Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 2:02 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Tips for sikrere flyturer
InnleggSkrevet: Søn Jun 24, 2007 1:49 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her kan kanskje dere som har flydd litt legge ut info om ting som er lurt å gjøre før en flyr :D


Jeg har for eksempel lært meg å sjekke at fjernkontrollen står innstilt på rett modell, og da sier det seg selv at en bør også sjekke at servoutslag er på de rette plassene, og at utslagene går rett vei :D

Noen bruker vel også dobbelt strømopplegg, slik at en krets fremdeles leverer strøm hvis en slutter å funke.

En annen ting kan vel være plassering av mottaker og antenneledning, er det noen som har prøvd ut litt forskjellig der?
Er det nødvendig med 6v mottakerbatteri i et standard nitrofly med 4 servoer?

Kom med tips og ideer :idea:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Jun 24, 2007 11:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Nyladet mottakerbatteri er jo alltid lurt. 4.8 v batteri har vært standarden i fly i lang tid, men i det siste har mange begynnt å bruke 6 v for å få kjappere og sterkere servoer. Man kan bruke begge typer altså, i en vanlig trainer er det godt nok med 4.8 v for den stiller ikke så store krav til servoene

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Jun 24, 2007 3:23 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 669
Bosted: Florø
mekke fallskjerm på flyet som du slår ut ved hjelp av ein knapp på kontrollen 8)

_________________
Tamiya TT-01 Type e


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Jun 24, 2007 4:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Kurt-Inge skrev:
mekke fallskjerm på flyet som du slår ut ved hjelp av ein knapp på kontrollen 8)


Det bruker de faktisk på dronene til militæret ;)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Jun 24, 2007 5:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Kjekke ting å sjekke før flytur:

- Rorutslag, går rette vei, jevnt og lett.
- Alt inni flyet sitter fast.
- Motor går sikkert på tomgang og fult, også vertikalt.
- Tyngdepunkt ihht makers anbefaling. Alt utenom 3D fly: Vanligvis der vingen er tykkest.
- Nyladdet batt. pakke.
- Full tank.

Safety: Ikke stå ved siden av propellen. selv ikke 10 unna. Jeg holdt et fly på full gass (7,5ccm) mens propellbladet gikk av. Flyet ble rista i småbiter i hendene mine. Baklokket på motoren sprakk. Bladet fant vi aldri.

Jeg anbefaler 6,0v til fly. Dette som vector sier + ekstra sikkerhet dersom en celle blir ødelagt. Dermed blir rorene trege, uten at Rx og servo slutter å virke.

Du nevnte det med dobbel power supply. Mest aktuelt på store fly ( 120 size og opp) / heli. Årsak:
-Ett stort batteri er stort og tungt, dermed vanskelig å feste.
-Ekstra sikkerhet med to brytere. Brytere bør være av HD utførelse. Brytere feiler av og til.
-lettere å plassere batteri slik at tyngdepunkt blir riktig.
-Bruker to supplyer til mottaker som gir lavere spenningstap med flere servoer. Lavere blastning på power bus i mottaker. Vanligvis tåler den max 3 A, og det er ikke mye!

Heretter vil jeg gå for LiPo 7,4v batteri + regulator til 6,0v til mottaker i alle fly. Dette for å unngå tunge pakker som må "stripses fast" i tynn finer og balsa. Dårlig kombinasjon med mye G, vibrasjoner og tynn material. Dobbel bryter eller fail safe bryter på store og tunge ting.

Mange vil kansje tenke at dette er dyrt med en slik "power supply". I den sammenhen kan jeg si at hittil ha jeg mosa for ca 50000,- pga dårlige power supply løsninger. I tilleg har jeg NESTEN kjørt gjennom frontruta på en Dash 8 som stod parkert på flyplassen i Florø, fordi jeg skulle hjelpe en kar med en trainer som han hadde brukt alkalinebatteri til mottaker.....

Ja det er dyrt, men alternativet er dyrere :!:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Jun 24, 2007 11:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
I tilleg har jeg NESTEN kjørt gjennom frontruta på en Dash 8 som stod parkert på flyplassen i Florø, fordi jeg skulle hjelpe en kar med en trainer som han hadde brukt alkalinebatteri til mottaker.....


HAHAHHAAAHAHHAHAHAAAAA......hahhhaahahaahhhaaah...........åh.....huff.......HHHAHAAAAAAAHAHAHAA...... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC