Dato/klokkeslett: Tor Apr 25, 2024 7:58 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 126 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Ons Mai 30, 2012 7:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Endelig fikk jeg sendebekreftelse på kamerasystemet fra ReadyMadeRC! Det har tatt lang tid pga intern restordre på alle sendere de selger, usikker hvilke årsak, men kundeservice har sagt tidligere at salget har tatt helt av denne våren, og de har rett og slett ikke greid å få tak i nok til å ta unna ordre. Men nå gleder jeg meg til å få det i hendene og montere det på båten og se hvordan dette blir å kjøre med. Tenker neste steg blir en GoPro til å montere på toppen av kamerahuset slik at jeg får et justerbart videokamera til å filme litt action bilder på vannet med :)

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Lør Jun 09, 2012 2:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
I dag kom pakken med kamerautstyret :D Skal ta et bilde av det senere. Dette blir utrolig morro. Skjermen er hvertfall stor nok, tror jeg må lage meg enten et stativ til hele fjernkontroll konsollen, eller hvertfall få meg skikkelig padding på nakkestroppen, dette kommer til å bli tungt etter hvert!

Venter på litt materialer som ikke var på lager hos NM før jeg kan begynne på kameraboksen. Har også sett noen rimelige 360 graders koblinger som gjør at jeg sikkert kan få full rotasjon på kamerariggen. Satser på å få dette klart i løpet av sommeren. Kamera skal uansett testes så snart som mulig.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Lør Jun 09, 2012 11:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Og her var det som kom i pakken:

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Tor Jun 28, 2012 9:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Finn en forskjell!

Bilde

:D :D :D

Nye Prop-Shop propellene kom i dag. 60 mm kort nozzle 5 bladere. Dette blir nok en del bedre enn de gamle. Hadde problemer med at de bøyde seg for lett, de nye er i stål, så den faren er borte. Blir morro å prøve, tenker å ta med båten til Bergen og teste den i Lille Lungegårdsvannet.

Har ikke fått begynt på kameraløsningen. Fokus har vert på Jaguar i det siste. Tenker å komme meg videre her snart.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Jul 15, 2012 6:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
På tide å få kamera på båten til Eikefjord. Begynte å koble det sammen, men fant ut at jeg trenger et par strømkoblinger til. Disse er nå bestilt i lag med et ferdig pan/tilt system. Satser på å ha dette klart for montering så snart pakken kommer.

Ellers fungerte propellene fint når jeg testet dem i Bergen for et par uker siden. Hadde dyttekonkurranse med Odin, og det var jevn match. Tenker jeg skal prøve å få laget til nozzle rundt propellene også nå om tiden tillater, hadde vert morro å se om det blir mer effekt.

Tenker også å begynne å male på deler av båten som er ferdig. Skroget kunne hvertfall fått seg et strøk slik at det ser litt mer ferdig ut.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Jul 22, 2012 1:21 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Nå har jeg fått pan/tilt oppsettet, samt siste småtingene til FPV systemet. Har satt sammen pan/tilt, og dette ser ut til å fungere fint. Har 180 grader sving og rundt 120 grader tilt vil jeg tro. Har en servo extender til å bruke til svingen, men det viser seg at de krever radio med endpoint justering, noe jeg ikke har til redningsbåten.

Tenker jeg kommer til å lage en liten boks å ha pan/tilt i ett eller annet sted på en av broene, må sjekke litt når jeg får opp sjermbildet slik at jeg får rette vinklene. Slår nok fra meg ideén med heve/senke arm for hele kamerasystemet.

På skjerm og radiobiten må jeg få tak i mer plastplate før jeg kommer videre. Må få montert på skjermen slik at jeg kan få på plass mottaker for video, og lage batterikasse. Skjerm og mottaker kommer til å kjøre på 3S lipo. Usikker på kapasitet som trengs, men jeg håper ca 5000 mAh vil holde. Må gjøre en test på dette.

Ellers gjør jeg noen andre endringer på radioen og konsollen denne ligger i. Når vi var på treffet i Bergen var det en danske som hadde modifisert plasseringen av krystallet på sin F-14 radio slik at denne kom på utsiden av dekselet. Dette har jeg gjort, så nå er det enkelt å skifte kanal. Kommer etter hvert til å se på å lage til brytere for reversering av kanal også slik at jeg slipper å åpne radioen igjen i det hele tatt. Antenna flytter jeg også. Denne blir plassert på konsollen og forskjøvet til siden. Da blir det ingen ting som står i veien for skjermen lenger. Kommer nok til å skaffe meg en kort antenne til radioen etter hvert, eller muligens konvertere den til 2,4 GHz.

Om noen har 2 mm Robbe styrene plater liggende og har mulighet til å låne meg en til jeg får tak i mer hadde det vert supert.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Jul 22, 2012 3:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Høres bra ut dette. Modden med utvendig krystall har jeg hatt lyst til å gjøre siden jeg fikk min første Robbe/Futaba radio, men noen av oss får dette gjort litt før andre :mrgreen:

Kanskje jeg har en robbeplate liggende, men er ikke sikker. Har ikke helt oversikt nå dessverre, da mye står på hodet for tiden.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Jul 22, 2012 4:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Nå har jeg fått loddet sammen strømledningene til alt kamerautstyret også. Etter å ha misset litt på kanal for overføring av bildet fikk jeg det til etter et kjapt søk på ReadyMadeRC sitt forum. Nå funker alt flott! Både mottaker og skjerm kjøres fra et lipo batteri, og sender og kamera kjøres fra et life batteri. Så nå er det å få montert sender og kamera på båten, noe som krever litt kryssfiner som er i bestilling, og montere mottaker og skjerm på konsollen, som krever plastplater :P Blir vist alltid ventende på noe her. Må lage meg volt varsling eller sperrer på sender og mottaker side slik at jeg ikke ødelegger batteriene. Mulig jeg lager til en av de rimelige volt sjekkerene og putter denne inn i konsollen slik at jeg alltid har lett oversikt over spenningen som er igjen på det batteriet.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Tir Jul 24, 2012 2:47 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Som sagt er kamerautstyr på plass, og testet. Har begynt å fundere på festet for kameraet på båten nå. Hadde tenkt å få det på plass i kveld, men fikk besøk. Skal legge ut litt mer når jeg får ting festet. Har materialer til å få det på båten, men må ha plast for å feste skjerm på radiokonsoll. Radioen er ferdig moddet med ekstern krystall og flyttet antenne slik at denne ikke kommer i veien for skjermen. Mangler bare å lage reverseringsbrytere slik at jeg ikke trenger å gå inn i radioen igjen. Kommer også til å lage til eksternt senderbatteri etter hvert, og planlegger å la dette gå på fellesen for begge radioene.

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Tir Jul 24, 2012 9:50 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Blir en heftig rigg du får deg :)

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Ons Jul 25, 2012 9:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Kameraet er begynt å komme på plass. Armen det skal stå på er så og si ferdig, mangler lokk, men det tar jeg til slutt. Mangler litt krympestrømpe for å forlenge ledningene ned til radioboksene. Skal lage et hus med kurvet glass i fronten som skal henge på den roterende kameradelen.

Testet for morroskyld servo extenderen i dag selv om det sto at man måtte ha radio som kunne justere endpoint. Faren er at extenderen går over servoens fysiske begrensninger om man ikke kan justere dette. Heldigvis er billigradioen fra Hobbyking akkurat passe justert fra fabrikken, så extenderen fungerte supert bare jeg koblet den til. Så nå kan kamera snus ca 360 grader, så da kan jeg rette det bakover og justere slepekroken på avstand også. Dette sparte meg utrolig mye arbeid!

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Aug 12, 2012 9:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Mens jeg venter på det jeg trenger for å få kamerasystemet fungerende tok jeg tak i en av de siste tingene jeg må fabrikere til båten. Ønsker kort nozzle rundt propellene, så i kveld jaktet jeg på dugende emne til dette i kjelleren. Valget falt på korkene til Duplicolor sine spraybokser. De er ca 1 mm tykke og har en innvendig diameter på rundt 61-62 mm. Kuttet kantene av disse og delte dem opp før jeg limte dem fast på båten. Har begynt å forsterke festene, så skal det formes til litt rundt dem slik at det blir mer strømlinjeformede kanter. Selve nozzle skal forsterkes litt med glassfiber over buen slik at de ikke flekser.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Tir Aug 14, 2012 9:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Nozzles er nå forsterket med dobbelt lag glassfiber. Stive og fine, nå mangler det bare litt modellkitt for å forme kantene rundt. Kommer vel senere i uka eller neste uke. Båten er uansett kjøreklar til helga selv om det ikke er helt ferdig.

Ellers fikk jeg siste resten jeg trengte for å bli ferdig med kamerariggen på båten i dag. Loddet alt ferdig og tilpasset kamerahuset slik at det er beskyttet. Alt fungerer fint så langt. Litt trøbbel med utslag til ene siden pga en ledning som krøller seg litt, men satser på å få ryddet opp i det snart. 360 graders snuing tror jeg blir vanskelig slik det er nå. Har en liten del på vei fra eBay som kanskje kan løse dette, men da må jeg bygge hele kameraholderen på nytt så det skjer ikke helt med det første. Fordelen da blir at jeg kan kjøre en servo for kontinuerlig snurring.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Lør Aug 18, 2012 10:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Brukte båten en del i dag, og kamera var på hele tiden. Var veldig usikker på strømtrekket til skjerm og mottaker på radiokonsollen, men når jeg måler hjemme nå var den på 12,4 V, så den har bare droppet med 0,2. Lover godt! Men skal uansett ha Lipo warning eller cut-off på etter hvert.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Tor Aug 23, 2012 10:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fiksing av kort nozzle, gjøre ferdig kantene rundt rørbitene jeg lagde til. Formet av en type keramisk kitt som tørker på ca 24 timer. Denne løser seg opp igjen i vann, men er lett å vanntette med epoksy.

Mens jeg holdt på med dette fant jeg ut at det var kommet et par små hull i epoksyen som forseglet sparkelen som gikk opp langs sidene av båten. Den sparkelen var blitt til tyggis. Alt ble plukket ut og erstattet med kitt. Bunnen skal nå forsterkes med litt glassfiber. Det er mulig jeg forlenger det ekstra flyteelementet jeg har framme bakover et stykke før jeg gjør dette. Må få laget en krybbe til båten snart.

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 126 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC