Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 11:45 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 50 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Søn Jul 24, 2011 10:46 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 224
Bosted: Florø
Ser greitt ut det skroget :D Vurdere denne båten som eit framtidig prosjekt med ein heftig børsteløs motor... http://www.dumasproducts.com/product_in ... cts_id=423 Blir ikkje lei meg om det er andre som vil gjør det samme... 8)

_________________
Torstein Hamrebø
Tamyia TB-02, Lotus Elise (el-bil)
Tamiya DF-02, Rising Storm (el-bil)
Tamyia Scania R620 (trailer)
HPI Savage 3.5 (fuel bil)
Skyartec, Cessna 182 (el-fly)
Aero-naut, Princess (el-båt)
Aero-naut, Diva (el-båt)
Beili Phoenix (seilbåt)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Søn Jul 24, 2011 11:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Den er ikke så langt unna den lille Dumasen jeg har liggende. 5 cm lengre og kanskje litt høyre i skroget, men basert på samme lest. Litt spent på hvor mye motor det litte skroget kan tåle.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Man Jul 25, 2011 10:35 am 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 224
Bosted: Florø
Blir spannande å sjå resultatet etterkvart :D

_________________
Torstein Hamrebø
Tamyia TB-02, Lotus Elise (el-bil)
Tamiya DF-02, Rising Storm (el-bil)
Tamyia Scania R620 (trailer)
HPI Savage 3.5 (fuel bil)
Skyartec, Cessna 182 (el-fly)
Aero-naut, Princess (el-båt)
Aero-naut, Diva (el-båt)
Beili Phoenix (seilbåt)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Ons Jul 27, 2011 7:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Var en tur på hytta i dag og hjalp fadern med noen detaljer på Smaragden. Etter noen småting helt til å begynne med som ble raskt fikset bestemte vi oss for å ta båten til sjøen for å teste. Vi seilte flere ganger fram og tilbake i Bugta, og båten oppførte seg utmerket! Vi var redde for at motoren var for svak og hadde for lite turtall, men selv med lavt batteri trakk den båten i helt fin fart, mer enn nok til å få kontroll og manøvrere.

Etter prøveturen strammet vi litt på rigging, kuttet noen trimmender, festet noen flere klistermerker og monterte rekka. Litt maling og detaljer gjenstår, men båten er sjøverdig!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Ons Jul 27, 2011 10:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kult :D
Tok ikke så lang tid dette nei. Har du bilder av begivenheten?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Tor Jul 28, 2011 12:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Mamma tok et par bilder, får se om jeg får tak i dem etter hvert.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Tor Jul 28, 2011 5:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Til min store overaskelse ringte Posten på døra i dag tidlig med en pakke til meg fra statene. Denne kom fra Offshore Electrics!

Bilde

Her fikk jeg både motor, finner, flaps, drev, ror, propeller etc. Mangler ESC og kjølehette til motoren, men ellers tror jeg at jeg har det som trengs for å bli ferdig.

Siden det var så fint vær til jeg med meg Dremellen ut på tunet og rensket siste resten av rot fra det gamle skroget. Ble en støvete affære, men nå er jeg stort sett fornøyd. Ble ett lite hull i tillegg til det gamle aksel hullet, men det blir tettet når jeg forsterker skroget med nye spant og litt epoxy. Nå begynner planleggingen for hvordan utstyret skal plasseres for å få et godt COG.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Lør Jul 30, 2011 3:57 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Jobbet litt mer med Dumasen siden jeg fikk pakken. Forsterket akterspeilet, forsterket deler av skroget, montert motorfeste, laget til flytekammer i fronten, montert aksel, og prøvemontering av alt som skal henge på akterspeilet (med dobbeltsidig tape inn til videre). Fant ut at trimmflapsene var for store, så kommer til å bestille noen som er litt mer passende. Problemet ble å få til en god løsning på vannrøret når flapsene var montert. Må uansett bestille vannkjølingshetten til motoren når den kommer på lager, så tar med flapsene da. Holder også på å lage til batterifeste, og når det er på plass blir det laget til feste for mottaker, ESC og styreservo. Båten har vert en snartur i badekaret med dummyvekt plassert i og på skroget for å teste flyteevne, og CG er målt opp innen en slik toleranse at jeg kan justere det enkelt ved å flytte batteri fram og tilbake. Pga størrelsen på skroget fant jeg ingen annen løsning enn å montere motoren ganske langt framme for enklere å få tilgang til batteri og annen elektronikk når dekk og luke blir laget.

Bilde

Bilde

Bilde

Siden dette er den første speedbåten jeg bygger blir det nok mye prøving og feiling, men har funnet mye god informasjon å støtte meg på. Om dette går bra er planen å gå videre til en Delta Force Pirate 35" ut på høsten eller vinteren, alt etter hva økonomien støtter. Regner med at den vil komme opp i mot nærmere 600$/3500kr kjøreklar, og toppfart i overkant av 100 km/t ved 6S.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Lør Jul 30, 2011 8:53 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Sitter ikke propellen litt for høyt? Hvis båten ligger i plan er det ikke mye propell som er nedi vannet. Det er kanskje overflatepropell?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Lør Jul 30, 2011 11:31 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Dette er overflate oppsett ja. Aksel skal ligge plan med kjølen. Ligger noen mm høyt ved utgang av akterspeil, men kan justeres på opphenget. Selve opphenget er ikke justert og etterskrudd ennå.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Lør Aug 13, 2011 3:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Kjøpte meg en billig seilbåt for ikke lenge siden fra HK, og den kom nå i uken. 90% bygget, bare å feste rigg, kjøl, ror, mottaker og batteri. Ble ferdig med siste tingene i formiddag og tok båten med en tur på storevannet. Seilet rundt litt på knausen nedenfor sykehuset, og båten oppførte seg fint etter forholdene. Var veldig ustabil vind, så det gikk fra å ligge nesten horisontalt til stillestående hele tiden.

Kjølen på båten skal egentlig være 1,3 kg, men når jeg hadde stappet inn alt blyet jeg fikk plass til, samt fyllt opp med tyntflytende epoxy for å forsegle det hele kom jeg bare ut på 800 g. Det gikk greit nok å segle med det, men i de sterkeste gufsene hadde det vert fint med litt til. Tenker jeg tar å utvider kjøltorpedoen litt med ekstra bly og noen lag med epoxy før jeg maler den på nytt. Da vil nok båten greie en frisk bris uten store problemer.

Alt i alt fornøyd med den mtp at den kun kostet 400 kr.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Man Aug 15, 2011 10:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Lille Dumas båten begynner å ta form. Laget til flyteelement i fronten og gjort dette vanntett, laget til dekk og topplokk. Holder på med flytelement på lokket som er formet som en slags cockpit. Denne skal fylles litt mer på div steder før den pusses ned og males.

Bilde

Bilde

Bilde

En liten Align servo er montert for styringen. Håper denne er kraftig nok, ellers blir det oppgradering etter hvert. Flapsene jeg fikk tidligere viste seg å være litt for store til å få plass til alt som skal festes på hekken, så er litt på stedet hvil der til et sett mindre flaps kommer. Resten av delene jeg trenger for å få den på vannet er også på vei, så håper å få prøvekjørt den om ikke lenge.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Man Aug 15, 2011 11:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Blir ikke så verst dette nei, og absolutt spennende å se hvordan den fungerer på vannet. Jeg tror nok servoen vil gjøre jobben, om du er i tvil så kan du jo flytte linken på servoarmen så langt inn mot senter som mulig.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Man Aug 15, 2011 11:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja det var planen. Hullene er ikke tilpasset siden staget ikke er montert ennå, men utgangshullet i skroget er mer mot den indre delen av armen. Laget nettopp feste til RX og festet litt kjøleslange, samt jevnet ut litt mer på cockpitten. Får se om jeg får tid til å gå over de største utvekstene med dremel i morgen, og finpusse med div sandpapir. Blir vel bare en grunnmaling før båten kommer på vannet. Om den fungerer skal jeg lage litt mer detaljer.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Tir Aug 16, 2011 12:18 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, fjerne de "største utvekstene" var et veldig bra ordvalg :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 50 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC