Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 2:44 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Sjekk batteriene før bruk
InnleggSkrevet: Søn Des 02, 2012 3:56 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
For litt siden så prøvde jeg meg atter en gang på billigbatterier fra kina, til tross for å ha opplevd en høy andel av feil på disse. Jeg bestilte 4 nesten identiske 3S 1600mah lipo, 2 stk på 20C og 2 stk på 30C. Disse var tiltenkt i flyet til guttungen, og også litt for test opp mot andre batterier. I ettertid så ser jeg også at prisforskjellen ble latterlig liten tilslutt, etter at frakt og slikt ble lagt til. Kort fortalt så har jeg kjøpt mine siste kinabatterier.

Det jeg vil vise her er at en bør sjekke kinabatterier godt, for en av grunnene til at de er billige er at mange kvalitetskontroller blir utelatt, så en risikerer å få batterier med døde celler,kaldloddinger eller andre problemer. Selvfølgelig er det mange som ikke har hatt problemer i det hele tatt, så jeg snakker kun av egen erfaring. Flere av oss oppbevarer batteriene i hus, og som regel blir de brukt i modeller som er fart på også. Skulle eksempelvis et batteri svikte i lufta, så kan det få alvorlige følger.

Batteriet jeg skal vise her har vel vært brukt på 2 eller 3 flyvninger, likt med resten av batteriene jeg kjøpte til det aktuelle flyet. Det har kun vært festet med borrelås, og ikke vært stroppet fast på noen måte. Batteriet har ikke vært utsatt for fall eller noe som helst som kunne skade det. Tvertimot har disse 4 batteriene ligget i en egen eske, godt beskyttet. Jeg oppdaget feilen en dag jeg skulle fly, batteriet var plugget i og alt virket normalt. Jeg skulle til å kaste flyet avgårde, da motor døde. Jeg fikk den ikke til å starte igjen, og alle servoer var også døde. Lipomåleren viste ingenting i displayet, batteriet fremsto som helt dødt. Når jeg kom hjem så sjekket jeg på nytt, og da var det liv. Men ved senere målinger viste det seg ustabilt, og naturligvis har jeg ikke brukt det siden. Jeg kikket litt på det idag, og fant et trykkpunkt på batteriet som nesten virket som en av/på bryter. Holdt jeg press et visst sted så fungerte batteriet fint. Jeg åpnet batteriet for å se, og kunne konstatere brudd. Rett og slett en stor revne i en tynn strømføring. Dette batteriet kunne like gjerne sluttet å virke i lufta, noe som trolig hadde ført til totalhavari av fly. Det er ikke så himla farlig siden det er et billig fly, men jeg tenker mer på dem som putter slike batterier i påkosta modeller. Det er rett og slett ikke verdt det.

Sjekk over batteriene deres, beveg på ledninger og sjekk plugger, og oppbevar dem på et trygt sted. Det er viktig å ha en god rutine på behandling av lipobatterier. Litt kjipt å ta lærdom av det etter havariet har skjedd..

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sjekk batteriene før bruk
InnleggSkrevet: Søn Des 02, 2012 10:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Fornuftig å dobbeltsjekke batterier ja.
Bare litt nyskjerrig, hvilke "kinabatterier" er det du har hatt dårlig erfaring med? Hvilke batterier er forresten ikke laget i kina i dag? :mrgreen:

Jeg bruker(brukte) kun billige kinabatteri til mine flymodeller. Dette er nano-tech batteriene til Turnigy, og disse har jeg vert superfornøyd med. Ellers er de dårligste batteriene jeg har vært borti de som kommer med RTF modeller kjøpt i norge, men jeg har ikke vore borti noen batterier hvor loddingen har løsnet innvendig heldigvis.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sjekk batteriene før bruk
InnleggSkrevet: Søn Des 02, 2012 10:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Nano-tech batteriene til Turnigy havner nok over det Stressballen tenker på tror jeg. Jeg har heller ingen dårlig erfaring med dem. Jeg har holdt meg unna batterier som er billigere enn de da. Har brukt noen rimelige LiFe batteri til mottakerpakker, og det har fungert fint.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sjekk batteriene før bruk
InnleggSkrevet: Man Des 03, 2012 12:52 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det meste er nok laget i kina ja, men kvalitet og pris går hånd i hanske spør du meg. Når jeg bruker termologien "kinabatteri" så synes jeg det er noe dritt :mrgreen: Kvalitetsbatteri fra Kina blir noe helt annet :wink:
På samme måte snakker vi om "kinaaluminium" på f.eks hvittmetall som følger med enkelte båtbyggesett. Altså at det er noe dritt :mrgreen:
Dette er noen pakker fra Turnigy, ikke de aller billigste, men som Thomas sier så er de under Nano-Tech. Sistnevnte kan vel heller ikke klassifiseres som billige batterier heller.

Ser forøvrig ikke ut som det er en lodding som har gått opp, men mer som en lodding som mangler... :roll:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sjekk batteriene før bruk
InnleggSkrevet: Man Des 03, 2012 9:37 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Nå har ikke jeg så store fly eller batteripakker så kanskje derfor jeg regnet nano-tech som billige kina-batterier(de er billige og fra kina). De få kronene på å kjøpe det kjipeste som finnes holder ikke til en halvliter cola engang :mrgreen:

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sjekk batteriene før bruk
InnleggSkrevet: Man Des 03, 2012 10:25 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Jeg har omtrent bare Turnigy-batterier av typen under Nano-Tech. De har fungert upåklagelig, alle sammen. De har fått godt med juling flere ganger. Feil kan skje på alt. Å generalisere at alle batterier fra Kina er dritt, er en voldsom eskalering.

Når det gjelder Turnigy-batterier så har man faktisk garanti på disse. Det følger en påskrevet garantikode som en taster inn på nettsiden. Tror ikke andre plasser har like god praksis.

Var alle fire batteriene du kjøpte ødelagt? og hvor latterlig liten ble prisforskjellen egentlig til slutt?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sjekk batteriene før bruk
InnleggSkrevet: Man Des 03, 2012 12:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tror du misforstår meg litt. Kvalitetsbatterier fra Kina er en ting, kinabatterier er noe annet, akkurat som jeg skrev i innlegget før. Selvfølgelig er det mye topp kvalitet fra Kina.
Nå var ikke meningen med tråden at folk skal bli fornærmet, men heller at det er lurt å dobbelsjekke batteriene sine. "Kinaprodukt" er et slanguttrykk som har vært brukt i mange år, spesielt i brunevarehandel, da f.eks varer fra Taiwan ikke hadde så godt rykte på seg for en del år siden. Selvfølgelig har kvaliteten endret seg over årene, men uttrykket henger igjen. Hvis dette forvirrer noen, så er det ikke tiltenkt slik. Kina er bra greier det :mrgreen:

Når det gjelder prisforskjell så kostet de aktuelle batteriene ca 96,- pr stk, uten noe ekstra kost inn til landet. Noe lignende fra f.eks Haiyin hos elefun ligger på 149,-. Så at et noenlunde likt batteri koster en 50-lapp mer innenlands synes jeg ikke er så ille. Og på de 96,- så må en vel regne med noen kroner ekstra i form av frakt og gebyr også.

Om du er fornøyd med batteriene dine så er jo det flott for deg, men jeg har ikke samme opplevelse som deg. Jeg har vel kanskje 6 batterier fra Turnigy som jeg er fornøyd med, resten er jeg ikke fornøyd med i det hele tatt. Jeg har et par nano-tech som funker fint, og et par av en serie under nanotech som også fungerer veldig bra. Men så har jeg noen andre tilfeller som suger. Tror jeg har 12-14 batterier fra Turnigy, og har hatt tull med halvparten. Ett batteri ankom dødt, og et par batterier med død celle om jeg ikke husker helt feil. Garanti eller ikke, jeg gidder ikke bruke tid på billige batterier, og har egentlig heller ikke lyst til å ha noe i retur som jeg ikke stoler på.

Men igjen, denne tråden skulle bare vise et tilfelle jeg hadde der flyet mitt fint kunne blitt pulverisert om jeg ikke hadde oppdaget feilen. Så sjekk batteriene :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sjekk batteriene før bruk
InnleggSkrevet: Man Des 03, 2012 1:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Tror ikke noen har blitt fornærmet. Misforståelser kan være, men jeg skjønner i det minste budskapet ditt og det er et viktig budskap :!:

Nå skal det sies at selv om en kjøper Haiyin eller andre batteri fra Elefun; betyr ikke det at en er 100% safe. Selvom det ble bare 50kr i ditt tilfelle utgjør 2/3 ganske stor forskjell :)

Husker når jeg skulle kjøpe batteri til T-rex 600 for første gang. Da fant jeg 6S 5Ah batteri hos Elefun til 2000kr/stk. Fra Kina fikk jeg 2stk for $150 inkl. frakt + toll. Med en sånn nyanse var valget enkelt for en fattig student.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sjekk batteriene før bruk
InnleggSkrevet: Man Des 03, 2012 2:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nei, 100% sikker blir man aldri, feil skjer på alt. Forøvrig så er det større mulighet for at defekte produkter blir luket ut ved flere kvalitetskontroller. Men det andre som er viktig for min del er at jeg legger igjen pengene i en norsk butikk :)
Nå ble jo batteriene en del dyrere enn 96,-, det var kun pris på batteriene, så 50,- blir ikke helt reelt. Frakt og toll kom i tillegg, så 2/3 ble det nok ikke. Men uansett, det spiller liten rolle for meg. Jeg betaler gladelig litt ekstra for noe her i florø selv om jeg finner det billigere i førde eller på nett. Men om prisforskjellen blir for stor, eller om varen ikke kan fremskaffes, så bruker jeg alternative løsninger også, som regel etter å ha sjekka lokalt først for å høre hva de klarer. Det blir en død by om alle slutter å bruke butikkene her.

Ser godt hva du mener med tanke på fattig student, men nå har heldigvis det begynt å skje noe hos norske leverandører også. Haiyin 3S 2200mah 30C koster 179,- i norge, og det må sies å være helt ok. Et Haiyin 6S 5000mah 40C koster 919,- (873,- etter medlemsrabatt hos meg :mrgreen: ) hos Elefun nå, så det har skjedd noe der også, selv om det fremdeles er noen kroner å betale. Får håpe denne trenden fortsetter, slik at norske butikker generelt klarer å møte kundenes ønsker.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sjekk batteriene før bruk
InnleggSkrevet: Man Des 03, 2012 2:53 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Ang pris har det blitt mye jevnere, spesielt på større batteri pakker.

På for eks 5000mAh 45C-50C 6S pakker så ender en opp på ca. det samme fra Norge og fra HK (dvs rundt 1K/batteri etter at en legger på mva). Om en sammenligner på import mva fritt er det selvsagt umulig å konkurrere.

For min del selger jeg en god del av dei større pakkene til brukere i Norge da dei fleste kommer ut på ca. samme pris samt at en kan få laget pakker som passer til behovet en har. ( Selger litt 8S pakker og slikt til 16S helikopter :D )

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sjekk batteriene før bruk
InnleggSkrevet: Man Des 03, 2012 4:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
stressballen skrev:
Men det andre som er viktig for min del er at jeg legger igjen pengene i en norsk butikk :) ....Jeg betaler gladelig litt ekstra for noe her i florø selv om jeg finner det billigere i førde eller på nett.


Jeg er enig med deg i dette til en viss grad, jeg føler selv at hvis jeg kan vente handle noe når jeg er hjemme i Førde i helgene så gjør jeg heller det enn å kjøpe det i Bergen. Jeg hadde nylig fått et tilbud på nye vinterdekk i Bergen og fant da ut at jeg likesågodt kunne ringe en forhandler i Førde. Her ble jeg møtt av et "tilbud" som var en god del dyrere og personen i andre enden var så ivrig på å avslutte samtalen at det ikke var et vanskelig valg å få på nye dekk samme dagen i Bergen.

Problemet for hobbybutikker er vel det at store prisforskjeller og uendelig utvalg har ført til en eksplosjon av handling på nett fra utlandet. Når butikkene nå begynner sakte men sikkert å bli konkurrere med nettbutikkene er det likevel vanskelig å snu folks vaner..

Men dette har vel vært nevnt og diskutert i andre tråder allerede? Kanskje du mener det er noen som trenger en påminnelse? :mrgreen:

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sjekk batteriene før bruk
InnleggSkrevet: Man Des 03, 2012 4:26 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Største problemet utenom utvalg er at norske butikker kan ikke konkurere på pris da så å si alt fra utlandet går mva fritt siden det er nesten ingen kontroll på det. Når en får komplette 90 size heli bokser inn igjennom uten spørsmål en gang bare dei er merket med lav verdi så kan en begynne å lure litt...

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sjekk batteriene før bruk
InnleggSkrevet: Man Des 03, 2012 5:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
stressballen skrev:
Men det andre som er viktig for min del er at jeg legger igjen pengene i en norsk butikk :) ....Jeg betaler gladelig litt ekstra for noe her i florø selv om jeg finner det billigere i førde eller på nett.


Jeg er enig med deg i dette til en viss grad, jeg føler selv at hvis jeg kan vente handle noe når jeg er hjemme i Førde i helgene så gjør jeg heller det enn å kjøpe det i Bergen. Jeg hadde nylig fått et tilbud på nye vinterdekk i Bergen og fant da ut at jeg likesågodt kunne ringe en forhandler i Førde. Her ble jeg møtt av et "tilbud" som var en god del dyrere og personen i andre enden var så ivrig på å avslutte samtalen at det ikke var et vanskelig valg å få på nye dekk samme dagen i Bergen.

Problemet for hobbybutikker er vel det at store prisforskjeller og uendelig utvalg har ført til en eksplosjon av handling på nett fra utlandet. Når butikkene nå begynner sakte men sikkert å bli konkurrere med nettbutikkene er det likevel vanskelig å snu folks vaner..

Men dette har vel vært nevnt og diskutert i andre tråder allerede? Kanskje du mener det er noen som trenger en påminnelse? :mrgreen:


Enig med deg her, det er selvfølgelig ikke for enhver pris man bør gjøre dette. Så lenge butikkene får en mulighet, så bør vel det være greit. Klarer de en fornuftig pris så er jo det flott, og hvis ikke så har man jo alternativer. Tanken min i denne tråden har absolutt ikke vært å snakke om pris og handlevaner, her var det Vegard som nevnte prisforskjeller, og slik utviklet det seg videre, jeg ser ikke noe feil i det. Har du ikke lyst til å skrive i tråden, så trenger du ikke :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sjekk batteriene før bruk
InnleggSkrevet: Man Des 03, 2012 5:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
rfauske skrev:
Største problemet utenom utvalg er at norske butikker kan ikke konkurere på pris da så å si alt fra utlandet går mva fritt siden det er nesten ingen kontroll på det. Når en får komplette 90 size heli bokser inn igjennom uten spørsmål en gang bare dei er merket med lav verdi så kan en begynne å lure litt...


Enig i det ja...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sjekk batteriene før bruk
InnleggSkrevet: Ons Des 05, 2012 11:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her er et bilde som viser feilen (øvre venstre hjørne):

Vedlegg:
defekt batteri (800 x 600).jpg
defekt batteri (800 x 600).jpg [ 74.1 KiB | Vist 18201 ganger ]


....og hva som kan gjøres med defekte batterier, som også er litt moro :mrgreen: http://www.youtube.com/watch?v=Zh8lFVxZ ... e=youtu.be
(bare husk å gjøre det under trygge forhold, og hold avstand)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC