Dato/klokkeslett: Tor Apr 18, 2024 7:44 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Spektrum DX8 er i hus
InnleggSkrevet: Tor Sep 30, 2010 9:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Endelig har jeg fått meg ny radio. Jeg har vært en stund uten hovedradio nå, så jeg har ikke fått flydd noen av de større helikopterene og flyene på lang tid. Jeg valgte å kjøpe meg DX8 hovedsaklig på grunn av pris, da jeg egentlig ønsker meg en JR12X. Når det er sagt så er førsteinntrykket mitt veldig bra, og jeg ble positivt overrasket over prisen. Jeg hørte i starten at den planlagte versjonen som skulle komme hadde såkalt "fly-by telemetri", altså ikke fullrange. Jeg hørte også at denne ville ligge på ca 3000,- i norge. Og nå nylig fikk jeg høre at versjonen hadde blitt endret til fullrange telemetri, men at prisen hadde blitt endret til ca 4000,-. Det viste seg at prisen ble satt til 3598,- med fullrange telemetri, altså det samme som DX7 har lagt på en stund (versjonen med mottaker that is).

Den nye DX8 har ikke servoer inkludert, men det gjør ingenting, det er radioen som er interessant her. Det medfølger vegglader med forskjellige adapter, 8-kanals mottaker, telemetrimodul, forskjellige sensorer til modulen, og tilslutt et par fete manualer. Radioen ligger godt i hånda med gummigrep på baksiden, og vekten er meget fin. Veldig kjekt at skjermen er bakgrunnsbelyst, og displayet er lettavleselig. Menysystemet og styringen er som en drøm, her kan jeg virkelig gjøre endringer i en fart. Bryterene er godt plassert og har mulighet for tildeling av funksjoner. Jeg skal skrive litt mer når jeg får knottet litt, nå er det på tide med noe å spise :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Spektrum DX8 er i hus
InnleggSkrevet: Tor Sep 30, 2010 10:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå fått trykt litt på radioen, og må si at jeg gleder meg til å ta den i bruk. Selve betjeningen med scrollehjulet gjør at navigeringen er lekende lett. I et og samme bilde i menyen kan jeg f.eks justere travel, sub trim, reverse og speed på en utrolig lettvint måte. Grafisk viser skjermen ganske mye informasjon også, og dette er klart med på å gjøre alt lettere. Timersystemet er kjempefint, her kan jeg aktivere timer med forhåndsinnstilt gasspådrag, f.eks ved 20% throttlestikke. Timeren kan også settes slik at den starter når en kommer over 20% og stopper når en kommer under 20% for hver gang en beveger throttlestikken over eller under %-verdien. Timeren kan også settes slik at den starter når en kommer over forhåndstilt grense for så å fortsette til tiden har telt ned uavhengig om en beveger throttlestikken over eller under forhåndstilt grense. Varsel for nedtelt tid kan være enten med lyd eller vibrasjon, eller begge deler. Samme alarmtyper blir brukt når en har aktivert telemetrisystemet, slik at f.eks radioen vibrerer hvis motoren blir for varm på fuelhelikopteret. Alle varselverdier setter en selv.

I helimodus så har kontrollen også muligheten for justering av kurve på halerotor, det blir litt moro å prøve. Kontrollen har også en egen governor-setting som f.eks kan settes sammen med flightmode. Jeg har iallefall en del småtteri som skal prøves ut på denne kontrollen, selve telemetrien kommer jeg til å sette opp på T-rex 700 først og fremst, så får jeg se litt på hvilke andre modeller som skal få den funksjonen.

Spektrum har nok laget en hit med denne radioen... :D

EDIT: når jeg fikk kikket nærmere på funksjonen angående kurve på halerotor, så har denne utelukkende sammenheng med bruk av gyroer i non-heading hold, så den ble ikke interessant. Bare en grei detalj å ha i radioen, men ikke noe som jeg kommer til å bruke foreløpig iallefall.


Sist endret av stressballen den Fre Okt 01, 2010 1:42 am, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Spektrum DX8 er i hus
InnleggSkrevet: Fre Okt 01, 2010 1:29 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Grattis med ny radio da :D , morro med nye "gadgets". Den telemetri saken hadde spart meg for en god bunke med tusenlapper tidligere i vår, DX8 er helt sikkert en ypperlig radio, får håpe systemet er pålitelig og holdbart. :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Spektrum DX8 er i hus
InnleggSkrevet: Fre Okt 01, 2010 1:39 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jau, nå var det på tide at jeg fikk en radio som jeg kunne bruke på større fly og heli. Jeg har vært uten en god stund nå, og abstinensene begynte å bli store. Jeg har kun fått positivt inntrykk så langt, noe småtteri er det kanskje å pirke på, men det blir egentlig bare bagateller. Den har en del hovedpunkter som jeg liker, f.eks bakgrunnsbelyst skjerm, update via minnekort, throttleaktivert timer, nytt menysystem med scrollehjul, kompabilitet med mange ferdigbygde modeller osv.... Jeg liker også veldig godt at jeg kunne justere stikketension uten å åpne radioen, bare slikt viser at de har tenkt på en ting eller to. Chromfinishen ser ikke ut som den typisk billige hitec/futaba typen, så jeg synes den har fått et bra utseende også.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Spektrum DX8 er i hus
InnleggSkrevet: Fre Okt 01, 2010 10:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå registret meg hos Horizon hobby for å få oppdateringer til radioen, og det var meget enkelt. Jeg lastet ned oppgraderingene jeg ville ha, flyttet dem over på minnekortet som var inkludert med radioen, og puttet kortet i radioen og slo den på. Oppdateringen begynte umiddelbart, og foregikk uten problemer. Slik skal det være :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC