Dato/klokkeslett: Tor Apr 18, 2024 10:18 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: JR PC9X2 og gyrogain?
InnleggSkrevet: Fre Jun 04, 2010 1:32 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har en liten ting jeg funderer på angående oppsett av JR fjernkontroll sammen med en spektrum mikromottaker. På en typisk 7-kanals spektrum mottaker så har en GEAR, AUX1 og AUX2 foruten de vanlige kanalene. På de andre 6-kanals mikromottakerene så har en GEAR og AUX1 foruten de vanlige kanalene.

Jeg bruker vanligvis AUX1 på pitch, altså den ene servoen i cyclic, og da blir kun GEAR ledig til gyrosensitivity på en 6-kanals mottaker. På en 7-kanals mottaker har en AUX2 ledig til gyrosensitivity. I menyen til fjernkontrollen kan jeg KUN velge gyro på AUX2 kanalen, men ikke på GEAR. Det betyr igjen at når jeg justerer gyrogain på fjernkontrollen, så sendes de justeringene til AUX2, som da ikke eksisterer på en 6-kanals mottaker. Spørsmålet mitt er hvordan jeg skal få justert gyrogain på en JR radio sammen med en 6-kanals spektrum mottaker. En tanke er å gå inn og justere endepunktene på GEAR-kanalen siden gyrosensitivity er koblet på der, kan det funke?

For å koke det ned littegrann, hvordan skal helikopteroppsettet være grovt sett på en PC9X2 sammen med en 6-kanals mottaker? Tenker spesielt på gyrosensitivity-kabelen og hvordan denne skal settes opp i fjernkontrollen.

Nå har ikke jeg lest så altfor mye i manualen til denne radioen, men jeg prøver meg her først, kanskje jeg er heldig :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JR PC9X2 og gyrogain?
InnleggSkrevet: Tir Jun 08, 2010 4:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ingen som har noen tips?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JR PC9X2 og gyrogain?
InnleggSkrevet: Tir Jun 08, 2010 10:10 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Eg vet Jonny har samma problemet. En mener at en skal bruke aux1 og en mener a en skal bruke gear kanalen. Vet ikke om dei vart kloke på det. Nå er Jonny i nordsjøen. Du får snakke med han når han er tilbake om ka som vart gjort. Men det var forsåvidt Bjarte som satt den opp, så kanskje du kan prate med han? Rekner med du ikke har tid til å vente til Jonny er tilbake :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JR PC9X2 og gyrogain?
InnleggSkrevet: Ons Jun 09, 2010 9:44 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Bruk endpoints-innstilligen. Den sender akkurat samme signalene, bare bitte litt mindre oversiktlig. Jonny har vel 9ch RX på sitt heli og har AUX2 tilgjengelig.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JR PC9X2 og gyrogain?
InnleggSkrevet: Ons Jun 09, 2010 12:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Wulong skrev:
Bruk endpoints-innstilligen. Den sender akkurat samme signalene, bare bitte litt mindre oversiktlig. Jonny har vel 9ch RX på sitt heli og har AUX2 tilgjengelig.


Lurte litt på dette ja. Blir litt mer tungvint, men gain justeres ikke ofte for min del iallefall så det går nok greit å gjøre det på et par modeller. Men hvordan blir det da med justeringene, hvor langt opp og hvor langt ned skal endpoint gå? Eksempelvis hvis gain ligger normalt på rundt 70% og endepunktene går fra 150-0-150 (max utslag), så bør vel jeg justere endpoint på 70% av 150 som et utgangspunkt? Eller brukes ikke max vandring, men heller 100 som er standard?

Jeg er bare litt usikker på hvordan endepunktene bør stå til å begynne med, slik at jeg vet at det funker. Skal den f.eks stå justert til 0 en vei og 100 en vei?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JR PC9X2 og gyrogain?
InnleggSkrevet: Ons Jun 09, 2010 1:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Tror det varierer litt fra sender til sender, min går bare til 125 på endpoints. Bruk monitor mode så ser du virkelige verdien du gir ut. Du kan med dette prøve deg frem.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC