Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 11:32 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Feb 06, 2008 6:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg tror at det beste hadde vært å fått tak i en liten og nett GPS og så fly så lange strekker som man klarer mest mulig vannrett.
Egentlig har jeg begynt å miste litt interessen for å vite helt nøyaktig hvor fort vi flyr.
det er minst like viktig at flyet beholder et minimum av acro egenskaper og jeg liker å ha grommt drag.
Hvis fortest mulig beint frem var det som gjelder med glow motor så er det bare å kjøpe en Delta, da går det iallefall fort nok samme hva loggere og formler sier

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Feb 06, 2008 6:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Man skjønner umiddlelbart at Hawk er tyngre enn APC i samme str bare ved å se på de. Hawk er jo ei padleåre og APC er smal. Har ingenting med pich å gjøre at Hawk gir mye lavere turtall.


Dersom dette ikke har noe med pitch å gjøre, så betyr det bare at Hawk er tyngre å dra rundt men "skyver" samme mengde luft. Det er det samme som at virkningsgraden på Hawk er dårligere enn APC. Dette har vi jo sett at ikke stemmer med virkeligheten. Hawk og Volk gir like bra drag som andre propellere på samme turtall.

Faktisk gir Volk 14x6 og APC 14x6 akkurat samme turtall og samme drag. Da er pich lik og virkningsgrad lik. Coeffisienten på reknearket gir en indikasjon på hvor mye luft propellen flytter med seg i forhold til andre. Normalt flytter Volk, APC-W og Hawk mye, mens APC-N flytter lite luft. Derfor får en mer thrust og en annen karakteristikk på oppførselen i lufta.

Det er her "slip" kommer inn. Alle propeller i dag oppgir mer eller mindre "effektiv pitch" eller "true pitch" før var det geometrisk pitch som var oppgitt. Effektiv pitch er mermere den farten lufta har på bakken. I lufta med ram-effekt på blada vil effektiv pitch nerme seg geometrisk pitch som er langt høyere enn effektiv.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Feb 06, 2008 7:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jøye meg hvor du kompliserer ting :lol:
hvis du har to ellers like padleårer men den ene er vesentlig breiere enn den andre. Vil de da være like lette å dra gjennom vannet?? Ikke det nei.
La oss si at du padler kanoen din like fort med begge de to årene, men med den smaleste må du ta mange flere tak for å oppnå det samme som med den breie åra, vil du da si at den breie åra har dårligere virkningsgrad enn den smale åra? Neppe!
derfor sammenlignet jeg Hawk med en padleåre for å forklare hvorfor den gir VESENTLIG LAVERE turtall enn APC selv om de er av samme lengde og pitch. Altså blad arealet har mest å si akkurat i dette tilfellet og ikke pitc. At de gir samme skyv betyr jo at Hawken griper bedre i lufta siden den gir SAMME SKYV VED ET MYE LAVERE TURTALL. Jeg tror vi er enige her, du bare tenker mye mer komplisert enn jeg gjør.

Sammenlikningen med Volk 14-6 og APC 14-6 er jo noe helt annet fordi her er turtallet HELT LIKT, så her er jeg aldeles enig med deg i at virkningsgrad og bla bla bla er helt likt.


Det enkle er ofte det beste :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Feb 06, 2008 10:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Her er noe jeg fant på "forumet". Hvilken pitch propell-produsentene oppgir er ikke spesifisert, men det er tydelig at pitch er nødvendigvis ikke det samme som "gjengestigning" på en bolt.... :lol:

Sitat:
Maybe explanation of some definitions might be of interest...

Geometric Pitch is the distance an element of a prop should
advance in one revolution if there was no slip.

Mean Geometric Pitch is the mean of the geometric pitches
of the several elements.

Slip is the difference between the prop's Mean Geometric Pitch
and the actual pitch, which is called Effective Pitch.

Virtual Pitch is the distance a propeller would have to advance
in one revolution in order that might be no thrust.

Pitch Speed is the Mean Geometric Pitch times RPM, which
means the speed the aircraft would make if there was no slip.

Virtual Pitch Speed is usually 20 to 30% higher than the
Pitch Speed.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Feb 06, 2008 11:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det er jo riktig, men her nevnes jo et element som vi har hold utenfor til nå for å holde det enkelt, nemlig slip. Derfor har vi hele tiden snakket om TEORETISK hastighet.
Når vi så legger til at selve flyet har et visst slip (luftmotstand) så virker det enda mer usannsynlig at det skal kunne fly fortere enn hastigheten bare propellen ville hatt gjennom luften, ikke sant :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Feb 06, 2008 11:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Utrolig nok enig med det! Det er bare det at jeg mistenker at geometrisk pitch på en APC 13x4 er langt mer enn 4"...... derfor kan flyet fly fortere enn den formelen din....

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Feb 07, 2008 9:18 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det er selvsagt mulig, det har vi nok ikke mulighet til å kontrollere, men må bare stole på at propellene holder hva de lover med hensyn til pitch

Jeg tror ikke flyet noensinne vil kunne fly fortere enn formelen tilsier, fordi formelen stemmer.
Men hvis en variabel er feil, feks at geometrisk pitch er 5 istedenfor 4 så blir selvsagt resultatet feil.
Men da er det dataene som er feil og ikke formelen

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Feb 07, 2008 11:44 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Det er jeg også utolig nok enigi.... formelen er nok riktig slik den står, men tak nok ikke hensyn til enkelte faktorer..... Det er bare sånn med teori, det stemmer ikke nødvendigvis med praksis :lol: Hvilke faktorer som skal være med vet jeg ikke hehe. Jeg skal finne ut av dette med pitch VS speed. Sannheten skal frem :!:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re:
InnleggSkrevet: Lør Jul 12, 2008 2:23 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Hvis dette er riktig så vil det si at de som driver pylon racing ikke flyr i 240-280 km/t eller noe i den dur, men faktisk i rundt 500 km/t


Jeg er klar over at jeg roter opp i en gammel tråd nå, men jeg leste dette litt tilfeldig, og her om dagen såg jeg på 1:1 skala pylonracing på viasat sportN. Det var faenmeg helt rått. Hastighet inn i løypa før de tok første svingen var ca 370 km/t, og de var utsatt for G-krefter rundt 9-10G :shock:

Der snakker vi om manøvreringsevner :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: formel for teoretisk hastighet for fly
InnleggSkrevet: Fre Jul 18, 2008 5:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja, har sett det der jeg og. Galninger det er det de er!! :twisted:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: formel for teoretisk hastighet for fly
InnleggSkrevet: Fre Jul 18, 2008 8:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, jeg fikk egentlig problemer med å velge ord for å beskrive hva jeg syntes. Når de viste film fra innsiden av canopy, så tenkte jeg bare "Fy F*** så rått"

Sinnsyk respons i flyene, det var nesten vanskelig å tro at dette var fullsize....

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: formel for teoretisk hastighet for fly
InnleggSkrevet: Fre Jul 18, 2008 11:16 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Er det dette dere snakker om::: Pylon-racing!!!!!::::

http://www.youtube.com/watch?v=FYxPy8E8jXY

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: formel for teoretisk hastighet for fly
InnleggSkrevet: Fre Jul 18, 2008 11:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det stemmer, men det er noe annet å se fullsize på storskjerm i god kvalitet...

Og banen er litt mer utfordrende.... :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: formel for teoretisk hastighet for fly
InnleggSkrevet: Lør Jul 19, 2008 12:28 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hva var det der pett4? :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC