Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 12:35 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 39 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Lør Jan 19, 2013 8:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Helt rått. Litt ekstra vågalt av deg å gjøre det over vann også :D
Du finner iallefall ikke tryggere måte å gjøre det på, det er lite persontrafikk på vannet :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Lør Jan 19, 2013 9:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Så lenge dette systemet funker så er vel det eneste som begrenser om flyet kommer helt hjem igjen batterikapasiteten for vellykket hjemtur. Tenker på at dersom man flyr for langt vekk før man snur tilbake så kan man gå tom for strøm før flyet er kommet tilbake og man går ned uansett hvilke elektroniske duppeditter man har ombord. Var det mye kapasitet igjen på batteriet når flyet var vel hjemme igjen?

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Lør Jan 19, 2013 9:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Angående det med batterikapasitet så har vi jo verdensrekorden for en slik retur som ligger på rundt 50-60 km for en motorglider. Total rundtur blir da det dobbelte. Så alt kommer vel an på hvordan man planlegger det hele, og hvilke flytype det er snakk om. Mulighetene er store hvertfall :)

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Lør Jan 19, 2013 9:27 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Godt poeng der. Batteriet var et 2100 mAh to celle batteri, det viste 7,7 volt etter forsøket som altså var flytur nummer to med det samme batteriet. Normalt kan eg holde meg i lufta i ca. 30 minutter med et slikt batteri. Cruise hastigheten til EasyStar'en ligger på ca 10 m/s. Det betyr at på 1 minutt vil eg kunne fly 0,6 km, og på 30 minutt teoretisk kunne fly 18 km ! Det var altså plenty med juice igjen på batteriet.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Lør Jan 19, 2013 9:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kulden er absolutt noe å ta med i betraktningen, lipo er ikke så glad i det. Jeg måtte dobbelsjekke at jeg hadde bytta til riktig batteri i quadrocopteret idag, fikk rødblink på spenning, og målte da batteriet til 4.08v pr celle. Altså når jeg begynte med litt belastning i kulde, så ble det fort dropp i spenningen. Er nok lurt å iallefall beregne en god sikkerhetsmargin når man skal eksperimentere under kalde forhold, og gjerne holde litt varme i batteriene helt frem til de skal brukes.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Lør Jan 19, 2013 11:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Det var sinnsykt kaldt der inne i dag. Jeg var der mellom 11:30 og 12:30 med guttungen. Flydde en liten tur med ene elektroflyet hans, og fikk meg en aha med tanke på batterikapasitet :lol: Ellers så var det så kaldt at jeg pakka sammen flyet og bilen etter bare en liten tur, for min del er det som oftest jeg som er begrensningen i kulda :mrgreen: Helikopteret gadd jeg ikke prøve en gang, fingrene var stive før jeg tenkte på å prøve.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Lør Jan 19, 2013 11:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Du må la kulden få sette seg skikkelig, da funker fingrene litt etterhvert. Men det er sikkert ikke så lurt å gjøre når en har barn med seg :mrgreen:
Jeg kom inn ca 12.40, omtrent samtidig med Pawel, og kjørte derfra ca 15.10. Var kaldt ja, men nesjane er et kuldehull dessverre.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Lør Jun 01, 2013 6:47 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Forrige gang på Nesjane med test av kor langt radioutstyret rakk så fikk eg en del oppmerksomhet for akkurat det stuntet. Men elektronikken i flyet er i stand til meir enn å bringe flyet tilbake til utgangsposisjonen. Siden eg eg kalte flyet for en "drone" så fleipa Stressballen med at eg jo kunne sende flyet opp i Florø og lande det på Nesjane ? En ganske sprø ide. Det er altså ca. 20 km fra Florø til Eikefjord, så det er lenger enn det som (teoretisk) går an å få til med batteriet som eg bruker (får plass til). Men ka med å ta av fra rasteplassen like ved Brandsøy, litt måling på Google Earth viste at det er ca. 12 km derfra til Nesjane, det burde gå greit, vindretningen i dag var også ideell, svak vind fra vestnordvest. Flyturen skulle med 10 m/s fart ta ca. 20 minutter. Batteriet blei lada og waypoints blei lagt inn i minnet på UAV kontrolleren (APM1), heile ferden skulle gå over sjø. Så bar det av sted til rasteplassen. Eg var allerede litt seint ute til flytreffet på Nesjane (strassballen og ppitekk5 var der allerede), så eg droppa å sjekke om det var asfalteringsarbeid (forsinkelse) på gang lenger inne, hadde ikkje meir tid enn eg trengte for å få til en landing etter at flyet (forhåpentligvis) hadde nådd målet. Takeoff gikk fint, satte flyet i AUTO modus og fulgte det med augene mot øst. Så var det å kjøre bil til Nesjane og landing. Ikkje nåkke asfaltarbeid med følgebil-forsinkelse heldigvis, men det begynte å regne ! Katastrofe tenkte eg, all elektronikken ligger heilt bar uten deksel og eg visste fra før at gps'en tåler omtrent ingenting av vatn før den slutter å virke...

http://r429724.website.cvfbrtr16.service.one/UAV/Oversikt.jpg

Vel framme på Nesjane så sto Stressballen og ppitekk5 under bakdøra på varevogna for ikkje å bli klissvåte, "Bomtur i dag". Endå meir bomtur for min del sa eg og fortalte om opplegget, eg regna ikkje med å se flyet igjen, ever. Men etter litt venting så hørte vi en svak motordur ovenfra, flyet dukka opp akkurat der det skulle! No var det bare å få til en landing fort som bare det, det endte i buskaset ved siden av veien, ikkje nåkke vakkert syn. Mission completed.

Data fra ymse sensorer blir logga underveis og kan være nyttige å analysere i ettertid. Her er antall satellitter som gps'en hadde kontakt med undervegs, den har slutta å virke omtrent ved Grov (vatn?) men på mirakuløst vis begynt å virke igjen etter ei stund.

Bilde

Airspeed- og Groundspeed- kurvene er data fra henholdsvis pitotrørog gps , grounspeed detter rett i kjelleren der gps'en slutter å virke. Det ser også ut som om pitotrøret har blitt fylt med vatn i alle fall én gang.

Bilde

Vel heime var det fram med tørkerull og hårføner, ser ut til fly og kontroller har overlevd regnet ! Fortsettelse følger...


Sist endret av rotor den Tir Jun 07, 2022 9:31 am, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Lør Jun 01, 2013 7:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Meget kult og bra du fikk flyet tilbake! Hvilke andre tokter tenker du å prøve på?

I tilfelle flere har tenkt å gjøre det samme kan jeg nevne at denne typen flyving er "ulovlig" i følge Luftfartstilsynet. Avsbutt 10. i denne artikkelen sier ganske klart hva som er lov.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Lør Jun 01, 2013 10:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jau, det er helt korrekt det Vegard, og veldig greit at folk blir minnet på dette her på forumet. På grunn av butikken/flyavdelingen må jeg også gå foran med et godt eksempel og si det samme som Vegard. Men når det er sagt, fy fader hvor tøft det var... :D

Litt morsomt når jeg forsto i løpet av samtalen at Rotor faktisk sto og ventet på at flyet sitt skulle ankomme luftveien, istedenfor å bli plukka ut av bagasjerommet. I regnvær av alle ting. Jeg var dessverre litt for sen frem med kameraet. Rotor, du er en inspirerende sjel, det skal du ha. Dette var god underholdning, og dette lille flyet ditt slutter ikke å overraske :D

EDIT: Den landinga du hadde i dag gjorde sikkert mindre skade enn å buklande på grusen, så den skal du ikke være misfornøyd med. Flyet traff de tynne greinene på et lite tre, og datt 2-3 meter og landet mykt og fint såvidt jeg kunne se. Jæskla stilig hele greiene :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Lør Jun 01, 2013 10:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Tøft!! Du får hjelpe meg med å lage til et opplegg til X8 min slik at jeg kan få den til å fly slik :mrgreen: Når du fikk trøbbel ved Grov, kan det være at høyspenten som går der har påvirket GPS?

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Lør Jun 01, 2013 11:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
yallaair skrev:
Når du fikk trøbbel ved Grov, kan det være at høyspenten som går der har påvirket GPS?
Hvis flyet fløy over linjene er ikke det grunnen. Et papir fra 2002 publisert via IEEE påstår at GPS mottakere mest sannsynligvis ikke vil bli påvirket av linjene og hvertfall ikke miste signalet fullstendig.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Lør Jun 01, 2013 11:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kan ikke det være noe så enkelt som vann da? Det var jo helt åpen elektronikk på flyet, utsatt for vær og vind.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Søn Jun 02, 2013 6:58 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Herregud så rått!
Gleder meg til å se meir av dette!
Korleis er evt muligheitane for å feste eit lite kamera på flyet og få med seg slike ekspedisjonar?

All kudos til deg rotor som tør og gidder å gjere slike "stunt"! :mrgreen:

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Søn Jun 02, 2013 11:31 am 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Eg visste at det eg gjorde ikkje var lovlig og eg vil ikkje oppfordre andre til ulovligheter. Sjølve kontrollenheten i flyet har såkalte "modes" som man kan velge fra senderen. Forrige gang var det RTL (Return To Launch) som viste seg å fungere, trigga av tap av radiosignal for anledningen. Denne gangen var det AUTO modus (det mest spektakulære av de alle) som blei testa ut. Men som Vegard heilt korrekt skriver så er dette ikkje lovlig, sjøl ikkje med et lite isoporfly. Og å feste et kamera på flyet gjør det heile enda meir ulovlig.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 39 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC