Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

Rust i en relativt ny motor..
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=9&t=1592
Side 1 av 2

Forfatter:  Håvard [ Fre Jun 12, 2009 12:24 am ]
Innleggets emne:  Rust i en relativt ny motor..

Brukte siste delen av kvelden i dag på å skru litt på motoren til Muggyen.. Trengte ei skikkelig reingjøring etter Nesjane på søndag :P

Demonterte kjøleribba, tok ut enveislager til rotostarten etc.. Og når eg først var i gang fant eg ut eg kunne skru av bakdekselet (kan ikkje det eksakte navnet på denne delen) på motoren.. Og då når eg for første gang skua inn i motorrommet såg eg til min store forferdelse at så og seie heile stempelstaget (vertfall store dela av det) var fullt i rust :shock:

Den har riktignok vært gjennom litt sidan oktober, då eg kjøpte den. Og eg har aldri skrudd den fra kvarandre og sett inni der. Men går det virkelig så fort før sånne dela rusta? Dei leve riktignok i et ganske hardt miljø, men det er jo stort sett rein fuel som kjem inn der, og eg trudde ikkje den førte til rust, snarare tvert imot med all alkoholen som er i den.. Men har det kanskje med mengden olje som kjem inn?

Men det eg då egentlig lurte på var korleis man får vekk den rusten? Om det i heile tatt er mulig uten å flå heile motoren, og begynne med dremelen på dei diverse delane? Eller kan man fjerne det på eit enklare vis?

Og kva er evt tipsa for å forebygge at desse delane rustar? Sprute en dæsj crc eller wd-40 ned i glødehullet og sveive rundt nokken ganga? Vil det være nok, eller må man rett og slett skru opp motoren annakvar veke og reingjere heile mannskiten?

Forfatter:  stressballen [ Fre Jun 12, 2009 12:37 am ]
Innleggets emne:  Re: Rust i en relativt ny motor..

Kjør motoren tom for drivstoff, og bruk afterrun. Motorer som ikke blir brukt ofte nok får dessverre tid til å ruste.... :cry:

Forfatter:  stressballen [ Fre Jun 12, 2009 12:39 am ]
Innleggets emne:  Re: Rust i en relativt ny motor..

Ta deg en tur innom butikken, jeg har både afterrun olje og spray på lager.

Forfatter:  Håvard [ Fre Jun 12, 2009 12:46 am ]
Innleggets emne:  Re: Rust i en relativt ny motor..

Tar med motoren, så kan du få sjå sjølv :wink:

Forfatter:  Håvard [ Fre Jun 12, 2009 12:49 am ]
Innleggets emne:  Re: Rust i en relativt ny motor..

stressballen skrev:
Motorer som ikke blir brukt ofte nok får dessverre tid til å ruste.... :cry:


Det betyr vel bare at eg må komme meg ut minst to-tre ganger i veka.. Kanskje eg kan lege inn det som et argument for å snike meg ut å køyre litt oftare.. "Kjære, eg må ut og køyre litt, ellers rusta motoren.." :P

Forfatter:  stressballen [ Fre Jun 12, 2009 12:55 am ]
Innleggets emne:  Re: Rust i en relativt ny motor..

Hehe, god plan :D

Jeg aner ikke hvor mye du får kjørt, men føler du selv at du får brukt den mye? Blir den ofte stående med fuel på tanken?
Det vil si, når du har vært å kjørt, hvis den stopper av en eller annen grunn når det nærmer seg hjemreise (ikke fuelmangel), lar du bilen da stå med det lille resterende drivstoffet igjen på tanken?

Både oljespray og oljedråper er nok en bra forebyggelse, spesielt på bil.

Forfatter:  vector 250 [ Tir Jun 16, 2009 11:34 pm ]
Innleggets emne:  Re: Rust i en relativt ny motor..

Alkoholen i fuelen er metanol og den er hygroskopisk, dvs den trekker til seg fukt/vann. Hvis du ikke kjører motoren absolutt tørr for fuel så vil den gjenværende fuelen suge til seg vann fra luften, og etterhvert dunster fuelen bort og vannet får ligge igjen en stund til og skape rust før også det fordamper. Jeg drar fuelslangen av forgasseren og kjinner til det er helt dødt, dette gjør jeg med alle motorer, bil, fly, totakt og firetakt, det eneste som da ligger igjen inni motoren er ren olje. Dette er en rutine som kun tar sekunder etter endt økt og da slipper man å tenke mer over det. Jeg har null problemer med rust samma hvor lenge det måtte gå mellom hver gang en motor blir brukt. Hyperen ble fyrt igang her om dagen og den har ikke gått på ett år, gikk som ei kule som vanlig 8) hadde den stått med gammel fuel i seg så hadde den nok vært kaputt med fastrustede lager og opprustet veiv. Jeg har ikke eigd en flaske med afterrun i hele mitt liv :wink:

Forfatter:  Håvard [ Tir Jun 16, 2009 11:56 pm ]
Innleggets emne:  Re: Rust i en relativt ny motor..

Kan vel ikkje skryte å ha kjørt motoren tom så ofte.. Det som oftast skjer er at en del eller to knekk etter en halv tank, og at det dermed blir ståande til delen er fiksa og bilen er klar igjen :roll:

Men no veit eg vertfall kva eg skal begynne å gjøre etter kvar gang eg har kjørt bilen.. Så får vi heller teste dremelen når den kjem i hus, og se om den tar seg av saken :P

Men det var godt å se at det ikkje bare var i min motor dette fenomenet hadde inntruffe.. Motoren til Stressballen såg ikkje heilt bra ut den heller då eg var innom Skala1, så dette er tydeligvis noko som kan skje også dei litt meir erfarne :P

Forfatter:  stressballen [ Tir Jun 16, 2009 11:59 pm ]
Innleggets emne:  Re: Rust i en relativt ny motor..

vector 250 skrev:
Jeg har ikke eigd en flaske med afterrun i hele mitt liv :wink:


.....men til gjengjeld har du hatt 800 000 motorer.... :mrgreen:

Forfatter:  stressballen [ Ons Jun 17, 2009 12:08 am ]
Innleggets emne:  Re: Rust i en relativt ny motor..

Håvard skrev:
Men det var godt å se at det ikkje bare var i min motor dette fenomenet hadde inntruffe.. Motoren til Stressballen såg ikkje heilt bra ut den heller då eg var innom Skala1, så dette er tydeligvis noko som kan skje også dei litt meir erfarne :P


Her må jeg dessverre si at det bare er slurv som er årsaken. Nitro off-road er noe griseri, og holdningen min til rengjøring og vedlikehold etter kjøring har etterhvert blitt litt avslappet. Mest fordi at jeg er litt lei av rengjøring, samme hvor enkelt det er. Nå går det i avfetting og høytrykkspyling av bilene :D

Pleier å tømme fueltanken, men det hender at det blir "glemt" :mrgreen:

Forfatter:  yallaair [ Tor Jun 18, 2009 10:17 pm ]
Innleggets emne:  Re: Rust i en relativt ny motor..

Helt utrolig, men jeg er faktisk helt enig med vector. Alle 2-taktere må kjøres "tørre" før dei settes vekk! Spesielt viktig på YS der det ligger store mengder fuel i veiva etter normal stopp.

Forfatter:  stressballen [ Fre Jun 19, 2009 12:55 am ]
Innleggets emne:  Re: Rust i en relativt ny motor..

yallaair skrev:
Helt utrolig, men jeg er faktisk helt enig med vector. Alle 2-taktere må kjøres "tørre" før dei settes vekk! Spesielt viktig på YS der det ligger store mengder fuel i veiva etter normal stopp.


Er vel ingen som er uenig med Vector her, men veldig mange har en "gi faen" holdning til nitrobiler. I ditt tilfelle er holdningen litt annerledes, du passer på motoren i den ene bilen du har ved å kjøre den tørr, men driter fullstendig i tilstanden på resten av bilen :mrgreen:

Forfatter:  djupevik [ Fre Jun 19, 2009 1:03 am ]
Innleggets emne:  Re: Rust i en relativt ny motor..

Nå har jeg ikke åpnet og sett så mye i motoren på hellfiren min, men jeg mener at den aldri har stått med fuel på tanken, og den har funket helt knirkefritt. Den mest lettstarta motoren jeg har hatt, og stopper nesten kun når jeg vil, så det kan jo ha noe med det som nevnes her :)

Forfatter:  stressballen [ Fre Jun 19, 2009 1:21 am ]
Innleggets emne:  Re: Rust i en relativt ny motor..

Det går stort sett greit med de fleste motorer så lenge de kjøres tomme for fuel. Skal ikke så mange gangene til med fuel på tanken/i motoren før ting begynner å skje. Når vi også snakker om holdning til bilen sin, så kan vi jo bruke din Hellfire i forhold til Pett4 sin Hellfire som gode eksempler :mrgreen:

Forfatter:  pett4 [ Fre Jun 19, 2009 6:48 pm ]
Innleggets emne:  Re: Rust i en relativt ny motor..

He he he, mener du at vedlikeholdet mitt er dårlig :roll:

Morsom bil som har fått pryl i noen år nå...... :lol:

Side 1 av 2 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/