Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 8:40 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Mottakerbatteri
InnleggSkrevet: Søn Feb 13, 2011 7:58 pm 
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Innlegg: 11
Hei alle sammen!
Flyr en Raptor 50 som jeg synes bruker usedvanlig mye strøm fra mottakerbatteriet. Av elektronikk ombord ha jeg:
3xs9252, 1xhs-5925, Gy401 m/s9254, GV-1 Governor og AR7000 mottaker.
Mottakerbatteriet som står nå: 2000mAh,-hadde tidligere 1800mAh. Byttet fordi eg trodde det gamle var dårlig, men nei....

Dette har jeg tenkt på i lang tid, men etter dagens tur må jeg spørre andre som driver med dette.
Flytiden etter toppladet batteri er bare ca 10-15min. Måler da 4,9V-5V. Er dette normalt?
Har jeg for lite batteri?

Mekanisk "går alt lett og ledig",-ingenting som butter når servoer er i endestillinger, og om utetemp er +15C eller -5C er
det ingen merkbar forskjell.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mottakerbatteri
InnleggSkrevet: Søn Feb 13, 2011 8:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Litt mer spesifikt hvilken type batteri er dette? Og sier du her at det rett og slett kun holder til 1 flytur når det er toppladet? Hva lader du batteriet med?

Jeg har selv noen helikopter som bruker 1900mah lipo, og vinterstid flyr jeg 2 turer på ett batteri (gir meg med god margin på batteriet før jeg bytter), og sommerstid flyr jeg 3 turer. Men gir meg altså på den sikre siden da også. Så 1 tur høres jo lite ut.

Ofte må jo batteriene vekkes, så det kan jo faktisk hende at ditt gamle batteri var dårlig, og at ditt nye ikke har kommet seg i den formen det skal enda. Merker du ingen forskjell what so ever på det gamle batteriet kontra det nye?

Velkommen til forumet forresten :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mottakerbatteri
InnleggSkrevet: Søn Feb 13, 2011 9:17 pm 
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Innlegg: 11
Uups,-glemte det i farten-begge er NiMh. Ja, holder bare en flytur når batteriet ifølge min Balanseringslader er fullt(lader med 2A. Har også brukt en vegglader som slår seg av når fullt. Den lader med 110mA. Har brukt begge typer lading, men ingen stor forskjell i flytid).
Det nye batteriet vil jeg tro jeg har lada og brukt 15-20 ganger. Flyr ofte 8)
Flytiden med begge er samme omtrent,- men må nevne at jeg føler GV`n trekker en del strøm. Dette fordi eg ser voltindikatoren reagerer med en gang jeg aktiverer den dvs færre lysdioder lyser.
Det gamle batteriet bruker jeg nå i 60.size fly som flyr fint 2-3 turer, -men her er det vel ikke så aktivt bruk av servoer som i et heli.
Kanskje jeg lader feil :?:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mottakerbatteri
InnleggSkrevet: Søn Feb 13, 2011 9:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Om du lader med en god computerlader, så ser du vel hvilken kapasitet du får inn på batteriet, gjør du ikke?
Selv flyr jeg 1 tur med nyoppladet lipo innimellom, og lader deretter batteriet etter en gangs bruk for å se hvor mye mah jeg får inn på igjen. Jeg mener å huske at min T-rex 600 brukte rundt 250mah på hver tur, men husker ikke helt. Skal se om jeg finner den infoen i en gammel tråd.

Om du lader det via en computerlader, og den viser at du får inn f.eks 2000mah når du lader det fra helt tomt, så kan du jo teste det samme. Ta en flytur med fulladet batteri, og se hvor mye laderen putter inn på batteriet igjen. I ditt tilfelle skulle jo det da vise et høyt tall, bare for å "bekrefte" strømforbruket. Har du sjekka at du ikke har dårlig kontakt i en strømkabel eller noe?

Hvilken computerlader har du?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mottakerbatteri
InnleggSkrevet: Søn Feb 13, 2011 10:17 pm 
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Innlegg: 11
Computerladeren er en Rc-power BC6.

Har ikke sjekket mengde strøm jeg får inn på batteriet tidlegere,-det skal eg begynne med :oops:
Når det gjelder kontakter og ledninger tør jeg påstå at de er ok....


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mottakerbatteri
InnleggSkrevet: Søn Feb 13, 2011 10:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Kan ikke du bruke et 2S LiPo m/reg. eller slenge på en voltagespy for å være trygg når du flyr?

Går og an å ta strømsjekk på servoene om batteriet blir friskmeldt fra ladertesten din.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mottakerbatteri
InnleggSkrevet: Søn Feb 13, 2011 10:44 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Hvor mangen celler har batteriet du bruker ?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mottakerbatteri
InnleggSkrevet: Søn Feb 13, 2011 11:03 pm 
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Innlegg: 11
Kommer nok til å kjøpe inn lipo m/regulator, men vil først utelukke evt høyt forbruk. Dette blir målt ved neste flygetur....
Batteriet jeg bruker har 4 celler.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mottakerbatteri
InnleggSkrevet: Søn Feb 13, 2011 11:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Har du mistanke til at noe bruker mye strøm, er det mest trolig gain på gyro som står litt høyt. Da jobber haleservo mer enn nødvendig og den kan dra mye strøm. Normalt skal oppsettet ditt dra ca 2-3A ved normalt bruk. Men har du vanlige AA celler ville jeg byttet ut me noe som kan supplere mer stabil strømforsyning. Enten sub C celler eller regulert lipo. Problemet med AA celler er at dei ikke klarer å levere den strømmen som er nødvendig uten at cellene blir varme. Dermed får du effekttap i batteriet som går over til varme. Det er det siste du ønsker når du i utgangspunktet har litt marginalt med strøm tilgjengelig.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Mottakerbatteri
InnleggSkrevet: Man Feb 14, 2011 1:14 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
4,9-5V betyr at batteriet er så godt som toppladet, den nominelle spenninga på et 4s NiMh er 4,8V, tror nok at du må ned mot 4,5V med belastning før det er kritisk.
Som nevnt så er en enkel voltspy et meget godt instrument å ha i modellen når en bruker NiMh.

Vil også anbefale å lade med mye mindre enn 2A på batteriet ditt, NiMh er ikke egnet til hurtiglading og kan få "falsk peak" det vil si at batteripakken kan komme opp i toppspenning uten å være fulladet. Lad med 0,5A på AA størrelse batterier når du har tid, da er du sikker på at det blir fullt og heller pøse på med litt mer når du må hurtiglade på feltet.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC