Dato/klokkeslett: Tor Apr 25, 2024 12:40 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Servoer på 6.6v?
InnleggSkrevet: Søn Des 06, 2009 2:28 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Noen som vet om hvor en finner ut hva en servo tåler av spenning når produsentene ikke oppgir det?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Servoer på 6.6v?
InnleggSkrevet: Søn Des 06, 2009 11:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg vet, bare å prøve så finner en ut av det :lol: Jeg har matet mine 5g servoer i mini 3-D flyet med 8v lenge nå og har ikke brent en eneste enda. De er jo grisebillige også, så da var det ikke så farlig å forsøke heller da :wink: Hvilke servoer er det du pønsker på??

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Servoer på 6.6v?
InnleggSkrevet: Søn Des 06, 2009 11:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, disse koster nok litt mer, så jeg gambler ikke på det :mrgreen:
Lurer på litt forskjellige servoer egentlig. Futaba S9351/S9252/S9254/S3305, Align DS610/DS620, og sikkert noen flere også. Har ikke sjekket så mye selv enda, men hvis noen vet for sikkert om det går, så holder det for meg :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Servoer på 6.6v?
InnleggSkrevet: Man Des 07, 2009 12:16 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Når du skriver 6,6V, så mener du vel 2s a123/life uregulert, toppspenninga på disse er 7,2V, tviler på om noen av disse servoene du nevner er beregnet for det hvis ikke det er oppgitt i specs på de.
Hva hver enkelt av de tåler er jo en annen sak, det er servoer som går "bananas" ved for høy spenning. Spørs jo sef hva servoene koster og ikke minst modellen de skal brukes i. Tror iallefall ikke de 9252/9254 servoene vil like seg ved denne spenningen. http://elefun.no/p/prod.aspx?v=3382&i=47&

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Servoer på 6.6v?
InnleggSkrevet: Man Des 07, 2009 1:23 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jepp, mener 2S A123 uregulert ja. Ser nå der du linker at det blir overkill, iallefall for noen av dem. Er nok ingen vits i å risikere de andre servoene jeg er usikker på da. Jeg har fått meg en AR7100R mottaker på Outrage Velocity, og ser at dette er en veldig fin løsning å bruke sammen med 2S A123 på helikopter. Jeg har litt lyst på en annen batteriløsning på T-rex 700, og da er jo kanskje et godt alternativ å skaffe en AR7100R mottaker til 700'n også. Den regulerer ned spenningen, og jeg kan da fint kjøre større batteripakker uten å tenke på det. En annen ting er at jeg slipper governor.

Men jeg vurderer å bruke A123 på bil også, der har det jo kommet 6.6v "hump packs" som tilsvarer 6v mottakerpakker i størrelse. Men spenninga blir jo et problem der også. Må vel til med en egen spenningsregulator da?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Servoer på 6.6v?
InnleggSkrevet: Man Des 07, 2009 3:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jeg har pumpa inn 8,4v påS9252 og GY611 + gyroservo. Eneste som skjer er at halen blir helt "rar". Har ikke laget noe røyk :lol: det er nok gyro'n + gyroservo som er det svake leddet. Merket ikke no galt på S9252. Til og med JR-mottaker'n tålte det uten noe problem :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Servoer på 6.6v?
InnleggSkrevet: Man Des 07, 2009 5:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, igjen så blir jo dette ren gambling. Hadde kanskje tatt sjansen om det hadde vært på T-rex 600 eller noe i den dur, men når det står på T-rex 700 så synes jeg det begynner å bli for kostbart. Må ha noe som jeg vet funker :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Servoer på 6.6v?
InnleggSkrevet: Man Des 07, 2009 5:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Da tror jeg du skal bare fleske til med en regulator med en gang. Eksperimentering innvolverer alltid en viss risiko. Risikoen vurderer en selv. Det er dette jeg synest er så fint med denne hobby'n. Skal en safe det inn kjøper en "buy and plug in" komponenter. For testing of trimming tar en det litt lenger med blandet hell :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Servoer på 6.6v?
InnleggSkrevet: Man Des 07, 2009 7:48 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Er egentlig litt vanskelig å få vite fakta om de forskjellige servoene, de som er rated for eks 4,8-6V er jo saken grei siden en 4,8V pakke (4 s nicad/ni-mh) er tett oppunder 6V toppspenning.
Det er nok mange som har lurt seg ved å tro at en 5s pakke som har en toppspenning på 7,2V, men på "papiret" er 6V, har fått problemer med enkelte servoer og mottakere på grunn av for høy spenning.
En kan jo lese side opp og ned der det blir diskutert akkurat dette om hvor mange volt den ene servoen tåler kontra en annen, gjerne innenfor samme merke.

Jeg synest det er forbaska vanskelig å bestemme for hva en skal velge siden det kommer så mye nytt hele tiden. Til eksempel så har de "tyngste" servoprodusentene komt med high voltage servoer, dvs. at de skal tåle 2s uregulert lipo.
Som det blir nevnt så har det har komt nye lifePo4 batterier som er mye lettere enn de originale a123 cellene, dette må jo vere pr. i dag de absolutt beste batteriene for rx systemer. De har de egenkapene vi er ute etter, lette, gode i kulde, kan lades veldig hurtig, så godt som ingen selvutlading og kan lagres fulladet.(regner med dette også gjelder for lifepo4 og ikke bare a123)
Det som da er problemet er at en ikke får utnyttet potensialet i HV servoene, spenninga blir for lav med disse batteriene, altså et "motsatt Problem"

Jeg tror ikke lipo er noe batteri for fremtiden, hverken fror drivbatteri eller annet rc bruk og at de om noen få år har dødd ut, de har for mange svakheter til det i forhold til de nye lifePo4 cellene.
Så kan man spørre seg hvorfor i all verden disse nye cellene måtte absolutt komme med en annen spenning enn de "gamle" lipo/liIon cellene.
F.. så irriterende og problemskapende med ytelser og annet i utstyr som man allerede har, beregnet for lipo spenning.

Er det ting en lurer på angånede servoer og batterier/volt så er nok det beste å ta kontakt med produsentene selv, da får en iallefall svar på hva som går eller ikke.
Spektrum ar7100 har ikke innebygd regulator for alle utgangene, de har derimot en kjekk sak som en kan bruke i tillegg dersom det er nødvendig.http://www.spektrumrc.com/Products/Defa ... =SPMVR5203

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Servoer på 6.6v?
InnleggSkrevet: Man Des 07, 2009 8:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Da tror jeg du skal bare fleske til med en regulator med en gang. Eksperimentering innvolverer alltid en viss risiko. Risikoen vurderer en selv. Det er dette jeg synest er så fint med denne hobby'n. Skal en safe det inn kjøper en "buy and plug in" komponenter. For testing of trimming tar en det litt lenger med blandet hell :lol:


Kanskje det får bli løsningen ja. Når det gjelder et heli til 25 lapper, så kan jeg love deg at jeg safer det inn. Er ingen poeng for meg å teste med mye batteri på mikke mus-servoer for at det "kanskje går" :mrgreen:
90-size helikopteret mitt er ikke laget for eksperimentering, men jeg skjønner godt hva du mener. Det er stort sett alltid gøy å prøve forskjellige løsninger på ting og danne seg erfaringer.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Servoer på 6.6v?
InnleggSkrevet: Man Des 07, 2009 8:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
Jeg tror ikke lipo er noe batteri for fremtiden, hverken fror drivbatteri eller annet rc bruk og at de om noen få år har dødd ut, de har for mange svakheter til det i forhold til de nye lifePo4 cellene.
Så kan man spørre seg hvorfor i all verden disse nye cellene måtte absolutt komme med en annen spenning enn de "gamle" lipo/liIon cellene.
F.. så irriterende og problemskapende med ytelser og annet i utstyr som man allerede har, beregnet for lipo spenning.

Er det ting en lurer på angånede servoer og batterier/volt så er nok det beste å ta kontakt med produsentene selv, da får en iallefall svar på hva som går eller ikke.
Spektrum ar7100 har ikke innebygd regulator for alle utgangene, de har derimot en kjekk sak som en kan bruke i tillegg dersom det er nødvendig.http://www.spektrumrc.com/Products/Defa ... =SPMVR5203


Er veldig enig med deg, men jeg tror samtidig at lipo har fått et for godt fotfeste til at det forsvinner så tidlig. Jeg mener, produsentene har langt fra sluttet å utvikle lipo, og det er fryktelig mange som sitter med computerladere som kun tar lipo. Om det forsvinner, så tipper jeg 10 år. Men mest trolig er vel kanskje at lipo-salget fortsetter for å holde markedet.

hmmm....skjønner ikke helt hvorfor AR7100R regulerer som den gjør. Den er regulert på throttle, gear, rudder og aux, og bare dem?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Servoer på 6.6v?
InnleggSkrevet: Man Des 07, 2009 8:46 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
Om det forsvinner, så tipper jeg 10 år
Skal vi vedde.? er slett ikke sikker på om a123/life er her om ti år heller.. :mrgreen:

stressballen skrev:
hmmm....skjønner ikke helt hvorfor AR7100R regulerer som den gjør. Den er regulert på throttle, gear, rudder og aux, og bare dem?

Er nok som nevnt ovenfor at ikke mottakeren skal vere begrensingen for ytelsen i high voltage servoer på resten av kanalene, vekt og pris også.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Servoer på 6.6v?
InnleggSkrevet: Tir Des 08, 2009 1:03 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Hvis du setter inn en diode i serie med servo vil du minke spenningen med 0,7v ideelt. I prakis kan spenningsfallet bli mer. Jeg bruker dette til å senke spenningen til mitt 3S tx batteri.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Servoer på 6.6v?
InnleggSkrevet: Tir Des 08, 2009 1:18 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Wulong skrev:
Hvis du setter inn en diode i serie med servo vil du minke spenningen med 0,7v ideelt. I prakis kan spenningsfallet bli mer. Jeg bruker dette til å senke spenningen til mitt 3S tx batteri.

Vil denne dioden takle høyt strømtrekk, hva skjer om den ryker, vil den "bypasse" da eller kutte strømmen totalt.? For eks. drar en JR ds8711 opp i mot 5A.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Servoer på 6.6v?
InnleggSkrevet: Tir Des 08, 2009 1:45 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
stressballen skrev:
Om det forsvinner, så tipper jeg 10 år
Skal vi vedde.? er slett ikke sikker på om a123/life er her om ti år heller.. :mrgreen:

stressballen skrev:
hmmm....skjønner ikke helt hvorfor AR7100R regulerer som den gjør. Den er regulert på throttle, gear, rudder og aux, og bare dem?

Er nok som nevnt ovenfor at ikke mottakeren skal vere begrensingen for ytelsen i high voltage servoer på resten av kanalene, vekt og pris også.


dvd-filmer og spillere kom for 13 år siden, men jeg er sikker på at noen av oss har VHS'n stående i hylla enda :mrgreen:
(selv om VHS så og si forsvant for noen år siden)

Ah, logisk nok. Har ikke vært borti HV servoer, tenkte ikke på det :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC