Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 8:25 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: The BlackJack is back!
InnleggSkrevet: Tor Feb 21, 2008 11:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Som dei fleste sikkert har fått med seg hadde eg en relativ kraftig smell med Blackjacken på seinsommeren i fjor. En stk gummibåt og et HD-videokamera måtte sei takk for seg.

Etter den fatale kvelden har eg aldri fått motoren skikkelig i gang igjen. Den har på ein måte levd sitt eget liv. Den ar starta og stoppa. starta, gått eit par min og så stoppa igjen.. Den har gått opp og ned i turtall sjølv om eg ikkje har rørt gassen osv. Har prøvd å demontere forgasseren og reingjort den, men til ingen nytte. Og så var det plutselig blitt høst/vinter, og båten vart sett på hylla (les; garasjen) :P

Men i kveld fikk eg og en kompis ånden over oss og fant ut no skulle vi fikse den motoren. Begynte med å skru opp forgasseren og fant ut at det fremdeles var en del skit inni der. Etter mengda med crc-556 og trykkluft såg den ganske så rein ut. Den blei satt på motoren igjen, motoren blei starta, men neida.. fremdeles samme problem. Etter mykje feiltesting fant vi ut at når motoren vart choka starta den greit og gikk noko lunde greit på tomgang. Når vi "lukka opp" choken skjedde det ingening. Stikk i strid med det som står i manualen. ifølge den skal man starte med full choke, og så når motoren tenne skal man åpne opp chocken og motoren skal då starte greit. Dette fikk oss til å tenke om motoren fikk for mykje luft kanskje. Kom fram til at vi skulle prøve å gi motoren litt meir bensin og skrudde blandingsskruen ut en halv omdreining. Noko som rett og slett førte til at motoren starta lett som bare det uten choke. Men fremdeles levde den litt sitt eget liv med tanke på rusing av turtall.. Ei halv omdreining til ut, og dermed var det gjort. Motoren starta, den reagerte bra på gasspådrag og gikk meget fint på tomgang. Etter ca 10 min på tomgang med enkelte gasspådrag var konklusjonen klar.. Båten er tilbake i fin form :D

Så moralen i denne historia må være at dersom motoren fusker. Ha tålmodighet, driv litt feilsøking og ikkje gi opp :P

Eg kan vertfall ikkje vente til våren kjem, sjøen legg seg til ro og eg kan dra utpå og herje avgårde :D

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Feb 22, 2008 12:22 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Konge! :D Alltid kjekt å få start på ting igjen! Må få med meg denne doningen i aksjon en gang! ;)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Feb 22, 2008 12:29 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Vi får fikse litt film av denne i sommer.....

Selvfølgelig på trygg avstand og på land :lol:

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Feb 22, 2008 12:31 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Se der ja..... :D

Flotte greier. Kjekt å ha deg tilbake :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Feb 22, 2008 1:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
good going!!!!

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Feb 22, 2008 8:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Er vertfall en veldig god følelse å vite at båten fremdeles er i grei stand... Så får vi bare se om føreren fremdeles er prega av den siste turen, eller om ting er som dei en gang var :p

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC