Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 9:44 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Modifisering av Radiovott
InnleggSkrevet: Søn Nov 07, 2010 6:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg kjøpte meg en radiovott for lenge siden, og ble aldri helt fortrolig med denne. Konseptet er bra, men noen ulemper hadde den. Det første var at selve overdelen på votten henger litt ned, slik at den berører hånden. Ikke så farlig egentlig, men jeg synes det er forstyrrende når jeg flyr helikopter. Da liker jeg ikke å ha det trangt ved hendene. Til båt og fly synes jeg ikke det er så forstyrrende, men uansett finnes det enkle metoder for å minske dette problemet.

Det andre temaet er vær og vind. Sistnevnte er ikke noe problem, men kulde er og blir en problemstilling. Fingrene blir mindre følsomme, og bevegelsene blir mindre flytende. Igjen er dette et problem som er verst for heliflyvning.

Jeg har nå plukket denne frem, for jeg har lenge tenkt på å komme meg igang med diverse forbedringer. Vinteren har kommet, så da er det vel på høy tid å få dette gjort. Den største problemstillingen jeg ville ta tak i er kulden. Jeg har tidligere vurdert en typisk bilvifte med varmeelement, håndvarmere har også vært vurdert, men jeg valgte å gå for varmetråder. Jeg kjøpte et varmesete for 12v på biltema, og ødela denne for å bruke varmetråden. Jeg fikk madammen til å sy litt, og så ble det til at jeg la inn varme i bunnen og sidene på radiovotten. Jeg lot strømledningen henge ut, og klippet av sigarettennerpluggen. Jeg loddet så en deansplugg på kabelen fra votten (og deansplugg på kabelen med sigarettenneren, slik at jeg kan bruke den også). Jeg fant så et 11.1v lipo og koblet dette til, og ventet i spenning. Dette fungerte kjempebra, og på grunn av det lille lukkede rommet så fikk radiovotten sitt eget klima :mrgreen:

Jeg har nå bestemt meg for å holde meg til denne løsningen, men flere forbedringer skal gjøres. Jeg ser iallefall frem til båtkjøring i vinter, det kan bli en koselig opplevelse. Er litt usikker på om jeg vil fly heli med vott, da jeg ikke liker å ha noe tett rundt radioen når jeg flyr. Kan hende jeg rett og slett bruker radiovotten som en håndvarmer da, og flyr heli uten noe på hendene.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Modifisering av Radiovott
InnleggSkrevet: Søn Nov 07, 2010 11:12 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Jeg har brukt hansker som jeg har klippet av fingrene på, og det har funka veldig bra. Har også lest at disse latex hanskene skal hjelpe selv om de er tynne, da spesielt hvis det er mye vind.
Har også vurdert en slik sendervott men etter som jeg har lest på andre forum så virker som det er litt problemer med kondens inne i votten ved bruk av varmeelement.
Noen veldig gode råd her. http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=27410

12x'n min har chassis av lettmetall og er nok jækla kald å holde i, et stort minus der. Får bruke den gamle 9xII traveren hvis det blir for ille.
Har du noen bilder av votten og fremgangsmåten du har gjort dette på.?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Modifisering av Radiovott
InnleggSkrevet: Man Nov 08, 2010 2:11 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Var noen fine poeng der, og et bra ordtak også :lol:
Kondensproblemet opplevde jeg vinterstid uten noe som helst varme i også, men der skal jeg eksperimentere med en ting eller to. Jeg har ikke lyst å måtte være avhengig av å ha ting og tang løst inni votten for at dette skal fungere, men vil ha en permanent og god løsning som gjør alt skikkelig behagelig :D

Jeg har tanker som skal prøves både med tanke på temperatur, kondens og brukervennlighet, så får vi se hva det blir til. Har ingen bilder enda dessverre, men skal få lagt ut noe når ting begynner å falle på plass. Jeg anser denne som vel verdt å jobbe litt med, da den kan endre hele vinteren for meg. Men det blir en del ombygging...

Når det gjelder nedsiget, så skal jeg spenne opp hele greia med karbonstenger. Jeg har tidligere sett en patent der de legger karbonstang på tvers over lokket sideveis, og dette hjelper ganske godt (mener jeg gjorde dette på radiovotten til Lugerity), men nå vil jeg prøve å spenne opp karbonstenger slik at de blir stående som i et telt. Altså i en bue, for å få mer spenn og høyde.

Hansker med avklippede tupper er en fin løsning, jeg har også testet dette. Jeg hadde DX7 på den tiden jeg prøvde det, og hanskene jeg hadde var glatte i håndflaten, så jeg likte ikke å holde radioen med dem. Føltes ut som at den skulle gli ut av henda på meg. DX8 har gummibelegg, og er nok en bedre radio å holde i med lignende hansker. Selvfølgelig, jeg kunne jo bare skaffet meg noen bedre hansker, men man bruker hva man har noen ganger :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Modifisering av Radiovott
InnleggSkrevet: Man Nov 08, 2010 11:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Jeg har stivet min av med 3mm karbonstenger med mye hell. Jeg kan nå fly uten at hendene tar oppi.

Har planer om å installere varme i min egen vott og varmesete er ikke en dum idè. Spør som jeg ikke jeg skal prøve det samme.

Jeg og har kondensproblem, men det forsvinner vel om oppvamingen er på hele tiden jeg er ute.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Modifisering av Radiovott
InnleggSkrevet: Tir Nov 09, 2010 1:14 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
3mm karbonstenger er sikkert lignende opplegg som jeg lagde på votten til Lugerity. Ser ut til å funke bra, men du vet hvordan det er. Alltids rom for forbedringer :mrgreen:

Jeg testa varmesetet på et gammelt 11.1v 1800mah 20c lipo, og det gikk veldig greit. Har ikke testet ut i praksis hvor lenge varmen vil holde, men jeg har bestilt meg 2 billigbatteri på 11.1v 5000mah 30c, så hvis det ikke blir nok med ett, så parallelkobler jeg dem. 10000mah holder sikkert littegrann :mrgreen:

Varmesetet fra biltema kostet 139,-, og er helt ok til dette. Varmen ble veeeeldig behagelig, og absolutt ikke for sterk. Nå skal alt røskes ut igjen, og varmetråden skal legges manuelt der jeg vil, men først skal votten isoleres littegrann på de rette plassene. Når det gjelder kondensen, så tror jeg også at dette kommer seg hvis varmen er lenger på, men jeg skal også prøve ut en liten vifte inni votten.

Jeg liker heller ikke måten kontrollen blir tatt inn og ut av votten, så der skal jeg legge inn glidelås eller borrelås på toppen, slik at dette kan gjøres enklere. Jeg skal nok bli happy med denne til slutt :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Modifisering av Radiovott
InnleggSkrevet: Tir Nov 09, 2010 1:37 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Eneste måten å bli kvitt kondens på er utluftingshull, for eks lage til eit par små luker ved bruk av borrelås.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Modifisering av Radiovott
InnleggSkrevet: Tir Nov 09, 2010 4:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Helt sant. Jeg har forøvrig ikke min helt tett, så jeg vil prøve om en vifte får fortgang på kondensfjerningen. Uansett skal hullene være slik at det ikke har noe å si om det regner.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC