Dato/klokkeslett: Tor Apr 25, 2024 5:31 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 126 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Lør Apr 07, 2012 5:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Redningsbåten fikk kjørt seg litt i dag også. Hentet inn Håvard sin Blackjack en gang, og Stressballens Blackjack en gang. Heisen fungerte stort sett fint, men jeg skal gjør et par endringer til for å få den mer driftsikker. Hang seg opp en gang, og da fikk jeg floke på ene tråden. Trinsene må få seg noen guider slik at tauet ikke faller ut også. Ellers er det justeringer som må til, men det nærmer seg noe jeg kan være fornøyd med. Når alt er som det skal være blir det å spare til kamera slik at båten blir fullt brukende selv på avstand.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Lør Apr 07, 2012 10:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fått fikset ganske mange av problemene nå. Fjernet V-Tail mikser jeg brukte for å få vinsjene til å gå motsatt retning. Denne ble ikke presis nok og gav etter hvert forskjellig utslag. Mulig det kan justeres vekk, men ønsket en enklere og mer idiotsikker løsning. Det letteste ble å endre måten ene trommelen spoler inn tauet på. Dette krevde en liten ombygging av trinser og føringsveier for tauet på ene siden, men med en rørtang og litt makt gikk det seg til.

Sporene jeg laget for å føre krybba i tunnellen er fjernet. Skal sette på et par små øyer på hvert tau for å hjelpe på føring og slakk ved manøvrering når krybba er nede, men dette vil i hvertfall ikke gi noen motstand eller steder å henge seg opp på.

Gjenstår å justere litt på taulengdene og finne øyer til tauføring, men det begynner å se bra ut. Må tenke meg litt om for en god løsning for å sørge for at tauet ikke går ut av trinsene også.

Det er mulig jeg kommer til å ta en runde til med baugene før jeg går videre til lakkering. Vurderer å bygge på dem mer for å komme tilbake til en mer strømlinjeformet sak, men samtidig ikke gå ned i volum. Med litt tyngre båter nå så bygger sjøen seg fort opp i forkant, og det kan bli problematisk om det er litt bølger.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Fre Apr 13, 2012 6:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Nå har jeg bitt i det sure eplet og bestilt kamerautstyr til båten. Ble ikke akkurat billig... 600 linjers kamera, 600 mW 5,8 GHz sender og mottaker, 9" LCD skjerm, og et par spesielle antenner som forhåpentligvis vil gi godt signal selv med refleksjon fra vannet. Jeg kunne spart noen hundrelapper på å gå ned på kamerakvalitet og mindre sendestyrke, men når jeg først brukte så mye penger ble det liksom litt dumt. Jeg kommer nok til å begynne med å bare montere kameraet på broen forran på båten og styre tilt med en enkel servo slik at jeg kan rette kamera fram for langkjøring og ned for finmanøvrering. Kamera vil derfor ikke dekke kroken bak nå i starten, men regner med at liften vil få mest arbeid, og det er den som er mest aktuell på lang avstand.

3 av tingene var dessverre ikke på lager, så det tar nok en 2 ukers tid til det sendes, så er blir det vel 1-2 uker i sending.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Fre Apr 13, 2012 9:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehehe.... :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Lør Apr 14, 2012 7:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Laget ny baug på denne i natt! Ferdig kl 3, og båten var på vannet i dag. Her er en video som viser hvordan det gikk. Slipper vannet bedre, litt mer fart, litt mer oppdrift i baugen. Må få fikset mer på tauene til heisen, de detter av innimellom.


_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Lør Apr 14, 2012 8:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det er en tøff sak dette her, ingen tvil om det. Kjempegode manøvreringsmuligheter på den, og som krever litt skills i seg selv. Moro å se når den løfter båtene opp av vannet og frakter dem trygt inn igjen :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Lør Apr 14, 2012 9:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Var greit å ha litt dødtid å trene på. Siden rorene er så og si ubrukelige annet enn til å stabilisere retning på langkjøring så må jeg venne meg til å gjøre det meste med motorene. Ville kanskje vært lettere med en FC-16 og fått litt expo, slår kanskje litt raskt inn nå, men får bare trene videre.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Lør Apr 14, 2012 9:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fikk litt forstyrrelser på slutten i dag, nervøse servoer, ujevnt gasspådrag. Når jeg kom hjem nå og satte ting på lading kom årsaken fram. LiFe batteriet var kommet litt vel langt ned. Det tar lading, men spenningen var for lav til å aktivere balanseringsbrettet mitt. 2100 mAh rekker nok til en dag, men ikke til to når det er nesten kontinuerlig kjøring. Tror jeg skal se på større pakke etter hvert. Nå kjøres jo vinsjene på denne og, så det hadde nok vert en ide å kommet i gang med å separere strømmen til dem.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Tir Apr 17, 2012 7:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Som vist på videoen har jeg laget ny baug. Den ble slengt sammen sent på kvelden og ut på natta forige helg, så det ble ikke helt ferdig. Under kjøring fungerte den utmerket, men er sårbar for bølger som kan slå over kanten. Derfor satte jeg i gang og laget en kant på toppen i dag for å deflektere vannet utover. Denne ble først skåret og pusset ut i skumplast av en litt stiv type før jeg dekket den med epoksy og glassfiber. Første laget står nå og tørker, så skal det sparkles litt i kantene og legges ett lag epoksy og glassfiber til.

Ellers går jeg og tenker litt på propell oppsettet. Jeg har plass til 60 mm propell, kjører i dag 50 mm. Lurer på å prøve å lage til kort nozzle rundt propellen og sette inn propeller egnet for dette. Opp 10 mm i størrelse gir nok effekt i seg selv, men kort nozzle gir ca 20% mer effekt enn en åpen propell. Eneste spørsmålet er hvordan det vil fungere med vinklingen for å få inn vannet. Jeg tror det burde gå greit, men det vet jeg jo ikke før jeg har prøvd. Går jeg for denne løsningen tenker jeg Prop Shop propeller da deres kort nozzle propeller er utviklet i lag med noen som lager denne varianten for større båter, så de burde ha god effekt i forhold til en del andre produsenter av modellbåt propeller som kun gjør det sånn ca. Bestillingstid på propeller er 4-6 uker og de koster nesten 30 euro med frakt pr propell, så jeg må tenke litt på dette.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Tir Apr 17, 2012 7:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Har forøvrig laget en liten enkel kabelguide for å holde retningen på tauet som kommer ut av trinsa på toppen av tårnet. Hadde problem med at tauet ble dratt ut av trinsa bakover når jeg måtte manøvrere med korga nede. Denne enkle løsningen vil holde retning og trykk på tauet i riktig retning og forhåpentligvis løse ett av de kjedeligste problemene jeg har hatt en stund.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Tir Apr 17, 2012 8:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Regnet du ikke ut på forhand hvor mye oppdrift du ville få? du har jo bygget på bauen flere ganger nå.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Tir Apr 17, 2012 8:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Vegard skrev:
Regnet du ikke ut på forhand hvor mye oppdrift du ville få? du har jo bygget på bauen flere ganger nå.


Joda, men å bygge på baugen er ikke gjort for oppdrift. Jeg gidder ikke kutte av baugen for å bygge den om, så jeg bygger heller på. Ekstra oppdrift skader aldri. Siste byggetrinn har forsåvidt ikke gitt mye ekstra oppdrift, litt under en kg vil jeg tro. Var bare for å få mer strømlinjeformet. Men tegningen er lagt på hylla for lenge siden. Nå bare gjør jeg ting jeg vil for å teste. Mulig jeg legger på litt i bakenden for å få strukket oppdriften litt siden jeg har lagt på så mye framme.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Man Apr 30, 2012 9:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
På tide å begynne på siste innspurt for skroget nå. Hadde bare forsterket ene yttersiden på ene skroget med glassfiber, så siste siden får et lag nå, så er den klar etter litt pussing. Nye radioboksene var bare punktlimt langs veggene, så her legger jeg epoksy nå for å tette hull og skape litt mer styrke før yttersidene får et tynt lag glassfiber og epoksy. Må få laget til dekkene snart også, så kan hvertfall skrogene og tårnene males. Overbygget blir ikke malt før kamera er på plass.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Man Mai 07, 2012 7:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Har pusset litt på baugen i dag. Har alltid sagt at den ikke skal bli perfekt denne båten, men vil ha vekk de største klumpene. Ønsker og at baugen skal slippe sjøen mest mulig effektivt når jeg har last på båten. Gikk tom for sparkel, så jeg må ta en runde til senere i uka.

Ellers har jeg tenkt mer på motorisering og propeller. Jeg kommer nok til å bestille 5 blads 60 mm kort nozzle propeller fra Prop Shop og lage til et rør rundt dem for mer effekt. Samtidig ønsker jeg å bytte til børsteløse motorer. Tenker Robbe Roxxy, og det er to grunner til byttet. Jeg ønsker litt mer effekt, spesielt siden jeg øker til større propeller med mer blader. Samtidig ser jeg at båten får kjørt seg godt når den er på vannet, og med børsteløse motorer slipper jeg å tenke på vedlikehold. En annen fordel er å bli kvitt den siste støyen jeg sliter med, selv om dette ikke er noe stort problem nå. Alt dette må gjøres før maling, men det burde ikke ta så lange tiden å gjøre ombyggingen når jeg først har utstyret. Får se hvordan økonomien blir til sommeren og sette i gang.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Tor Mai 24, 2012 1:18 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Baugene er stort sett ferdig, litt småpuss, men det tar jeg når malingen står for dør. Har så vidt begynt på dekket, spesielt dekke til de nye baugene som sist gang samlet litt vann pga litt store bølger. Har også bestilt 2 stk kort nozzle propeller som er 60 mm. Dette bør gi en god del mer kraft en 50 mm som står på nå. De nye propellene er bestilt fra Prop Shop og vil generelt sett være mye bedre formet og balansert enn gamle propellene, så jeg er spent på å se hvordan dette blir. Tenker og å lage til nozzle rundt propellene for å få full nytte av formen, samt beskyttelse mot siv, pinner og kjepper i vannet.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 126 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC