Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

Tips for sikrere flyturer
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=9&t=109
Side 1 av 1

Forfatter:  stressballen [ Søn Jun 24, 2007 1:49 am ]
Innleggets emne:  Tips for sikrere flyturer

Her kan kanskje dere som har flydd litt legge ut info om ting som er lurt å gjøre før en flyr :D


Jeg har for eksempel lært meg å sjekke at fjernkontrollen står innstilt på rett modell, og da sier det seg selv at en bør også sjekke at servoutslag er på de rette plassene, og at utslagene går rett vei :D

Noen bruker vel også dobbelt strømopplegg, slik at en krets fremdeles leverer strøm hvis en slutter å funke.

En annen ting kan vel være plassering av mottaker og antenneledning, er det noen som har prøvd ut litt forskjellig der?
Er det nødvendig med 6v mottakerbatteri i et standard nitrofly med 4 servoer?

Kom med tips og ideer :idea:

Forfatter:  vector 250 [ Søn Jun 24, 2007 11:34 am ]
Innleggets emne: 

Nyladet mottakerbatteri er jo alltid lurt. 4.8 v batteri har vært standarden i fly i lang tid, men i det siste har mange begynnt å bruke 6 v for å få kjappere og sterkere servoer. Man kan bruke begge typer altså, i en vanlig trainer er det godt nok med 4.8 v for den stiller ikke så store krav til servoene

Forfatter:  Kurt-Inge [ Søn Jun 24, 2007 3:23 pm ]
Innleggets emne: 

mekke fallskjerm på flyet som du slår ut ved hjelp av ein knapp på kontrollen 8)

Forfatter:  djupevik [ Søn Jun 24, 2007 4:27 pm ]
Innleggets emne: 

Kurt-Inge skrev:
mekke fallskjerm på flyet som du slår ut ved hjelp av ein knapp på kontrollen 8)


Det bruker de faktisk på dronene til militæret ;)

Forfatter:  yallaair [ Søn Jun 24, 2007 5:02 pm ]
Innleggets emne: 

Kjekke ting å sjekke før flytur:

- Rorutslag, går rette vei, jevnt og lett.
- Alt inni flyet sitter fast.
- Motor går sikkert på tomgang og fult, også vertikalt.
- Tyngdepunkt ihht makers anbefaling. Alt utenom 3D fly: Vanligvis der vingen er tykkest.
- Nyladdet batt. pakke.
- Full tank.

Safety: Ikke stå ved siden av propellen. selv ikke 10 unna. Jeg holdt et fly på full gass (7,5ccm) mens propellbladet gikk av. Flyet ble rista i småbiter i hendene mine. Baklokket på motoren sprakk. Bladet fant vi aldri.

Jeg anbefaler 6,0v til fly. Dette som vector sier + ekstra sikkerhet dersom en celle blir ødelagt. Dermed blir rorene trege, uten at Rx og servo slutter å virke.

Du nevnte det med dobbel power supply. Mest aktuelt på store fly ( 120 size og opp) / heli. Årsak:
-Ett stort batteri er stort og tungt, dermed vanskelig å feste.
-Ekstra sikkerhet med to brytere. Brytere bør være av HD utførelse. Brytere feiler av og til.
-lettere å plassere batteri slik at tyngdepunkt blir riktig.
-Bruker to supplyer til mottaker som gir lavere spenningstap med flere servoer. Lavere blastning på power bus i mottaker. Vanligvis tåler den max 3 A, og det er ikke mye!

Heretter vil jeg gå for LiPo 7,4v batteri + regulator til 6,0v til mottaker i alle fly. Dette for å unngå tunge pakker som må "stripses fast" i tynn finer og balsa. Dårlig kombinasjon med mye G, vibrasjoner og tynn material. Dobbel bryter eller fail safe bryter på store og tunge ting.

Mange vil kansje tenke at dette er dyrt med en slik "power supply". I den sammenhen kan jeg si at hittil ha jeg mosa for ca 50000,- pga dårlige power supply løsninger. I tilleg har jeg NESTEN kjørt gjennom frontruta på en Dash 8 som stod parkert på flyplassen i Florø, fordi jeg skulle hjelpe en kar med en trainer som han hadde brukt alkalinebatteri til mottaker.....

Ja det er dyrt, men alternativet er dyrere :!:

Forfatter:  stressballen [ Søn Jun 24, 2007 11:26 pm ]
Innleggets emne: 

yallaair skrev:
I tilleg har jeg NESTEN kjørt gjennom frontruta på en Dash 8 som stod parkert på flyplassen i Florø, fordi jeg skulle hjelpe en kar med en trainer som han hadde brukt alkalinebatteri til mottaker.....


HAHAHHAAAHAHHAHAHAAAAA......hahhhaahahaahhhaaah...........åh.....huff.......HHHAHAAAAAAAHAHAHAA...... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/