Sunnfjordrc.no http://www.sunnfjordrc.no/ |
|
Til skrekk og advarsel... http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=7&t=2871 |
Side 1 av 1 |
Forfatter: | hiTmanhiT [ Lør Des 17, 2011 2:44 pm ] |
Innleggets emne: | Til skrekk og advarsel... |
Fant denne tråden på modellflynytt: http://www.modellflynytt.no/thread30694.html Endrer nok mine rutiner når det gjelder lading etter å ha sett denne. Er nok for slapp på sikkerheten innser eg. |
Forfatter: | stressballen [ Lør Des 17, 2011 9:34 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Til skrekk og advarsel... |
Jau, det er veldig skummelt, og også en grunn til å ikke godta alt av drittbatterier og elendige ladere som finnes på markedet. Mange lipoprodusenter og batteriladerprodusenter selger superbillig utstyr med mangel på kvalitetskontroller, og det er rett og slett farlig. Bare dumt at vi lærer ved erfaring, får bare håpe at ikke liv går med i prosessen. Ekstra skummelt å tenke på at de fleste pleier å oppbevare lipobatteriene sine samlet i en haug, så hvis det ligger et råttent eple der, så fyrer den avgårde resten også. Kjør kvalitet, så er det iallefall litt mindre fare. |
Forfatter: | yallaair [ Lør Des 17, 2011 11:41 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Til skrekk og advarsel... |
Kjør glowfuel:) problem solved ![]() |
Forfatter: | stressballen [ Søn Des 18, 2011 1:13 am ] |
Innleggets emne: | Re: Til skrekk og advarsel... |
Forfatter: | hiTmanhiT [ Søn Des 18, 2011 3:00 am ] |
Innleggets emne: | Re: Til skrekk og advarsel... |
Ser hvertfall ut som at lipobags kan vere en god måte å sikre seg med mindre batterier. Så blir nok lading og oppbevaring i lipobags fremover. Noen andre som har gode måter å "sikre" lipo på? Brannslukkingsapparat på hobbyrommet burde og komme på plass. |
Forfatter: | Thomas [ Søn Des 18, 2011 6:59 am ] |
Innleggets emne: | Re: Til skrekk og advarsel... |
Forfatter: | carish [ Søn Des 18, 2011 9:35 am ] |
Innleggets emne: | Re: Til skrekk og advarsel... |
hm..ser når eg googla litt at meininga stort sett e at har du dei i en boks eller koffert blir det til ei bombe om nåke skulle skje..eg bruka sekk når eg lada,ellers ligge dei berre på hobbyrommet..e vel sjelden at dei berre antenne under lagring? |
Forfatter: | Vegard [ Søn Des 18, 2011 12:08 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Til skrekk og advarsel... |
Jeg finner det merkelig om et batteri uten fysiske skader skal ta fyr av seg selv. Det er naturlig å tro at det må en energikilde til for å antenne. F.eks. en lader. Fysisk skade er nok ikke tema her. Ser ut som hobbyrommet hans ligger ytterst i huset/boda og er kanskje ikke oppvarmet. Lading av batteri i kulde skal en være forsiktig med. Har selv opplevd at batterier har blitt overoppladet i kulden. Batteri og spesielt ladere er ikke designet for å lade i vårt klima, om ikke annet er oppgitt. Når temperaturen går ned, går resistansen ned og ting leder bedre. Når laderen bruker dette til å bedømme fullading kan det bety trøbbel. Det skjedde trossalt om vinteren. Hvis et batteri begynner å brenne, hvorfor skal laderen begynne å brenne? er ikke det mer sannsynlig at det er omvendt? hvis laderen begynner å brenne kan kretser i laderen kortslutte og batteriet bli kortsluttet. Alle vet at i et kortsluttet batteri går det tilnærmet uenedelig strøm som igjen blir til varme. For å oppsummere så tror jeg laderen eller kulden har skylden, men vi vet ikke nok om batteriet eller laderen til å vektlegge noen av påstandene. |
Forfatter: | stressballen [ Søn Des 18, 2011 1:34 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Til skrekk og advarsel... |
Forfatter: | stressballen [ Søn Des 18, 2011 1:55 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Til skrekk og advarsel... |
Han har nå sagt at batteriet ligger trangt, men uten press fra stropper over selve loddepunktene. Jeg har fremdeles veldig tro på vibrasjoner i dette tilfellet. Batteriet er et 2S 2100mah flightmax, og er vel en av dem som ikke har den høyeste kvaliteten. En kan liksom ikke se bort fra at et loddepunkt kanskje har vært dårlig i utgangspunktet. Bensinmodeller vibrerer veldig mye, og om ledningene ut av batteriet får bevege seg så er det ofte nok til å skape brudd i batteriet, spesielt hvis batteriet er litt mikke mus til å begynne med. Jeg har også nå spurt om ladeforholdene ellers, med tanke på temperatur i rommet under lading. EDIT: Virker som at alt er blitt oppbevart bra, og at rommet er oppvarmet. Sikkert litt vanskelig å vite akkurat hva som har skjedd uten å ha sett hendelsesforløpet. Men generelt sett så kan vi vel si at det er greit å følge med litt ekstra når en lader lipobatterier. |
Forfatter: | Vegard [ Søn Des 18, 2011 9:48 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Til skrekk og advarsel... |
Et annet tips til «puffed» eller oppblåste LiPo er å lade de ut og hive de i søppla. Hvis ikke laderen din klarer å tømme de helt kan du bruke en liten lyspære eller legge det i saltvann. Hvis noen skulle være så gærne å bruke oppblåste LiPo kan vi lage en regle for det. Er det oppblåst; ha det nedlåst ![]() |
Forfatter: | stressballen [ Søn Des 18, 2011 11:26 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Til skrekk og advarsel... |
To meget bra tips ![]() |
Side 1 av 1 | Tidssone UTC + 1 time [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |