Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

Propellbalansering
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=9&t=2113
Side 1 av 1

Forfatter:  stressballen [ Fre Feb 12, 2010 8:31 pm ]
Innleggets emne:  Propellbalansering

Jeg tenkte jeg skulle så smått begynne å balansere propeller innimellom, og da kan de jo være greit å høre litt med de som har gjort dette mye fra før. Jeg regner med at en måte kanskje er å file bort masse på rett side av det aktuelle propellbladet, men er så langt fra sikker på hvordan balansering utføres. Kan noen skrive ned noen tips?

Denne tråden er vel egentlig grei å ha her, siden det samme gjerne gjelder for båtpropeller, bilfelger og lignende.

Forfatter:  BGH [ Fre Feb 12, 2010 10:58 pm ]
Innleggets emne:  Re: Propellbalansering

Å pusse av materiale på bladene er ikke noe særlig bra hvis det gjøres feil. Jeg bruker å spraye på tynne lag med klarlakk på ytre del av det letteste bladet. Hub balanseres til slutt, her kan en bruke lynlim på den lette siden som vekt. Å kutte av et blad i enden for å ballansere propellen på den måten er fy.fy.
En godt balansert propell skal stå i ro uansett hvilken posisjon en setter den i balansereren.
Det finnes mange videoer på youtube om dette, mye er bra men også her gjør mange feil, en brukbar video her som er ok, men han pusser av baksiden på bladene der det er viktigst at geometrien på propellen ivaretas.http://www.youtube.com/watch?v=N02NHYrpA0g En god klarlakk på bladenes fremside funker.

Forfatter:  vector 250 [ Fre Feb 12, 2010 11:27 pm ]
Innleggets emne:  Re: Propellbalansering

Enig med Bjørn, jeg bruker også ofte lakk på det letteste bladet for å balansere ut propellen. Jeg bruker også pusse metoden innimellom, men det skal alltid pusses av på FORSIDEN av det tyngste bladet. En god magnetisk balanserer er en selvfølgelighet. Jeg har en for flypropeller og en mindre enda mer følsom for de små båtpropellene. Å ballansere en propell er egentlig obligatorisk og jeg gjør det alltid før jeg tar en ny propell i bruk. Noen ganger er de såpass bra i balanse at jeg ikke utfører noe arbeid på de , men oftest blir det litt bearbeiding.

Båtpropeller krever MYE mer arbeid og innsikt enn flypropeller og jeg anbefaler å søke litt på google ang emnet. Disse skal i tillegg til å være i balanse også helst være barberbladskarpe. På båtpropeller skal materiale fjernes kun fra baksiden, altså den siden som vender mot baugen av båten.

Forfatter:  stressballen [ Fre Feb 12, 2010 11:35 pm ]
Innleggets emne:  Re: Propellbalansering

Klarlakk må iallefall testes ja, det hørtes fryktelig enkelt ut. Jeg har et stativ for montering av forskjellige typer propeller, men har aldri fått testa det ut, så dette må prøves. Men hvis dere lakker for mye på en side, tar dere bare litt ekstra lakk på andre siden også da? Fremfor å pusse bort klarlakk mener jeg?

Forfatter:  BGH [ Lør Feb 13, 2010 12:34 am ]
Innleggets emne:  Re: Propellbalansering

Det har hendt at jeg har sprayet på for mye ja, det har skjedd når jeg har hatt for dårlig tid. Det en bør gjøre er å ha på flere tynne lag, la de tørke mellom hver gang.
Jeg bruker av og til en hårføner slik at ventetiden blir mindre. Jeg har nok lakkert det andre bladet også men det burde vere unødvendig. :lol:

Vector.! hvilke balanserere er det du har.?

Forfatter:  yallaair [ Lør Feb 13, 2010 12:52 am ]
Innleggets emne:  Re: Propellbalansering

For å være helt ærlig har jeg gitt blanke f*en i å balansere propellene i det siste åra. Har ikke merket noe vibrasjonsforskjell med/uten balansering. Av og til sjekker jeg en propell, men har ikke giddet å bruke tid på dette. Mine motorer går på så lavt turtall at dette ikke betyr særlig mye :mrgreen:

Forfatter:  stressballen [ Lør Feb 13, 2010 1:03 am ]
Innleggets emne:  Re: Propellbalansering

Samme her, jeg har jo heller ikke brydd meg med dette. Har stort sett ikke merket noe tull heller. Men jeg har sett litt på små børsteløse motorer som opererer på høyt turtall, og som samtidig er festet med strips, og da kommer jeg ikke bort fra at det må være veldig viktig at dette er i god balanse. På større saker merker en det vel fint på vibrasjoner i flyet og klarer nok å vurdere om flyet holder sammen. Jeg hadde for kort tid siden et tilfelle på min Yak 54, men der var det ikke propellen som var ute.

Men klart, skal det være high perf så må jo ting være balansert, enkelt og greit.

Forfatter:  BGH [ Lør Feb 13, 2010 1:06 am ]
Innleggets emne:  Re: Propellbalansering


Forfatter:  stressballen [ Lør Feb 13, 2010 1:19 am ]
Innleggets emne:  Re: Propellbalansering


Forfatter:  BGH [ Lør Feb 13, 2010 1:34 am ]
Innleggets emne:  Re: Propellbalansering


Forfatter:  vector 250 [ Lør Feb 13, 2010 4:19 pm ]
Innleggets emne:  Re: Propellbalansering


Forfatter:  BGH [ Lør Feb 13, 2010 9:36 pm ]
Innleggets emne:  Re: Propellbalansering

Jeg har denne, ikke noe magnet men synest den er veldig nøyaktig, spørs om den egner seg på veldig små propeller. http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... XD712&P=ML

Forfatter:  stressballen [ Lør Feb 13, 2010 9:45 pm ]
Innleggets emne:  Re: Propellbalansering


Forfatter:  BGH [ Lør Feb 13, 2010 9:58 pm ]
Innleggets emne:  Re: Propellbalansering


Forfatter:  stressballen [ Lør Feb 13, 2010 10:04 pm ]
Innleggets emne:  Re: Propellbalansering


Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/