Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 5:23 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens redningsbåt 2
InnleggSkrevet: Ons Mar 14, 2012 10:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette er et prosjekt som er enda litt frem i tid, men jeg føler nå at jeg har kommet frem til en konstruksjon som ikke er for teknisk vanskelig eller for kostbart å få til, og som vil skille seg litt ut fra andre løsninger jeg har sett. Jeg har ikke laget noen tegninger på det, har foreløpig bare en oversikt i knollen, og kommer til å bygge skroget ut fra disse tankene, og tror nok at dette vil kunne fungere tilfredsstillende. Jeg har også tenkt grovt på hvordan elektronikken og mekanikken skal ordnes, men detaljer rundt dette vil nok falle på plass når jeg får begynt på skroget.

Det vil hovedsaklig bli benyttet 2 børstemotorer til fremdrift, men det er ikke endelig bestemt. Jeg ser ikke bort fra at det blir en eller to justeringsmotorer i tillegg. Jeg skal også forsøke å få til en litt annerledes hentemekanisme, skal bli moro å prøve :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt 2
InnleggSkrevet: Tir Mar 20, 2012 1:42 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fremdeles er båten bare på tankestadiet, men det er da størstedelen av jobben gjøres. Hvis jeg ikke får det til i hodet, så får jeg det ikke til i praksis heller, så enkelt er det. Om redningsbåten klarer å hente inn båter på størrelse med Blackjack 55, så skal den klare det meste, så det er egentlig et av mine kriterier. Et annet viktig punkt er at båten skal være håndterbar, altså ikke større enn nødvendig. Styrke blir også et punkt, men samtidig vil jeg ikke måtte kjøpe inn en haug med elektronikk for å få dette til. Jeg har noen 55turn 540 crawlermotorer liggende som jeg har lyst til å bruke her, og tror de skal kunne gjøre jobben på fremdriften. Jeg kommer til å trenge 3-4 high torque servoer, og disse må uten tvil være skikkelig sterke. Vi snakker 20-30 kilo tenker jeg. Så det kommer til å stå på disse om prosjektet skal gjennomføres eller ikke. Jeg må finne noen rimelige digitale som leverer ekte styrke og statisk hold, men som samtidig holder en kvalitet som jeg kan leve med. Kvartskala servoer er også et alternativ. Skal tygge litt på dette.

Edit: Har nå funnet servoer jeg kan leve med prismessig og kvalitetsmessig, men jeg må klart forsøke å begrense meg til å bruke færrest mulig. Ellers blir det veldig kostbart, ingen tvil om det.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt 2
InnleggSkrevet: Tir Mar 20, 2012 6:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jeg har vært gjennom denne tanken flere ganger. Har alltid landa på det enkleste og sikreste alternativet: Kjøp en gummibåt :)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt 2
InnleggSkrevet: Tir Mar 20, 2012 6:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Jeg har vært gjennom denne tanken flere ganger. Har alltid landa på det enkleste og sikreste alternativet: Kjøp en gummibåt :)


Rimelig kjedelig alternativ, ingen tekniske utfordringer, ingen bygging. Driver jo med denne hobbyen for å ha noe å gjøre, ikke nødvendigvis den enkleste løsningen.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt 2
InnleggSkrevet: Tir Mar 20, 2012 8:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Hva skal du bruke servoene til?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt 2
InnleggSkrevet: Ons Mar 21, 2012 1:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Thomas skrev:
yallaair skrev:
Jeg har vært gjennom denne tanken flere ganger. Har alltid landa på det enkleste og sikreste alternativet: Kjøp en gummibåt :)


Rimelig kjedelig alternativ, ingen tekniske utfordringer, ingen bygging. Driver jo med denne hobbyen for å ha noe å gjøre, ikke nødvendigvis den enkleste løsningen.


Enig i dette, jeg liker å bygge, derfor gjør jeg det. Jeg er mindre glad i å ro, og da blir det mer moro å hente inn en båt på ekte radiostyrt vis. Men skjønner hva du mener Børre, vi ser jo alltid hvor glad du er i å ro rundt på storevannet, så du liker vel det like mye som du liker å brenne lipobatterier og fartsregulatorer. Begynner å florere en del actionbilder av båter der du ror en gummibåt i bakgrunnen. Fasinasjonen din av å ro gummibåter har til og med stått i Modell og Elektronikk, så du er viden kjent for fetisjen din :lol: :lol:
Og kanskje du alltid har landa på å kjøpe gummibåt fordi at du ikke har klart å lage en hentebåt som duger? :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt 2
InnleggSkrevet: Ons Mar 21, 2012 1:28 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vegard skrev:
Hva skal du bruke servoene til?


Vil ikke røpe noen planer enda, jeg har lyst til å prøve ut forskjellige tanker før de blir disset nord og ned, så jeg skal legge ut bilder etterhvert som jeg kommer litt i gang.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt 2
InnleggSkrevet: Tir Apr 03, 2012 12:43 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har jeg fått koket litt til på redningsbåten, og dette begynner å falle på plass oppe i hodet. Det dukker alltid opp flere ideer som jeg har lyst til å prøve ut. Nå mener jeg at redningsbåten begynner å bli noe unik konstruksjonsmessig, iallefall oppi knollen :mrgreen:

Jeg har samtidig tenkt på en mulig annen konstruksjon, og har nå endet opp med 2 forskjellige ideer som jeg har lyst til å prøve, bare for gøy. Den ene blir nok den som trenger litt byggetid og teknisk utfordring, og den andre ser jeg mer på som en morosak. Hvis jeg får til sistnevnte, så kan det bli en meget lettvint og effektiv sak :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC