec, Cessna 182 (el-fly)
Aero-naut, Princess (el-båt)
Aero-naut, Diva (el-båt)
Beili Phoenix (seilbåt)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Ons Jul 20, 2011 8:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Som sagt har trebåten fått sprutlist og montert elektronikk. Vannkjølingen ble ferdig i dag.

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Lør Jul 23, 2011 11:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Nå er trebåten så klar som jeg får den til treffet. Lakket rødt og hvitt på skroget, montert nye ventiler i siden. Disse ble lekre i skinnende messing. Satt på en litt mindre treblads propell som jeg håper gir mer skala realistisk hastighet og mindre helling mot venstre.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Søn Jul 24, 2011 8:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Trebåten oppførte seg bra i dag, eneste problem er at treblads propellene er vridd motsatt vei av toblads, noe som førte til at trebladeren skrudde seg av etter få meter. Endte opp med å kjøre i revers med toblader resten av dagen. Båten legger seg litt til ene siden i stor fart. Regner med å få dette fikset med rette treblader på.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Søn Jul 24, 2011 8:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Thomas skrev:
Trebåten oppførte seg bra i dag, eneste problem er at treblads propellene er vridd motsatt vei av toblads, noe som førte til at trebladeren skrudde seg av etter få meter. Endte opp med å kjøre i revers med toblader resten av dagen. Båten legger seg litt til ene siden i stor fart. Regner med å få dette fikset med rette treblader på.


+ låselim :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Søn Jul 24, 2011 8:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Båten ble virkelig flott :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Søn Jul 24, 2011 8:27 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 224
Bosted: Florø
Artig å sjå den og Pegasusen. Kjekt å sjå gamle båter som blir plukka fram igjen og blir brukt... 8)

_________________
Torstein Hamrebø
Tamyia TB-02, Lotus Elise (el-bil)
Tamiya DF-02, Rising Storm (el-bil)
Tamyia Scania R620 (trailer)
HPI Savage 3.5 (fuel bil)
Skyartec, Cessna 182 (el-fly)
Aero-naut, Princess (el-båt)
Aero-naut, Diva (el-båt)
Beili Phoenix (seilbåt)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Søn Jul 24, 2011 9:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja kjekt når de begynner å fungere. Blir nok litt justering på begge båtene nå, og så prøve å bli ferdig med smådetaljer og maling slik at de kan settes på hyllen en liten stund slik at jeg kan ta fatt på andre prosjekter som Dumas speedbåten og Jaguaren.

Har lenge tenkt på en større speedbåt også, rundt meteren, og jeg heller mer og mer mot denne: http://www.offshoreelectrics.com/prodde ... df-delta41. Liker formen på den, og tror den kan bli en god lekebåt med en sprek børsteløs og en del celler :D

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 50 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC