Dato/klokkeslett: Tor Apr 18, 2024 12:39 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Tir Feb 08, 2011 12:09 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jeg hadde mistanke til støy og ustabil spenning på Tz 90. Har brukt LiPo i flere år på Jr airskipper, men plutselig døde regulator. Dette blåste en 611 gyro. Fant ikke helt ut av dette, så for peace of mind putta jeg inn en std 4,8v 3300NiMh pakke. Etter dette har det funka helt knall. Effekten på batteriet er faktisk over oppgitt kapasitet. Tar ut 3,95 Ah selv om det bare er oppgitt til 3,3. Dette gjør at disse pakkene ligger bare ca 10% bak LifePo i vekt/ytelse forhold. Min erfaring er at LiPo og LifePo holder litt under av hva dei lover. Tar en med enkelheten og sikkerheten i betraktning, så påstår jeg at NiMh kommer godt ut.

Jeg testa også NiMh i kulde og spenningstapet i -7 grC var 0,3V ved 5A belastning. I +20 grader var spenningstapet 0,15V ved samme belastning. Det er skjelden jeg flyr når det er noe kaldere.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Tir Feb 08, 2011 12:20 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
4.8v på en 90-size? Skikkelig dinosaurheli du har :mrgreen:
Kanskje du bør prøve noen Futaba S148 på cyclic også? De får nok sikkert juice så det holder av det batteriet der.

Åssen lipopakker er det egentlig du har testa opp mot nimh? Det må vel være noe av det billigste rasket som selges på hobbyking da :wink:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Tir Feb 08, 2011 12:40 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
Når jeg ser på helikopteret mitt med tanke på hva som skjedde med det, så faller bestandig øynene tilbake på denne fordømte JST-pluggen mellom Lipo og regulator. Det er nok et punkt jeg også kommer til å endre på meget snart. Jeg har utelukket pluggen denne gangen, men en vet jo egentlig aldri om den feiler. Synes den virker mekanisk svak, men bank i bordet, jeg har ikke hatt noen problemer med den enda...

Ja, kanskje JST ikke er noen god løsning, jeg har brukt de på innendørsmodellene hvor de ligger oppunder 10A belastning og de har funka greit men de blir jo slitt de også.
Jeg liker veldig godt EC3 plugger, de er de som JR/Spektrum bruker på powersafe mottakerene og derfor skaffet meg slike som jeg lodder på batteriene.
Dette er 3mm runde plugger som er enkle å lodde og trykker de ned i holderen når de har blitt kalde, veldig enkelt og greit og en slipper å tenke på overoppheting av plasten.
Vedlegg:
ec3.jpg
ec3.jpg [ 37.46 KiB | Vist 13391 ganger ]

yallaair skrev:
Jeg hadde mistanke til støy og ustabil spenning på Tz 90. Har brukt LiPo i flere år på Jr airskipper, men plutselig døde regulator. Dette blåste en 611 gyro. Fant ikke helt ut av dette, så for peace of mind putta jeg inn en std 4,8v 3300NiMh pakke. Etter dette har det funka helt knall. Effekten på batteriet er faktisk over oppgitt kapasitet. Tar ut 3,95 Ah selv om det bare er oppgitt til 3,3. Dette gjør at disse pakkene ligger bare ca 10% bak LifePo i vekt/ytelse forhold. Min erfaring er at LiPo og LifePo holder litt under av hva dei lover. Tar en med enkelheten og sikkerheten i betraktning, så påstår jeg at NiMh kommer godt ut.

Jeg testa også NiMh i kulde og spenningstapet i -7 grC var 0,3V ved 5A belastning. I +20 grader var spenningstapet 0,15V ved samme belastning. Det er skjelden jeg flyr når det er noe kaldere.

Jeg har også sett på dette med vekt/kapasitet forhold med NiMh i forhold til lipo og det stemmer at det er foholdsvis lite som skiller.
Problemet med NiMh er at de ikke er i stand til å levere fra seg mye strøm kontinuerlig over tid, nå tenker jeg spsielt på AA størrelse celler, de du nevner er vel sub c størrelse og er bedre på det med mye større volum på cella.
Et annet spørsmål er hvor mye batteriet hadde klart å levere fra seg av de 3300mAh i -10 grader, det hadde nok vært redusert mye uten jeg har testa eller vet det.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Tir Feb 08, 2011 9:32 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
hvor mye batteriet hadde klart å levere fra seg av de 3300mAh i -10 grader, det hadde nok vært redusert mye uten jeg har testa eller vet det.


Jeg testa det i -7 grader, tror ikke det blir så mye ned mot -10. Men det er et relevant spørsmål.

Sitat:
4.8v på en 90-size? Skikkelig dinosaurheli du har
Kanskje du bør prøve noen Futaba S148 på cyclic også? De får nok sikkert juice så det holder av det batteriet der.


Å kjøre 4,8 på heli er faktisk ikke så dumt. Et liPo-batteri eller LifePO som er regulert ned til 5.5-6v holder bare 0-0,7v mer. Dette har utrolig lite å si. Da har det mye mer å si hvilken type servo en bruker.

Vektbesparelsen på en regulert LiXX på 3-4Ah pakke vs ren NiMh pakke, er på maks 50-100gram. Dette utgjør bare 1-2% av vekta på en .90 heli. Som sagt, når en tar med stabilitet, sikkerhet og brukervennlighet på NiMh så velger jeg dette oppsettett. Jeg har kjørt med LiPo i 5 år, nå har utviklingen på NiMh blitt så bra nå at jeg går tilbake på dette valget. Seff bare med Sub C celler :lol: LiPo og regulator har forårsaket mye feilsøking og ødelagte komponenter. Det er bare flaks som gjør at jeg ikke har styrtet pga en regulert power supply.

Sitat:
Jeg har også sett på dette med vekt/kapasitet forhold med NiMh i forhold til lipo og det stemmer at det er foholdsvis lite som skiller.


Spesielt interessant er det at NiMh yter ofte 10-20% mer enn hva dei er oppgitt til :shock: Da blir forskjellen ekstra liten :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Tir Feb 08, 2011 1:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Grunnen til at de elektriske komponentene dine ryker kan jo ha med å gjøre at de sklir i all oljesausen du har på helikopteret ditt. JR'n jeg kjøpte av deg for et år siden har fremdeles et lag med olje på seg, og det er etter at jeg har tørka den :mrgreen:

Det er vel derfor du hadde slike problemer med halen på helikopterprosjektet ditt for en tid tilbake, gyroen lå vel og sklidde i en dam med olje på grunn av at du ikke ville ha gummituten på eksosen fordi at den stjal bittelitt effekt :lol:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Tir Feb 08, 2011 1:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå fått høre at det har vært tilfeller av glitch når DX8 har vært brukt opp mot mottakere som har "gammel" software. Da vil heller ikke statuslampen fortelle hva som har skjedd, så dette kan høres ut som mitt tilfelle siden jeg brukte en gammel AR7000. Jeg hadde fast binding (ifølge statuslys på mottaker og satelitt) etter hendelsen, og bevegelsen kan oppleves som glitch, så nå skal AR7000 undersøkes.

Et annet tips jeg har fått er å sjekke om en av pinnene er dyttet inn i gyroen eller kontrollboksen til 3G-systemet. Dette vet jeg at ikke var tilfelle hos meg, men det kan være greit for andre å sjekke.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Tir Feb 08, 2011 7:35 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Skjønner ikke helt dette problemet med ar7000 og dx8. For en tid tilbake så ble det tilgjengelig ny software på de første eller eldre utgavene av dsm2 mottakerene, dette gjelder ikke bare ar7000.
Slik jeg har forstått det så har dette med lenger restart tid etter signalsvikt eller plutselig fall i strømstyrke som forårsaker at mottakeren må restarte.

Hadde en eldre ar9000 som ikke var oppdatert og testet dette ved å slå av og på bryteren. Husker ikke dette nøyaktig men det gikk vel kanskje 2-3 sekunder før den våkna til liv igjen. De nyere mottakerene har ikke denne forsinka oppstarten og er på hugget med en gang igjen etter at en slår på bryteren.

Hvis ikke dette har noe med "oppløsning" å gjøre så skjønner jeg ikke at dette skal vere noe problem. Synes spektrum lager litt for mye hodebry for sluttbrukerene, det er for jævlig at en ikke kan stole på de nye produktene deres.

De har fått et godt rykte på seg grunnet dx7 som er en reinspikka JR radio med grå kasse, det er vel eneste forskjellen, så spørst det da om deres egenproduserte radioer er like bra kvalitet på.
De har solid eierskap så det skulle vel egntlig ikke mangle på hverken penger til utvikling eller kvalitetssikring.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Ons Feb 09, 2011 1:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
På din AR9000 som du testa, hvordan lyste statuslampene etter restart av mottaker? Var det fast lys der også etter signalbruddet? Men denne er vel ikke testa opp mot DX8? Dette må jeg se litt på selv også.

Prisen på produktene til spektrum går kanskje litt på bekostning av testing og kvalitetssikring, og barnesykdommer vil det nok alltid være på produkter som har softwareoppdateringer. Men personlig har jeg kun hatt dette problemet jeg står ovenfor nå, så jeg tar det ikke så tungt. Løser seg nok :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Ons Feb 09, 2011 5:04 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Lampene blinka nok uten jeg skal si det helt sikkert, vet ikke om det er noen forskjell på varslingene på de eldre kontra de nye mottakerene. Jeg er ikke helt fortrolig med disse varslingene, jeg har ikke satt meg godt nok inn i det.
Hvis en kutter strømmen og slår på igjen så blinker lampene (med radioen på)
Har også forsøkt å slå av radioen mens det er strøm på mottakeren, da slukkes lampene, men lyser uten å blinke når radioen slås på igjen, litt merkelig.

Med unntak av enkelte billigservoer som spektrum ikke liker (power hd 9150) så har jeg ikke til dags dato hatt noe som helst problemer med dsm2 mottakerene, de har funka som gull uten en eneste glitch som jeg har merka og stoler 100% på dem. (bank i bordet)
Det eneste minuset med spektrum som jeg kan si er at den delvis gjennomsiktige plasten de bruker er av latterlig dårlig kvalitet, den sendermodulen til 9x'n har jeg måtte tape sammen på grunn av dette. Men selve elektronikken har funka og jeg har brukt den mye.

Jeg tror dere som er i tvil om at noe ikke funker som det skal vil ha stor nytte av å kjøpe en spektrum flight log, der vil vel en få ut all relevant informasjon og uansett en kjekk sak å ha. http://www.spektrumrc.com/Products/Defa ... ID=SPM9540


Sist endret av BGH den Tor Feb 10, 2011 9:03 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Ons Feb 09, 2011 5:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tror jeg skal hive meg på denne loggeren ja, hvorfor ikke :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Tor Feb 10, 2011 9:01 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
Tror jeg skal hive meg på denne loggeren ja, hvorfor ikke

Med forbehold at den virker på dsmX også.!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC