Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 4:37 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ombygging av feltboks
InnleggSkrevet: Lør Mar 30, 2013 8:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har en feltboks jeg alltid drasser med meg når jeg er ute og flyr, og har nå tenkt å modernisere denne littegrann. Etter å ha vært i steindalen i helga med en haug helikopter og fly, så ser jeg et sterkt behov for å minske på antall kofferter å bære med meg. Jeg hadde en koffert med lader, en koffert med batteri, en egen strømforsyning, verktøy og mye mer, altså litt forskjellig å drasse på. Fieldboksen min består av 2 deler, en stor del med skuffer og plass for en 2-liters fuelkanne, og en liten del som inneholder powerpanel, blybatteri og fuelpumpe. Disse to enhetene kobles også sammen for lettere frakt.

Målet mitt er å bygge inn en 220v powersupply, 12v batterikilde, fuelpumpe, computerlader, og litt andre elektroniske småting som er kjekke å ha. Jeg kunne tenkt meg å gjort dette i den lille enheten. Kanskje jeg i tillegg lager en egen modul som kan monteres på fieldboksen som kan romme et utvalg batteri og lignende også. Fieldboksen vil jo bli tung etterhvert, men tanken her er å samle de forskjellige tingene som jeg alltid må huske på ellers. Jeg er ikke typen til å slenge alt opp i kasse for enkelhetens skyld, og så er det samtidig litt moro å ha en "smart" fieldboks som har det jeg trenger når jeg trenger det. Jeg liker også sjarmen med en fieldboks som er laget av tre. Blir ikke aktuelt for min del å bruke en biltema plastkoffert og bygge alt inn i en slik, men det er jo hver sin smak :D

Nå vurderer jeg behovet for laderen, med tanke på hvor kraftig den skal være, og hvor mange batterier jeg ønsker å lade samtidig. Det står mellom twin eller singlelader, mest trolig blir det sistnevnte. Må være en viss sammenheng med powersupplyen, jeg tenker å montere inn en 12A PS jeg har liggende. Jeg har kraftigere også, men da begynner det å skje ting med størrelse og vekt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av feltboks
InnleggSkrevet: Søn Mar 31, 2013 12:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har funnet meg en lader fra Skyrc som jeg har lyst til å prøve, den leverer 12A med begrensing på 200W, så denne duger bra til mitt bruk. Den har i tillegg touchpanel og mange fine funksjoner. Gleder meg veldig til jeg får denne serien inn i butikken. Jeg har også funnet meg en liten og fin powersupply med litt over 20A kontinuerlig effekt, kommer til å satse på denne. Men uansett, dette er saker som må kjøpes inn, så jeg kommer ikke i mål der helt enda. Inntil videre så bruker jeg en gammel 50w lader og en liten 10A powersupply som jeg har liggende.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av feltboks
InnleggSkrevet: Man Apr 01, 2013 9:41 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
x200 laderen du ser på ?

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av feltboks
InnleggSkrevet: Man Apr 01, 2013 4:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
T6200 heter den jeg har kikket mest på. Jeg er ikke begeistra for alt-i-ett løsninger som ladebrettet til X200, og har hatt mer tull med Imax kontra Skyrc. Ønsker lader med standard tilkobling for ladekabler, men jeg ser ikke helt bort fra X200 enda.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av feltboks
InnleggSkrevet: Man Apr 01, 2013 5:00 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Glemte det var ImaxRC som hadde X200 ja, er ikke største kvalitetsmerket nei...

SkyRC og EV-Peak har forøvrig funka knall for min del når det gjelder budsjett modeller.

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av feltboks
InnleggSkrevet: Man Apr 01, 2013 5:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har samme tanke om Skyrc, synes de har fungert utmerket i den prisklassen. Hva er EV-peak?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ombygging av feltboks
InnleggSkrevet: Man Apr 01, 2013 5:49 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Disse: http://www.ev-peak.com/en/index.asp

Stort sett samme som FMA laderene bare til lavere pris, Tenker da på 1KW utgavene. Trenger dog paraboard, uten det er det ikke store meningen med 1KW ladere.

Byggekvaliteten og initiativet til å gjøre forbedringer i FW er det heller ikke så mye å si på http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1845899

En ting ang SkyRC forresten, anbefaler ikke 60A / 24V PSUen. Den har meget høy startstrøm og generellt lav effektivitetsgrad. (bedre og rimeligere med ombygde server PSUer)

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC