Dato/klokkeslett: Tir Apr 23, 2024 8:08 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Lør Feb 18, 2012 2:08 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå nærmer båtsesongen seg igjen, så da er det på tide å få ferdig noen av småprosjektene. Jeg har plukket tøflus frem igjen nå, og har et par endringer som bør gjøres. Jeg skal montere et litt mindre ror, og har lyst til å montere på en litt kraftigere aksel og propell. Da må også motorkoblingen lages litt mer solid. Den fungerte slik den var, men blir for pinglete, noe som selvfølgelig ikke var uventet, da dette bare var en test i miniatyr. Alle deler var ting jeg hadde liggende, så jeg har ikke kjøpt inn noe som helst til denne.

Det er godt mulig jeg nedgraderer den littegrann også, til å være en hentebåt for båter i lignende størrelse, eller for å bistå f.eks Thomas sin store hentebåt. Tøflus 2 er også under planlegging :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Lør Feb 18, 2012 2:23 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Gjøre den klar så den kan dytte min i land igjen? :P

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Lør Feb 18, 2012 2:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, har du ikke tro på båten din? :mrgreen:
Tviler på at skuta di får så alt for store problemer. Men kunne jo vært litt tøft å se på redningene filmet fra tøflus :D

Kanskje litt skubbehjelp hadde vært greit noen ganger også.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Lør Feb 18, 2012 2:37 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja jeg tror jeg kommer til å få utfordringer med å plassere båten min for henting før jeg får kamera på plass, spesielt på langdistanse hentinger. Så vi får bruke din til å guide min i posisjon :P

Jeg får ta å sjekke litt mer rundt på kameraløsning og få satt noe på ønskelista snart.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Lør Feb 18, 2012 2:43 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg kan jo bare følge etter deg utover, og når vi nærmer oss så kan jeg sikkert bare plassere på en slik måte at du får se hva som skjer.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Man Feb 20, 2012 9:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har pågynt noen endringer på denne båten nå. Propell, aksel og motorkraft ble for smått når det ble båt å skubbe på, så jeg har nå fjerna den gamle akselen, borra ut akselhylsa, og tatt bort motoren. Jeg har også montert på et ror som samsvarer med den nye propellen, som mest sannsynlig blir 3-bladers M4 på 50mm. Dette pågrunn av at jeg har en del propeller i denne størrelsen, selv om den er i største laget til denne båten. Bedre skyv vil det gi uansett. Det vil også bli brukt Lithiumbatteri for vektbesparelse og effekt.

Jeg har nå bestilt en giret motor, da dette er en løsning som vil passe bedre med tanke på plassering i denne båten. En annen fordel er at jeg slipper en kobling å tenke på, noe som også forenkler montering.

Denne båten har omtrent ikke kostet meg noenting, bortsett fra selvfølgelig litt elektronikk som jeg allerede hadde liggende i skuffene. Så girmotoren blir nok det eneste dedikerte utlegget på denne. Absolutt verdt den lille summen for å kunne ha en enkel hentebåt tilgjengelig.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Lør Feb 25, 2012 1:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld fikk jeg tilpasset den nye girmotoren, og limt denne fast. Først måtte jeg tilpasse en del, for det er små marginer på propellen siden denne er større enn den forrige. Jeg har nå gått fra en liten motor (direktedrift) med en M2 Ø30 3-bladers propell til en vesentlig større motor (girkasse) med en M4 Ø50 3-bladers propell, så det skal nok merkes godt på effekten.

Greaserør på akselhylsa er også kommet på plass, så nå skal jeg bare lage til et feste for å avlaste vekta på motoren, slik at den ikke henger på akselen med fullt trykk.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Søn Feb 26, 2012 12:54 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her er et bilde som viser forskjellen mellom den gamle propellen og akselen kontra den nye:


Vedlegg:
sammenligning av propell (800 x 600).jpg
sammenligning av propell (800 x 600).jpg [ 88.78 KiB | Vist 8687 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Søn Mar 18, 2012 5:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk testet Tøflus litt mer idag. Etter å ha byttet motor og propellstørrelse så ser det ut som at båten nå fint klarer å skubbe andre båter, selv catamaraner som ligger på tvers. Det er godt med krefter i den lille saken, og den vil nok fungere fint som en enkel hentebåt. God rekkevidde har den også, så nå blir neste test gjort med kamera montert. Men da må vi ha litt bedre vær :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Søn Mar 18, 2012 5:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja du har plenty skyvekraft i den lille båten. Selvsagt er det rått parti å gå opp mot mine 2 x 55 mm propeller, og noe annet er jo ikke å vente, men jeg er imponert over hvor godt grep din ene propell har i forhold til mine to.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Søn Mar 18, 2012 5:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, ble litt overrasket jeg også. Men virker som at det er fullklaff med girkassen og utvekslingen. Hvis jeg får plass til et hakk større propell, så må vi prøve igjen. Synes motoren jobber veldig lett som den gjør nå, og det hadde vært kjekt å finne ut hvor grensene går.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Søn Mar 18, 2012 5:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Du dyttet faktisk så hardt at balsa baugen jeg puttet på for å bryte vannet over bulbaugen ble trykket inn på ene siden! Den var bare smurt inn med et tynt lag epoksy så det var ikke noe styrke å snakke om, men det sier jo litt om kreftene når vi står å dytter mot hverandre.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Søn Mar 18, 2012 5:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Å shit, sorry. Ble litt stanging noen ganger dessverre, den rampete delen av meg kom kanskje litt frem. Skal få lagt på gummilisten snart, da blir det nok betydelig mindre kanter rundt båten min iallefall.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Søn Mar 18, 2012 5:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Meh, var ikke verre enn isbrytinga i vinter uansett. Tetter det med litt sparkel når såret er tørket ut om et par dager, så skal jeg få forsterket hele baugen med glassfiber. Det har stått på lista en stund, men det var ikke prioritert mens jeg holdt på med krybba.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Lør Mar 24, 2012 11:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå fått bekreftet for meg selv at Tøflus blir et nyttig redskap fremover, iallefall på mindre turer. Den gjør jobben sin, dog med begrensinger, men klarer seg ganske greit. Lang kjøretid, god styrke, ganske grei manøvrerbarhet, lang rekkevidde, og tilsynelatende god driftsikkerhet basert på enkelheten i oppsettet. Nå skal jeg gå videre med noen modifiseringer av tverrstokken og "tøflene" for å disse til å fungere bedre. Etter dagens kjøring var det ikke en dråpe vann i båten, men det var litt tull med rorutslaget. Har ikke fått sjekka enda, men regner med at noe var i klem, for utslaget var vesentlig mindre til den ene siden.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC