Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 2:15 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kortsluttning i kabel og en LiPo-pakke
InnleggSkrevet: Tor Apr 26, 2012 5:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Hei,
hadde en litt stygg opplevelse i dag. Tok med RC-fly på tur med falilien i dag. Når jeg kom frem på hytta etter 4 timer i bil oppdaget jeg at det var smeltet hull i fieldboksen :shock: Jeg hadde vært så uforsiktig å ha en LiPo-pakke tilkoblet glowpanel under transport. Under har kabel til glowpanel fått en kortsluttning eller overledning mellom + og - som medførte varmgang og avsmelting av kabel og branntilløp :!: Oppe på kabel stor fuelkanna :!: :!: :!: Trolig er det vekten av fuelkanna som har presset nok på kabel til at den brant av... Jeg tror jeg har hatt min dose flaks i dag... har ikke så mye mer å gå på nå :lol: Det hadde tatt seg ut med en brann i bagasjerommet på bilen langt inne i en tunnell eller på en ferje :roll:

Det er sagt i mange sammenhenger, men nå har jeg erfart det selv. Lipo kan levere mye energi på kort tid og må behandles deretter...

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kortsluttning i kabel og en LiPo-pakke
InnleggSkrevet: Tor Apr 26, 2012 6:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Skumle greier LiPo batteriene. Enormt mye energi de er i stand til å levere ved kortslutning. Fikk meg en vekker en dag når jeg loddet feil på noen deans og holdt på å smelle en pakke + regulator på en bil. Den pakken gav ikke utslag på måler etterpå, så den har vert stasjonert utendørs siden i høst. Får ta skikkelig knekken på den en dag.

Har rutine på å koble fra og sette alle LiPo pakker til lagringsmodus på laderen etter bruk. Må få tak i noe å lagre batteriene etter hvert også slik at ikke huset ryker med om en pakke bestemmer seg for å ta fyr i batterihylla. Under transport ligger pakkene enten frakoblet i modell ved korte strekk, eller i skumgummi foret metallkoffert.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kortsluttning i kabel og en LiPo-pakke
InnleggSkrevet: Tor Apr 26, 2012 7:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Må få tak i noe å lagre batteriene etter hvert også slik at ikke huset ryker med om en pakke bestemmer seg for å ta fyr i batterihylla.

Jeg har en ammoboks til overs som jeg arvet etter vector. Du han få den. Den er helt knall til lagring av lipo. Desverre tok jeg en shortcut i dag, blir vel til at jeg kjøper noen lipobagger for transport og turer.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kortsluttning i kabel og en LiPo-pakke
InnleggSkrevet: Tor Apr 26, 2012 7:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Det hadde vert supert. Vet du om noe sted man eventuelt kan få tak i flere etter hvert?

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kortsluttning i kabel og en LiPo-pakke
InnleggSkrevet: Tor Apr 26, 2012 7:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Bilder:


Vedlegg:
bilde.JPG
bilde.JPG [ 319.45 KiB | Vist 16281 ganger ]
bildea.JPG
bildea.JPG [ 482.26 KiB | Vist 16281 ganger ]
bildeb.JPG
bildeb.JPG [ 344.18 KiB | Vist 16281 ganger ]

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kortsluttning i kabel og en LiPo-pakke
InnleggSkrevet: Tor Apr 26, 2012 7:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Auda. Noe ledningen har gnaget på for at det kunne skje? Skjøt?

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kortsluttning i kabel og en LiPo-pakke
InnleggSkrevet: Tor Apr 26, 2012 8:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Ingen gnag, ingen skjøt. Bare en ledning som ligger løst med 3l fuel oppå :!: Feil i ledninger kan oppstå, trodde bare det ikke skjedde meg :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kortsluttning i kabel og en LiPo-pakke
InnleggSkrevet: Tor Apr 26, 2012 9:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Det er sagt i mange sammenhenger, men nå har jeg erfart det selv. Lipo kan levere mye energi på kort tid og må behandles deretter...


Må si at jeg er litt sjokkert over at du faktisk hadde et lipo liggende på denne måten, og spesielt slengende under drivstoff. Godt at det ikke gikk skikkelig galt, hele scenarioet med ei kanne med drivstoff som eksploderer i et flammehav i en bil inne i en tunnell er direkte skummelt. Men det viser jo bare at ringrevene må ta seg i nakken av og til. Er nok ikke uvanlig at de fleste håndterer lipo litt for hardt, spesielt billige kinabatterier som er så billige at en ikke bryr seg om dem. Selv bruker jeg påkostede batteri, og dette får meg til å håndtere dem bra, da de er for dyre til å slurve med :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kortsluttning i kabel og en LiPo-pakke
InnleggSkrevet: Tor Apr 26, 2012 10:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Nå var det ikke selve batteriet som var årsaken i dette tilfellet, men en kabel på et glowpanel som feilet. Batteriet gjorde bare jobben, leverte strøm så det holdt :lol: Batterier er uskadet, faktisk ikke oppbrukt engang :!: det var en 11,1v 1300mah pakke som ikke var fulladet.

Hjemme lagrer jeg alle batteriene i stålkasse, men har montert batteriene i modellen eller lagt de i fieldboksen før jeg drar på tur. Det kommer jeg ikke til å gjøre mer. Uavhengig om jeg har fuel i bilen eller ikke. Lipo vil bli lagt i en egen transportsikker boks eller bag for sikkerhet skyld. Jeg tror det er en lur praksis med en egen sikret transportbag for slike farlige batterier. Da er det mindre sjangs for farlige kortslutninger som kan skape brann :idea: Hadde jeg bare ikke koblet til batteriet til glowpanelet før bruk, så hadde det heller ikke skjedd :!:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kortsluttning i kabel og en LiPo-pakke
InnleggSkrevet: Tor Apr 26, 2012 10:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Fy f.en, det der så skummelt ut :!: :!:

Bilder sier mer enn tusen ord og bildet av den fuelkanna sier meg at dette var veeeldig nære på :shock: :shock:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kortsluttning i kabel og en LiPo-pakke
InnleggSkrevet: Tor Apr 26, 2012 10:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Bilder sier mer enn tusen ord og bildet av den fuelkanna sier meg at dette var veeeldig nære på

Eller vi kan si at det er utrolig mye varme en slik kanne tåler :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kortsluttning i kabel og en LiPo-pakke
InnleggSkrevet: Tor Apr 26, 2012 10:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Veldig skummelt ja. Kan vel også si at det er rimelig dumt å ha batteriet tilkoblet panelet under transport, og det er liten tvil om at du har vært heldig her. I butikken prøver jeg å fremme følgende setning: "De ENESTE gangene lipobatterier skal være tilkoblet noe som helst, er når man lader det, og når man bruker det". Og så følger jeg opp med spesifikke eksempler på hva jeg mener. Er nok ikke så dumt å ha gode rutiner, og hver gang jeg ser slikt, så sjekker jeg over egne rutiner. Veldig fint at du deler informasjonen slik at vi andre kan lære litt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kortsluttning i kabel og en LiPo-pakke
InnleggSkrevet: Tor Apr 26, 2012 11:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Jepp, godt med en oppvekker, og bra det gikk fint denne gangen. Var vel senest i fjor at en uspesifisert feil gjorde at en bil tok fyr her i Florø, også her gikk det bra siden bilen sto ute på grusunderlag når det skjedde. Var vel og en ladefeil i et fly for ikke så lenge siden der batteriet sto i flyet under lading, noe som jo bare gir mer brensel til brannen når den først setter i gang.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kortsluttning i kabel og en LiPo-pakke
InnleggSkrevet: Fre Apr 27, 2012 10:49 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Jepp, godt med en oppvekker

Det var akurat det som var hensikten med å poste saken her. Det er veldig mange som har feltbokser og verktøykasser som både oppbevarer fuel og batteri i samme kase. Det finnes haugevis av disse på markedet. Jeg kommer til å kjøre et litt annet løp fremover. Under transport vil jeg separere batteri fra fuel og annet brennbart materiale. Ikke ha batteri tilkkoblet noe heller :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC