Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 2:39 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Propellbalansering
InnleggSkrevet: Fre Feb 12, 2010 8:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg tenkte jeg skulle så smått begynne å balansere propeller innimellom, og da kan de jo være greit å høre litt med de som har gjort dette mye fra før. Jeg regner med at en måte kanskje er å file bort masse på rett side av det aktuelle propellbladet, men er så langt fra sikker på hvordan balansering utføres. Kan noen skrive ned noen tips?

Denne tråden er vel egentlig grei å ha her, siden det samme gjerne gjelder for båtpropeller, bilfelger og lignende.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Propellbalansering
InnleggSkrevet: Fre Feb 12, 2010 10:58 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Å pusse av materiale på bladene er ikke noe særlig bra hvis det gjøres feil. Jeg bruker å spraye på tynne lag med klarlakk på ytre del av det letteste bladet. Hub balanseres til slutt, her kan en bruke lynlim på den lette siden som vekt. Å kutte av et blad i enden for å ballansere propellen på den måten er fy.fy.
En godt balansert propell skal stå i ro uansett hvilken posisjon en setter den i balansereren.
Det finnes mange videoer på youtube om dette, mye er bra men også her gjør mange feil, en brukbar video her som er ok, men han pusser av baksiden på bladene der det er viktigst at geometrien på propellen ivaretas.http://www.youtube.com/watch?v=N02NHYrpA0g En god klarlakk på bladenes fremside funker.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Propellbalansering
InnleggSkrevet: Fre Feb 12, 2010 11:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Enig med Bjørn, jeg bruker også ofte lakk på det letteste bladet for å balansere ut propellen. Jeg bruker også pusse metoden innimellom, men det skal alltid pusses av på FORSIDEN av det tyngste bladet. En god magnetisk balanserer er en selvfølgelighet. Jeg har en for flypropeller og en mindre enda mer følsom for de små båtpropellene. Å ballansere en propell er egentlig obligatorisk og jeg gjør det alltid før jeg tar en ny propell i bruk. Noen ganger er de såpass bra i balanse at jeg ikke utfører noe arbeid på de , men oftest blir det litt bearbeiding.

Båtpropeller krever MYE mer arbeid og innsikt enn flypropeller og jeg anbefaler å søke litt på google ang emnet. Disse skal i tillegg til å være i balanse også helst være barberbladskarpe. På båtpropeller skal materiale fjernes kun fra baksiden, altså den siden som vender mot baugen av båten.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Propellbalansering
InnleggSkrevet: Fre Feb 12, 2010 11:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Klarlakk må iallefall testes ja, det hørtes fryktelig enkelt ut. Jeg har et stativ for montering av forskjellige typer propeller, men har aldri fått testa det ut, så dette må prøves. Men hvis dere lakker for mye på en side, tar dere bare litt ekstra lakk på andre siden også da? Fremfor å pusse bort klarlakk mener jeg?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Propellbalansering
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 12:34 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Det har hendt at jeg har sprayet på for mye ja, det har skjedd når jeg har hatt for dårlig tid. Det en bør gjøre er å ha på flere tynne lag, la de tørke mellom hver gang.
Jeg bruker av og til en hårføner slik at ventetiden blir mindre. Jeg har nok lakkert det andre bladet også men det burde vere unødvendig. :lol:

Vector.! hvilke balanserere er det du har.?

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Propellbalansering
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 12:52 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
For å være helt ærlig har jeg gitt blanke f*en i å balansere propellene i det siste åra. Har ikke merket noe vibrasjonsforskjell med/uten balansering. Av og til sjekker jeg en propell, men har ikke giddet å bruke tid på dette. Mine motorer går på så lavt turtall at dette ikke betyr særlig mye :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Propellbalansering
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 1:03 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Samme her, jeg har jo heller ikke brydd meg med dette. Har stort sett ikke merket noe tull heller. Men jeg har sett litt på små børsteløse motorer som opererer på høyt turtall, og som samtidig er festet med strips, og da kommer jeg ikke bort fra at det må være veldig viktig at dette er i god balanse. På større saker merker en det vel fint på vibrasjoner i flyet og klarer nok å vurdere om flyet holder sammen. Jeg hadde for kort tid siden et tilfelle på min Yak 54, men der var det ikke propellen som var ute.

Men klart, skal det være high perf så må jo ting være balansert, enkelt og greit.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Propellbalansering
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 1:06 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
yallaair skrev:
For å være helt ærlig har jeg gitt blanke f*en i å balansere propellene i det siste åra
Samme her dsv. men dette gjelder kun på små propeller. Jeg ballanserte en 32x10 for å starte DA-150'n i helga som var, jeg fikk nesten hakeslipp når jeg skulle ballansere huben. Jeg sjekket først med et 5 grams felglodd, dette var for lite, da jeg teipa fast et 10 grams var den i balanse.
Jeg satte på en flapdisk på vinkelsliperen og slipte av sikkert 3mm på hubens tyngste side. Dette var ennå for lite og jeg borret to 3mm hull hvor jeg putta i blykuler og lim. En skikkelig drittpropell.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Propellbalansering
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 1:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
yallaair skrev:
For å være helt ærlig har jeg gitt blanke f*en i å balansere propellene i det siste åra
Samme her dsv. men dette gjelder kun på små propeller.



Hehe, lurer på hva du mener med små propeller. 13x7? 16x8? :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Propellbalansering
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 1:34 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
Hehe, lurer på hva du mener med små propeller. 13x7? 16x8?

I den duren ja :mrgreen: , har en et gammelt fly og en gammel motor så blir det fort å "drite i det" men alle propeller bør ballanseres skikkelig, store som små, ingen forskjell. :)

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Propellbalansering
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 4:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
BGH skrev:
Vector.! hvilke balanserere er det du har.?


Denne til fly:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... LXHY61&P=0

og denne til båt: http://www.offshoreelectrics.com/prodde ... =etti-a031

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Propellbalansering
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 9:36 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Jeg har denne, ikke noe magnet men synest den er veldig nøyaktig, spørs om den egner seg på veldig små propeller. http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... XD712&P=ML

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Propellbalansering
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 9:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
Jeg har denne, ikke noe magnet men synest den er veldig nøyaktig, spørs om den egner seg på veldig små propeller. http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... XD712&P=ML


Det der er samme som jeg har. Den har funket veldig bra på felger iallefall. Kan aldri tenke meg at den skal gjøre en dårlig jobb på små propeller, det skal jeg forøvrig teste en eller annen dag nå.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Propellbalansering
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 9:58 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
Det der er samme som jeg har. Den har funket veldig bra på felger iallefall. Kan aldri tenke meg at den skal gjøre en dårlig jobb på små propeller, det skal jeg forøvrig teste en eller annen dag nå

Du skal vel balansere 26 og 27" fly propeller snart, da er den god iallefall, du vet vel hvordan du setter den i sammen for slike.? :wink:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Propellbalansering
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 10:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
stressballen skrev:
Det der er samme som jeg har. Den har funket veldig bra på felger iallefall. Kan aldri tenke meg at den skal gjøre en dårlig jobb på små propeller, det skal jeg forøvrig teste en eller annen dag nå

Du skal vel balansere 26 og 27" fly propeller snart, da er den god iallefall, du vet vel hvordan du setter den i sammen for slike.? :wink:


Hehe, jada. Litt dumt å kjøpe balanserer som har begrensing på 10 cm propeller..... :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC