Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 12:35 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ny i RC-verden. Hurtig lading av kjørebatterien?
InnleggSkrevet: Fre Sep 14, 2012 10:03 am 
Nikko-Stadiet
Nikko-Stadiet
Innlegg: 2
Har nettopp kjøpt et par bruktbiler av en i klubben her, og gitt til min sønn på 11. Skal bli hysterisk morro å kjøre fremover. Fikk med lader, men denne bruker 4 timer på et 4000mAh batteri. I "gamle dager" når eg kjørte Wild Willy så hurtigladet eg fra et 12 batteri og rett i 7,2volt batteriet. Tok 20-30 min. Endte jo selvfølgelig opp med et kokt batteri i ny og ne :shock: :oops: . Finnes det noen hurtiglader mulighet på dagens moderne batterier? Inser jo at vi må kjøpe et batteri eller to til. Men hurtiglading hadde vært kult :wink:

jp


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny i RC-verden. Hurtig lading av kjørebatterien?
InnleggSkrevet: Fre Sep 14, 2012 10:15 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Bytter du til lipo så kan du lade med opp til 3-5C (dvs 3-5 ganger kapasiteten til batteriet) og dermed ender du på ladetider på ca. 15-20min. Men krever selvsagt at en har stor nok lader til det samt at en tar litt forhåndsregler som en alltid må med lipo.

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny i RC-verden. Hurtig lading av kjørebatterien?
InnleggSkrevet: Fre Sep 14, 2012 12:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Som Rasmus sier så er nok lipo det beste alternativet om man skal lade fort. Effektmessig er det stor forskjell også. Men vær obs på at om man tapper lipo for mye ut, så tar batteriet skade. Hvis man eksempelvis glemmer å slå av bilen og tapper batteriet tomt, så er det ødelagt om man ikke har elektronikk i bilen som forebygger dette.

Dagens Nimh batteri er forøvrig ikke glad i sterk ladestrøm, da cellene ofte er pushet mye fra før med tanke på kapasitet. Uansett er du bedre tjent med en computerlader, jeg har solgt mye av en lader som koster 579,-, og denne håndterer flesteparten av dagens batterier, og fungerer på 12v og 220v. En slik lader bruker man også på lipo, og et 4000mah kjørebatteri av vanlig type kan man da korte ladetiden ned til 1.5-2 timer uten at batteriet blir peset for mye. Selvfølgelig er laderen i stand til å lade med mer (den jeg nevner takler opp til 6A), men slikt liker ikke batteriene. Lader du et 4000mah med 4A, så er ladetiden i teorien 1 time, men da blir nok batteriet godt og varmt ja.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny i RC-verden. Hurtig lading av kjørebatterien?
InnleggSkrevet: Fre Sep 14, 2012 1:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
LiFePo4 batteriene er sagt å være de som tåler mest oppladningsstrøm. Sikkert på grunn av den stabile(kjemiske) sammensetningen.

Noen av Turnigy sine Nano-tech batterier er oppgitt til å tåle 15C lading. Da kan du trygt lade på 6C og ha ferdig batteriet på 10min. Eller 5min på 12C. Såklart, nå kan det bli snakk om store strømmer avhengig av batteristørrelse.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny i RC-verden. Hurtig lading av kjørebatterien?
InnleggSkrevet: Fre Sep 14, 2012 2:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Vegard skrev:
LiFePo4 batteriene er sagt å være de som tåler mest oppladningsstrøm. Sikkert på grunn av den stabile(kjemiske) sammensetningen.

Noen av Turnigy sine Nano-tech batterier er oppgitt til å tåle 15C lading. Da kan du trygt lade på 6C og ha ferdig batteriet på 10min. Eller 5min på 12C. Såklart, nå kan det bli snakk om store strømmer avhengig av batteristørrelse.


Virker som om LiFe har en tendens til å ha større sprik. De jeg har kjøpt, riktignok rimeligere merker, har kun vert merket med 1C, men de er mer stabile og litt mer tålerange for utlading enn LiPo.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny i RC-verden. Hurtig lading av kjørebatterien?
InnleggSkrevet: Lør Sep 15, 2012 4:05 pm 
Nikko-Stadiet
Nikko-Stadiet
Innlegg: 2
Noen som har en superlader å låne ut idag og i morgen? Den eg har lader med maks 900mAh og det tar fem timer på 4Ah batteriet. Ikke noe for utolmodige unggutter ;)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny i RC-verden. Hurtig lading av kjørebatterien?
InnleggSkrevet: Lør Sep 15, 2012 4:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
jpk skrev:
Noen som har en superlader å låne ut idag og i morgen? Den eg har lader med maks 900mAh og det tar fem timer på 4Ah batteriet. Ikke noe for utolmodige unggutter ;)
Begge sponserene til klubben selger rimlige ladere. Du finner de på fremsiden.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC