Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 4:23 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 126 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Lør Nov 12, 2011 1:42 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
På tide å starte en byggetråd for ett av vinterens prosjekter.

Siden jeg har noen skala båter nå, og holder på med en liten FE båt samt planlegger en større tenkte jeg det var på tide å lage en redningsbåt også. Tanken her var å bygge en båt som kan redde FE båter opp til en størrelse på ca 110 cm lengde og 34 cm bredde ved å løfte dem opp av vannet, samtidig som den kan slepe større båter som ikke er i ferd med å synke. For å få til dette skal den bygges som en åpen katamaran med en løftemekanisme mellom skrogene. Det skal også lages en slepekrok som kan justeres og slippes ned fra akterenden. Baugen blir laget for å kunne dytte båter om nødvendig. Fokus blir brukervennlighet, manøvrerbarhet og styrke innen rimelighetens grenser.

Jeg har laget noen tegninger for å få tankene samlet og første bestilling er lagt inn for å få byggingen i gang. Båten blir bygget i balsa og finer og dekket med epoksy og fiber. Framdrift blir mest sannsynlig 2 x Graupner 755/40 motorer som spinner på ca 6000-7000 omdreininger uten last, 50 mm treblads propeller, dobble ror. Propeller og ror legges i beskyttende tunneller og bur for forhåpentlig vis å kunne stoppe det meste av rusk.

Bygget blir gjort som et prosjekt for å se hva som er mulig å få til, så det gjenstår å se om alt går som planlagt. Jeg begynner med selve strukturen i tre nå, og så blir ting bestilt etter hvert som jeg ser hva som må til. Regner med at flere ting må endres under veis, og selve løftemekanismen er fortsatt på et teoretisk nivå.

Her er arbeidstegningene jeg har så langt:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Ons Nov 16, 2011 12:59 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Gleder meg til å se vidunderet i arbeid, jeg skal iallefall gjøre mitt for å velte båtene mine :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Ons Nov 16, 2011 12:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Sitter daglig å surfer etter gode løsninger for å fikse diverse problemer. Tror jeg har funnet en løsning på batteri-ESC-motor nå. Blir mest sannsynlig en giret motor kjørt på 2S eller 3S. Da kan jeg kjøre Mtronics Viper Marine regulatorer og slipper å gå for andre svindyre løsninger. Har også tenkt mer på hvordan få mer dybde på hentekorga. Vanskelig å si om det vil fungere før man prøver i praksis pga vinsj, taulengde, etc.

Nå håper jeg materialene kommer før helga så jeg får begynt å jobbe :)

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Ons Nov 16, 2011 8:34 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 200
Bosted: Florø / Sandane
Ka med å prøve børsteløst slik som i Assurance tugen? 300kV Robbe ROXY med 30amp ROXY regulator.
Fungerar fint, og så har eg programeringsunit til regulatoren. Er ikkje spesielt dyrt heller.

_________________
Smooth on the surface - paddle like a devil underneath...


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Ons Nov 16, 2011 9:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Denne du tenker på da regner jeg med? http://at.robbe-online.net/rims_at.stor ... 0dc14606af

Hvilke regulator og batteri kjører du på den? Tanken min var å kjøre på med lipo, og jeg sliter med å finne regulator som takler mer enn 3S. Mtronics tror jeg stopper på 3S. Er noen dyrere varianter som tåler mer, men prisen er uaktuell for dette prosjektet.


Edit:
Så at Robbe har egne regulatorer for denne serien, så det passer jo ypperlig :)

2 x http://at.robbe-online.net/rims_at.stor ... 0dc14606af
2 x http://at.robbe-online.net/rims_at.stor ... 0dc14606af

Ca 2000 kr regnet i utenlandske penger. Totalt sett blir det vel ikke noe billigere å gå for børste varianter. Godt tips! Regner med denne ikke har noe videre problem å trekke 50 mm propeller?

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Ons Nov 16, 2011 10:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, bra linker. 3 stk som linker til Robbe.... :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Ons Nov 16, 2011 10:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
stressballen skrev:
hehe, bra linker. 3 stk som linker til Robbe.... :mrgreen:


Tulle Robbe. Prøver til en nettbutikk i steden for da:

http://www.conrad.com/websale7/?Ctx=%7b ... e%2fmd5%7d

http://www.conrad.com/BRUSHLESS-MOTOR-R ... d%2Fmd5%7D

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Ons Nov 16, 2011 10:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hvis det er samme motor som henning har, så tror jeg den ligger i skuffa på jobb. Sterk sak det.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Tor Nov 17, 2011 1:29 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja husker når du fikk den inn. Hadde helt glemt den. Men et børsteløst alternativ med de regulatorene der løser jo egentlig hele problemet mitt.

Kjekt å få litt respons på ting, spesielt når det kommer opp løsninger man ikke vet om eller har tenkt på!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Lør Nov 19, 2011 12:44 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
På tide med en oppdatering. Fikk materialene i går og jobbet et par timer på kvelden. Fikk kuttet ut alle hovedspant og limt på side og bunnplate.

Bilde

Bilde

Hadde en times tid ledig på dagtid i dag og fikk gjort begge skrogene like.

Bilde

Størrelseforhold opp mot Pegasusen, skrogene mangler fortsat baugen som vil legge på 12 cm ekstra.

Bilde

I kveld fokuserte jeg på ett av skrogene for å få til baug konstruksjonen, plate ferdig skråkantene, og lage til propell tunnelen. Rimelig fornøyd med hvordan det ble til slutt. Det er ikke lagt mye arbeid i detaljer, små bulker eller ujevnheter vil det bli. Det verste blir fjernet med pussing, sparkling og dekking med epoksy og matte som kommer litt senere. Det ene skroget er nå ferdig platet med unntak av dekket. Dette blir ikke lagt på før innmaten er på plass og broene mellom skrogene er laget og festet.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Lør Nov 19, 2011 1:09 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette ser bra ut, og det blir spennende å se når skuta sjøsettes. Jeg har forøvrig fra første stund syntes at skrogene ligner veldig på redningskipa fra filmen 2012, og der funka jo skrogene flott, så dette må jo bare bli bra greier :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Tor Nov 24, 2011 3:55 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
På tide med en liten oppdatering igjen. Skrogene er stort sett ferdige byggemessig, nå begynner jobben med å plassere innmaten. Etter det blir det bygging av broene som skal binde skrogene sammen, legge dekket, og dekke det meste med matte og de siste lagene epoxy. I dag har jeg dekket stort sett hele innsiden med epoxy for å hindre eventuelle vannskader, og for å gi litt ekstra styrke.

Bilde

En av de første tingene som må på plass er propeller og akslinger slik at de andre tingene kan justeres rundt dette. Må også ha propellene på plass før jeg kan begynne å lage ror. Fortsatt usikker på motorisering, men jeg fikk et par MFA motorer i posten i dag, giret 2,5:1, noe som skal gi ca 6300 omdreininger ved 12V. Om dette blir for puslete er mest sannsynlig neste steg Robbe Roxxy når økonomien tillater.

Bilde

Propellene er beregnet på slepebåt type skrog, men med litt mindre blader for å minske vibrasjon. Prøve disse først og se hvordan det går. Propellene er 50 mm diameter.

Bilde

Tenker også mye på løftesystemet, og Henning kom igjen med gode ideér i dag. Her er mange muligheter som må sjekkes ut, spesielt rundt de tekniske begrensningene og gjennomføringen. Mulig jeg bytter fra seilvinsjer til MFA motorer giret 140:1 i lag med sneller med wire guide. Alt er fortsatt i tankeboksen så mye kan endre seg.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Tor Nov 24, 2011 11:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Kult prosjekt! Spesielt artig å følge med på når det er så mye bilder, lettere for andre å bli inspirert da også :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Fre Nov 25, 2011 1:54 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
På tide å få på plass noe hardware. Motorer og akslinger først!

Bilde

Bilde

Bilde

Akslingene er kun avrettet og ikke permanent festet ennå. Når dette er på plass er det på tide å lage festeplate for styreservo og regulatorer. Etter det blir det ror.

Har bestilt materialene jeg mangler for å få laget til broene. Før jeg setter i gang med disse må jeg finne ut hvordan vinsjene skal lages siden dette må tilpasses under byggingen.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Fre Nov 25, 2011 2:48 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Noen som har noen gode teknikker for å lage smørenippel på aksling? Er det bare å frese ut et spor og lodde på et rør? Går det greit å lodde på aksel hylsa?

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 126 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC