Dato/klokkeslett: Tor Apr 18, 2024 11:16 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 50 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Søn Aug 21, 2011 2:17 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Dumas båten har fått seg litt lakk, og påhenget bak er stort sett der det skal være. Må justere litt posisjon på flaps før den går på vannet. Innvendig mangler regulator, og den ligger for øyeblikket på tollen i Oslo. Satser på å få ting klart neste uke om tiden tillater det. Båten har fått et par strøk hvit maling, men tror jeg får kalle det grunning, for en del ujevnheter ble alt for tydlige når malingen kom på. Dette blir ikke fikset før jeg ser om det er verdt å satse videre på båten. Det er bare på overbygget uansett, så har ikke noe kjøreteknisk å si. Også usikkert om det blir 2 eller 3 celler. La bare inn bilbatteriet for å illustrere. Beregnet vekt slik at jeg kan teste begge deler selv om det blir litt forskjellig kapasitet. Regulator skal plasseres bak til venstre for å justere tyngdepunktet den siste biten. Når dette er på plass tror jeg det bare er å få balansert et par propeller og komme seg på storevannet!

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Søn Aug 21, 2011 2:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Den ser ut til å kunne flytte litt på seg ja. Husk å dokumentere med video :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Tir Aug 30, 2011 1:53 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Så var Dumasen nesten klar for vannet. Siste elektronikken er på plass og testet på benken. Det siste som står igjen er festeanordning til dekselet, samt noen gummilister rundt kanten som det skal pressest ned på. Håper å finne delene jeg har tenkt på til dette i løpet av uken. Mulig det blir en provisorisk løsning en av de nærmeste dagene bare for å kjøre en runde eller to på Storevannet for å se om ting fungerer som det skal. Båten blir testet med både 2S og 3S for å se hva som fungerer best, og hva den takler. Må også få satt i gang med sliping av propellene som skal testes.

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Tir Aug 30, 2011 9:19 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Thomas skrev:
Bilde



Riktig batteri også jo :) Har samme fysisk størrelse med 3S også, dog bare 3300mAh

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Tir Aug 30, 2011 6:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja balansevekt er basert rundt et batteri med den samme fysiske størrelse. Har ett litt mindre og ett litt større 3S batteri som skal testes. Mulig jeg må inn med noen gram bly for å skape litt mer motbalanse for ESC. Mottaker skal selvsagt beskyttes også, ble bare festet for å holde den ute av veien.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Lør Sep 24, 2011 1:50 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
På tide å få Dumas'en på vannet før det fryser til. Gjort litt på topplokket siste par dagene, og tror jeg har funnet en ok løsning enn så lenge. Flytetest i badekaret i kveld og etter å ha tettet en bitteliten lekasje ser det veldig bra ut. Lekasjen hadde uansett ikke hatt stort å si når båten er i drift. Nå gjelder det å få båten testet for å se om den er noe å satse på. Det er en del smådill som gjenstår, men mye av det er kosmetisk. Har pusset et par propeller for test, så om været holder i helga blir det kanskje en liten test på Storevannet.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Lør Sep 24, 2011 5:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Siden det i det minste var opplett i dag og grei temp tok jeg med meg Dumas'en på Storevannet for å se om den fungerte i det hele tatt. Etter noen innledende problemer med propellfeste fikk jeg den endelig opp i plan. Litt dilling og senking av trimflaps så gikk båten sånn noen lunde bra. Det var for mye bølger og vind til at jeg turte å teste den på full guffe i dag uten å få trimmet og balansert den bedre. Noe problem med kjølingen også som må ses på, men heldivis gikk motoren på grei temperatur selv om vannstrømmen var svak. Har nok med at jeg kjørte ganske liten propell. Er vel en Grimracer X27 som står på for øyeblikket om jeg ikke tar feil.

Eline var med og filmet litt, første gang hun filmer så noe ustødighet, men det får vi jobbe på til neste gang :)

[youtube]3I8x6g6aboY[/youtube]

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Lør Sep 24, 2011 10:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Ser ut som vi har funne ein ny plass på storevatnet å sjøsette båtane ;)


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=60.392739,5.330206

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Lør Sep 24, 2011 10:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja det blir virkelig fint der. De holder på å spikre på plass plankene nå. Akkurat nå var bare de ytterste radene festet, men det lå så tett at ingen ting beveget seg. Treverket er bygget opp litt mer enn stenen vi så når vi var der på rally. Men det er ikke verre enn at man fint rekker ned og under båten. Litt ugunstig vind for liten speedbåt i dag, hadde vert bedre å kjøre på motsatt side av vannet nedenfor VGS siden der var blikkstille i ly av trærne. Tenker meg opp å teste litt mer i morgen om vinden løyner litt eller snur.

Eline kjørte litt med TLR 22'en på grusveien og bakken der også. Fint sted å leke litt med biler som tåler den grove grusen.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Søn Sep 25, 2011 3:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ble en liten tur til i dag for å teste noen endringer jeg gjorde i går. Gikk fra X427 til X430 propell for å bli kvitt litt kaviteringsproblemer og det hjalp fint. Byttet kjøleslanger til større diameter, så nå fikk jeg visuell bekreftelse på kjølevann når jeg kjørte. Temp på utstyr var lavt etter et halvt batteris kjøring. Men båten er veldig påvirket av propellen, så den legger seg mot høyre. Må se om jeg får fikset litt på dette.

Var roligere vann i dag, så testet med litt mer fart. Dessverre ble båten litt hoppete av dette og endte med nasa ned og fløt opp igjen opp ned. Da var det bare å vente til at den drev inn i sivet nedenfor barnehagen, og en liten vassetur med en kjepp fikk den i land igjen. Fikk nå hvertfall testet vanntettheten skikkelig, og den fungerte veldig bra. Etter ca 10 minutt opp ned var det kanskje et et fingerbøl eller to med vann i båten. Ingen elektronikk ble våt.

Neste test blir med 2S batteri for å se om jeg kan få den til å gå stabilt på full fart med dette før jeg eventuelt går på 3S igjen senere.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Søn Sep 25, 2011 4:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Tok tredje testtur i dag rett før det begynte å regne. Testet da med 2S 4000 MAh batteri. Litt lavere vekt og kraft gjorde det mye enklere å tune båten. Litt større bølger, så ble til tider litt vel hoppete, men alt i alt gikk båten mye bedre nå. Kunne ta vekk litt av trykket på flapsene, båten kom mer opp av vannet men var fortsatt rimelig stabil. Var oppe i full fart et par ganger, men bølgene tvang meg til å trekke tilbake. Gleder meg til å teste under forhold som passer størrelsen på denne båten! Utrolig arti å rase fram og tilbake forran brygga i Eventyrskogen.

Det å ha en så god kjøreplass så nærmt og lett tilgjengelig har definitivt gitt blod på tann for å få tak i en litt større båt som lett kan tas under armen og kjøres med når jeg vil. På tide å kikke mer seriøst på en båt i 80 cm klassen!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Ons Okt 05, 2011 12:46 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Etter mye testing på Storevannet med diverse oppsett og innstillinger bestemte jeg meg for å gjøre noe drastisk. Feigao 380 XL motoren er byttet til en mindre outrunner, men samme KV. Blir nok en del mindre dreiemoment, men båten er liten så det går nok helt fint. Båten ble strippet innvendig, og motoren er nå plassert bak i steden for forran. Styreservo, ESC og mottaker ble flyttet lengre bak. Dette åpner opp for et større område å justere batteriplasseringen for bedre balansepunkt. Har også flyttet styrefinnene 6-7 mm lengre ut for å få bedre effekt. Hadde litt skipping i svingene ved litt fart.

Bilde

Bilde

Usikker på om dette er nok, jeg tror nok egentlig at formen på skroget er designet for undervannspropell og lavere fart, men jeg gir det et siste forsøk. Leter etter nytt skrog til Feigao motoren og har et par 20-23" alternativer i kikkerten.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Ons Okt 05, 2011 12:56 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette ser jo egentlig ut som en mer fornuftig plassering av komponentene, og ikke minst en motorstørrelse som sikkert er bedre egnet til denne båten. Vil nok tro at disse komponentene finner mer harmoni sammen enn det forrige oppsettet. Blir spennende å høre hva du finner ut.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Ons Okt 05, 2011 1:05 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Motor forran eller bak blir hipp som happ så lenge CG er ok. Men mindre motor og større plass å flytte batteriet på gir lavere vekt og større justeringsmuligheter. Det jeg tror er hovedproblemet er at v-bunnen går opp igjen fra midten mot akterspeilet. Pga dette er det vanskeligere å få båten til å balansere på kjølen, og hver gang midten av skroget tar nedi hopper den. Dette problemet blir jeg ikke kvitt med det nye oppsettet. Men det er mulig jeg kan få båten til å kjøre mer stabilt med større deler av skroget i vannet, og jeg får heller godta det og få båten stabil på den måten og så la det være. Heller bygge ny båt med større potensiale og legge pengene der.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Diverse båtprosjekter
InnleggSkrevet: Ons Okt 05, 2011 1:42 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jau, så lenge CG er bra så spiller det liten rolle om motor er foran eller bak, men med motor bak så klarer en som regel å senke tyngdepunktet litt i tillegg (denne båten er vel lavest innvendig akter?),og det har igjen mye å si på hvordan båten oppfører seg så fort den er airborne. Til lenger frem motor plasseres, til lenger opp i båten kommer den, og høyere tyngdepunkt gir mer ustabilitet. Tror også at denne motoren vil torque mindre, så med litt finjustering så bør du vel kanskje få et bedre resultat enn før?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 50 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC