Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 1:23 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 8:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er en viss mulighet for at jeg må sende inn min radio også, hvis jeg ikke finner ut av feilen så er nok det tryggest å gjøre det tenker jeg. Jeg forstår forøvrig veldig godt at Smallsize tar betaling for å håndtere varer som ikke har lagt penger igjen hos den norske importøren, noen avstraffing er det nok neppe.

Jeg kommer nok til å vente litt til med å hive opp T-rex 700N, med uprøvet Align 3G flybarless, Spektrum DX8 og telemetri :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 9:11 pm 
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Innlegg: 12
Folkens!

Jeg er veldig flau,men samtidig veldig happy akkurat nå.Har stått i kjelleren og skrudd og sjekket absolutt alt,og fant ut at batteripakken i helikopteret er defekt.Satte på strøm og herjet med stikkene,og det samme skjedde som da jeg kræsjet.Prøvde da en annen batteripakke,og vips problemet vekke!!!
Så jeg må bare si at jeg er veldig takknemlig for all hjelp her inne,angrer ikke på at jeg begynnte her på forumet.
Men samtidig så lurer jeg på om hvorfor jeg hadde strøm på batteriet etter kræsjen?kan batteriet få en slik utladning for og så gi seg men deretter gi strøm igjen?Tror at handel av deler og diverse blir gjort innenlands heretter!!!!ser problemet med reklamasjon!takker igjen for all nyttig info!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 9:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Absolutt ingenting å være flau for, er ikke alltid like lett å finne ut av slike feil. Jeg har selv opplevd at dårlig kontakt kan være nok til at pakkene dauer under bruk, men at det er liv i dem når en sjekker forsiktig etterpå. Ofte en luring det der.

Er det lipobatteri som brukes? Jeg har hørt om f.eks borrelåsband som ligger over batteriet og presser på kontaktpunkter, som igjen kan gi brudd over tid. Dette blir da ofte et batteri som kan virke, men der feilen vil vise seg på verst tenkelige tidspunkt, når servoene brukes samtidig som at pakken vibrerer.

Flott at du fant ut av det, og vi får bare krysse fingrene for at det er den rette feilen :D

Men nå tenker jeg desto mer på min egen radio, hva pokker skjedde der da? :mrgreen:
Skjønner at det blir mange timer med testing fremover.... :roll:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 9:27 pm 
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Innlegg: 12
tålmodighet sies å være en god ting.Skal sjekkes og testes mye her og før jeg føler meg trygg.lykke til!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 9:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
birdynamnam skrev:
Folkens!

Jeg er veldig flau,men samtidig veldig happy akkurat nå.Har stått i kjelleren og skrudd og sjekket absolutt alt,og fant ut at batteripakken i helikopteret er defekt.Satte på strøm og herjet med stikkene,og det samme skjedde som da jeg kræsjet.Prøvde da en annen batteripakke,og vips problemet vekke!!!
Så jeg må bare si at jeg er veldig takknemlig for all hjelp her inne,angrer ikke på at jeg begynnte her på forumet.
Men samtidig så lurer jeg på om hvorfor jeg hadde strøm på batteriet etter kræsjen?kan batteriet få en slik utladning for og så gi seg men deretter gi strøm igjen?Tror at handel av deler og diverse blir gjort innenlands heretter!!!!ser problemet med reklamasjon!takker igjen for all nyttig info!
Hvis du har elektrohelikopter kan det være en idè å skaffe BEC.

Regulatoren din kan ha en cutoff grense. Når servoene blir satt i arbeid bruker de mer strøm og kan gi spenningshopp om regulatoren ikke klarer å levere nok strøm.

På desse tider er også kulden en faktor. Spenningen synker når du er ute i kaldt vær, når du kommer inn i huset vil spenningen stige igjen.

Og bare for å nevne det. Silisium som brukes i transistorer reknes som fulledende ved 0.7V. Går du under denne spenningen kutter regulatoren. Batteriet skal være rimelig flatt for å havne i den situasjonen :oops:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 9:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er snakk om en Raptor 50 her. Bommet litt på den jeg også i starten :mrgreen:

Hvilken situasjon snakker du om til sist? En du har havnet i? Hva skjedde i tilfelle?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 10:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Ja, leste tidligere at det var et fuel helikopter. Tok bare med BEC i tilfelle noen andre uten det skulle lese :)

Det siste er mest teoretisk innen elektronikk. Jeg har ikke havnet i den situasjonen. Som jeg sa, batteriet skal være særs flatt for at spenningen skal bli så lav.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 10:45 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Har også erfarig med a becer som blir overbelastet ikek er så himla heldig, merka det på 450 etter å ha bytta fra analoge til digitale servoer med en 2A bec som jeg hadde først. Da mista jeg radio signalet og den gikk heldigvis bare i failsafe mens jeg dreiv på (ikke med DX8 forøvrig)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 10:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
En må såklart dimensjonere utstyret sitt etter behov. Digitale servoer trekker mer strøm, greit få det påpekt.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 11:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Wulong skrev:
En må såklart dimensjonere utstyret sitt etter behov. Digitale servoer trekker mer strøm, greit få det påpekt.


Jupp, typisk tilfelle der er å være ekstra varsom hvis en f.eks oppgraderer analoge servoer på en RTF-pakke, da er det lurt å følge godt med på esc.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 11:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Wulong skrev:
Ja, leste tidligere at det var et fuel helikopter. Tok bare med BEC i tilfelle noen andre uten det skulle lese :)
Det siste er mest teoretisk innen elektronikk. Jeg har ikke havnet i den situasjonen. Som jeg sa, batteriet skal være særs flatt for at spenningen skal bli så lav.


hehe, den flaue smileyen fikk meg til å lure litt :wink:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 11:46 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Godt du fant ut av det og ingenting å vere flau over. Som stressballen sier så det kan vere en celle i batteriet som kutter også, ikke nødvendigvis i kontakter og kablene. Har opplevd dette før.
Vil anbefale at du skaffer deg 2s LiFePo/A123 til mottaker. Disse har veldig gode kulde egenskaper. Standard NiMh batterier er vel ikke noe voldsomt mye bedre en LiPo i kulde bortsett i fra sanyo sine eneloop batterier som skal vere bedre. De gamle gode Nicad cellene er vel ikke så godt å å tak i lenger. Bruk en regulator av god kvalitet og regulerer ned til 5Volt (eller 6Volt hvis du har gyro og gyroservo som tåler det)

En annen ting er å bruke en annen type plugg fra batteriet og/til bryter. For eks. JST plugg som ikke blir så fort slappe i kontaktflatene og tåler mye høyere strømtrekk.
Du kan også splitte ledningen fra bryteren til mottaker og lodde på fra en til to servoplugger hvis du har ledige porter i mottakeren. Da er en mye mer sikker hvis den ene pluggen funker dårlig ved for høy belastning.

stressballen skrev:
Er det lipobatteri som brukes? Jeg har hørt om f.eks borrelåsband som ligger over batteriet og presser på kontaktpunkter, som igjen kan gi brudd over tid. Dette blir da ofte et batteri som kan virke, men der feilen vil vise seg på verst tenkelige tidspunkt, når servoene brukes samtidig som at pakken vibrerer.

Hmm, dette var et tankekors. Jeg har alltid stripsa (eller velcro) fast mottakerbatteriene med skum imellom og har ikke tenkt på at dette kan vere skadelig for batteriet. Bør en bygge en boks som batteria ligger i uten for mye press på seg, og igjen stripse denne fast for å vere sikker mon tro. :roll:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 11:54 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
På lipo pakkene så er kun kontaktpunktene i enden av pakken så i teorien er det ikke noe problem så lenge du ikke stripser dei på langs.

Så lenge du ikke klem mer dei i hjel selvsagt, men en del pakker lages med alu plater på kvar side for å lede vekk varme og da skal det godt gjøres å skade cellene på innsiden ved normal stramming.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 11:56 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
stressballen skrev:
Wulong skrev:
En må såklart dimensjonere utstyret sitt etter behov. Digitale servoer trekker mer strøm, greit få det påpekt.


Jupp, typisk tilfelle der er å være ekstra varsom hvis en f.eks oppgraderer analoge servoer på en RTF-pakke, da er det lurt å følge godt med på esc.


For min del var det RTF pakke med nada dokumentasjon, men er en liten stund siden nå :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Tir Feb 08, 2011 12:03 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Når jeg ser på helikopteret mitt med tanke på hva som skjedde med det, så faller bestandig øynene tilbake på denne fordømte JST-pluggen mellom Lipo og regulator. Det er nok et punkt jeg også kommer til å endre på meget snart. Jeg har utelukket pluggen denne gangen, men en vet jo egentlig aldri om den feiler. Synes den virker mekanisk svak, men bank i bordet, jeg har ikke hatt noen problemer med den enda...

Jeg har også blitt mer skeptisk til deans av 2 grunner. Overoppheting ved lodding som fører til at kontaktflatene forandrer seg inni pluggen, men hovedsaklig oksidering. Der har jeg fått meg et par aha-opplevelser. Satt meg ned litt i går og rengjorde litt på pluggene til forskjellige batterier og fartsregulatorer, og det var jaggu noe til resultat. Absolutt verdt å ha en rutine der.

Veldig sant angående kontaktpunktene, men en skal passe på den generelle strammingen uansett, det er hovedsaklig forbrenningsmotoren som skaper problemer. Men som du sier, normal og fornuftig stramming skal nok gjøre susen.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC